بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۵
در معاملات امروز بازار سرمایه همان شرکت هایی که شاخص را بالانشین کرده بودند آن را به زیر کشیدند تا یکبار دیگر اثبات شود شاخص بورسی که روندش وابسته به حرکت چند شرکت خاص است باید آنگونه برقصد که آنها ساز می زنند.
کد خبر : ۱۶۶۸۸۵
نویسنده :
بابک آموخته

با اتمام ساعات معاملات روز دوشنبه 95.05.18 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 528 واحد کاهش به رقم 55384 واحد رسيد. عکس این وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 707 واحد افزایش عدد 167909 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 135 واحد کاهش به رقم 27903 واحد رسيد.

همچنین در این روز "جم" با 75 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "فملی" با 79 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 1 واحد کاهش به رقم 815 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 1815 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 1050 میلیارد ریال رسید.

شاخص کل بورس در معاملات روز جاری پس از یک رشد 3 هزار واحدی طی چند روز در روز جاری پاگرد 78 هزار و 324 واحدی را برای استراحت انتخاب کرد.

بر اساس گزارش بورس نیوز، در معاملات امروز بازار سرمایه همان شرکت هایی که شاخص را بالانشین کرده بودند آن را به زیر کشیدند تا یکبار دیگر اثبات شود شاخص بورسی که روندش وابسته به حرکت چند شرکت خاص است باید آنگونه برقصد که آنها ساز می زنند.

طی روزهای گذشته رشد قیمت نه چندان قابل توجه قیمت سهام 6 یا 7 شرکت از مجموع 460 شرکت بورسی سبب شد تا شاخص کل 3 هزار واحد رشد را تجربه نماید اما در تمام این مدت کمتر سهامداری دیده می شد که از این رشد و بالندگی شاخص کل خوشحال باشد چرا که رشد شاخص تنها برای خودش وعده قلیلی از سهامداران معدنی و فلزی بود که آن هم تاب زیادی نیاورد و رشد شاخص بورس خوشحال کننده است اما به شرط آنکه تمامی اهالی تالار لذت آن را ببرند، اینکه با رشد قیمت یک یا دو روزه چند شرکت خاصی آنهم بطور تصادفی و نه متناوب شاخص سبز شود تأثیری بر حال و اوضاع جیب سهامداران ندارد، در بازار سرمایه ای که روند ورود نقدینگی بصورت متناوب ادامه دار باشد روند حرکتی صنایع به صورت دومینویی آغاز می شود بطوریکه صنایع یکی پس از دیگری با اقبال بازار مواجه می شوند و لازمه رشد یک صنعت روند نزولی صنعتی دیگر نیست.

بازار سرمایه فعلی نیز نیاز به چنین روندی دارد، اگرچه طی روزهای گذشته حضور جریان نقدینگی در بورس احساس می شد و پول جدید وارد بازار سرمایه شد اما چون هیجان و تاب این پول با عرضه های آبشاری حقوقی ها گرفته شد چندان که باید نتوانست اهالی بازار را با خود همراه کند.

در جایی که صف های چند ده میلیونی سهام شرکت ها تا دانه آخر توسط حقوقی های سوء استفاده گر عرضه می شد امکان جلب توجه اهالی تالار به وجود نمی آمد و به قول معروف "یک دست صدا نداشت" وقتی بازار سرمایه سهام شرکتی را امروز با صف خرید 80 میلیون سهمی می بیند و فردای آن روز همان سهم در روندی متعادل نزولی و یا حتی نزدیک به صف فروش معامله می شود یعنی آن یک عدد گل نشانه بهار نبوده و تازه حتی فرمان عقب گرد هم می دهد که مواظب باتلاق حقوقی های بورس باشید.

هنوز هم دیر نشده و همچنان وقت برای گرم کردن شعله سرد روزهای گذشته بورس هست، شنیده ایم که رقمی بیش از سه هزار میلیارد تومان توسط صندوق های سرمایه گذاری در راه بورس است که همه نیک می دانیم چه شود اگر بشود.

اما این پول باید بسیار هوشمندانه و زیرکانه عمل کند تا در آخر عده ای خندان وعده ای گریان نباشند.

بی تعارف بگوییم اگر این پول صف خرید پر پتانسیل های تمامی صنایع و گروه ها شود که بورس را دگرگون می کند اما اگر قرار باشد صرف چاق کردن برخی پرتفوها شود که نتیجه از همین امروز مشخص است.

در پایان امیدواریم شرکت های حقوقی از فرصت ها فعلی بازار سرمایه در جهت خرید سهام ارزان قیمت و پر پتانسیل استفاده کرده و به جای عرضه های آبشاری از بازار سرمایه حمایت کنند هر چند که اگر قرار باشد بورس به دوران صعود باز گردد تک تک آنها از بازار جا خواهند ماند و مجبور به جایگزین کردن سهام فروخته شده در رقم هایی بالاتر می شوند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۲
این دزد بازار را همین حقوقیها دارن می پیچونند والا اگر به آنها برای فروش بیشتر 50000 اجازه داده نشه اولا بطور قانونی و بصورت بلوکی سهامی را که بلوکی خریده اند میفروشند دوما اینکه دیگه دزدبازار دچار طلاطم و سرگیجه نمیشه و سوما جناب آقای رئیس جدید مجبور نیست خودش رو پشت معاملات بلوکی بخاطر سبز نگهداشتن شاخص پنهان کنه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۲
نقل از یک دوست سهامدار خرد":
خدا نگذره از اینا که سه ساله مارو بردن تو ضرر 50درصدی و اجازه نمیدن ضررمون جبران بشه فقط شاخصو باد میکنن. هیچ هم بعید نیست چند وقت دیگه حباب جباب کنن در حالیکه ما تو ضرریم.
بانک دی خرید 3 سال قبل 250 الان 130
بانک صادرات ...خرید 130 الان 90 و بسته
سایپا 4 ماه قبل خرید 197 الان 117
صنعت بیمه خرید 3 سال قبل 220 الان 150
سرمایه گزاری ملت خرید 3 سال قبل 135 الان 88
کلا دارایی من تو بورس نابود شده البته خیلیا مثل من هستن.کاش هرگز وارد بورس نمیشدم ولی به دعوت مقامات بالا در سال 92 اعتماد کردم و نتیجش اینه. تا ما باشیم به حرف اینا گوش نکنیم.
امیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۹
همه رنگ شاخص براشون مهمه حتی خود بورس نیوز با این همه ادعا و تناقض گویی هاش.
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۹
بورس نیوز عزیز واقعا درست میفرمایید به این بازار دلخوش نباید بود چند روزی گروه فلزات مثل. معادن. فملی. گلگهر و.و.و.و میرفت ضرر بی حد حصر سهامداران را تقریبا جبران کند که مشرف بموت شد بعید میدانیم که دیگر رشدی در صنایع بزرگ ببینیم فولاد مبارکه بدترین سهم این دوران؟؟؟؟
امير
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۰
اگر تاامروز هم بازار مثبت بوده فقط به خاطر معاملات بلوكي وكد به كد بود يعني مصنوعي بود بازار بايد بصورت طبيعي بالا و پايين برود نه بصورت دستي و مصنوعي