بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۲
شرکت کارتن ایران تولید کننده انواع کارتن جهت بسته بندی محصولات مختلف اعم از محصولات خوراکی، قطعات یدکی خودرو، لوازم الکتریکی، محصولات شرکت های نفتی و ... میباشد. با توجه به رشد اقتصادی در سال های اخیر این شرکت ها بی شک با افزایش تولیدات محصولات خود مواجه گشته و به تبع آن نیاز به تهیه کارتن و مشتقات آن جهت بسته بندی تولیدات خود دارند.
کد خبر : ۱۶۸۴۶۹
نویسنده :
صالحی

در پی تحلیلی که مدتی قبل از نماد "چکارن" ارائه شد با مفروضات در نظر گرفته شده به نتایج زیر رسیدیم:

ناگفته هایی از چکارن

همانطور که در جدول بالا مشاهده میشه طبق نظر کارشناس انتظار افزایش در مقدار تولید، فروش، نرخ محصولات و بهای تمام شد وجود داره.دلایل این تغییرات را می تونیم بطور خلاصه در غالب توضیحات زیر بیان کنیم:

1- شرکت کارتن ایران تولید کننده انواع کارتن جهت بسته بندی محصولات مختلف اعم از محصولات خوراکی، قطعات یدکی خودرو، لوازم الکتریکی، محصولات شرکت های نفتی و ... میباشد. با توجه به رشد اقتصادی در سال های اخیر این شرکت ها بی شک با افزایش تولیدات محصولات خود مواجه گشته و به تبع آن نیاز به تهیه کارتن و مشتقات آن جهت بسته بندی تولیدات خود دارند. از این رو انتظار میرود این روند افزایش تولید در کل اقتصاد شرکت کارتن ایران را نیز تحت تاثیر قرار دهد. در تحلیل که انجام شده بود میزان تولید کارتن 4 درصد بیشتر از مقدار درج شده در بودجه در نظر گرفته شده است.

2- نرخ فروش محصولات در بودجه 95 معادل 27.800.495 ریال است. این نرخ با توجه به شرایط وقت تعیین گشته. نرخ درج شده در کارشناسی به غیر از تاثیری که از تورم گرفته است، تحت تاثیر افزایش نرخ واردات کاغذ که این اواخر خبر آن منتشر گشته است می باشد.

3- با توجه به این موضوع که برخی از مواد مصرفی شرکت وارداتی است و تعرفه واردات کاغذ با افزایش مواجه گشته است در کارشناسی این موضوع لحاظ گشته و میزان بهای تمام شده محصولات از بودجه شرکت بیشتر در نظر گرفته شده است.

با این توضیحات صورت سود و زیان به دست آمده به شکل زیراست:

ناگفته هایی از چکارن

در سال 93 شرکت برای انجام طرحی که در حدود 12 میلیارد تومان نیاز به سرمایه داشت تصمیم به افزایش سرمایه گرفت و این تصمیم را در انتهای سال 94 عملی نمود. طرح مذکور تعویض و ارتقائ برخی از ماشین آلات شرکت بود که باعث افزایش بهره وری و کیفیت محصولات شرکت میشد. تامین مالی این طرح از سه محل انجام گشت که شرح آن در جدول زیر آمده است:

ناگفته هایی از چکارن

صورت سود و زیان زیر پیش بینی شرکت برای سال های مالی منتهی به 94 و 95 در دو حالت انجام افزایش سرمایه و عدم انجام

افزایش سرمایه را نشان می دهد:

ناگفته هایی از چکارن


ناگفته هایی از چکارن

همانطور که تصاویر نشان میدهد شرکت انتظار داره مقدار تولید شرکت در سال 95 و با انجام طرح مورد نظر به 38400 تن برسه.

طی بررسی های انجام شده متوجه شدیم در حال حاضر 50 درصد از ماشین آلات مطرح شده در طرح سرمایه ای جایگزین ماشین آلات قدیمی شده و 50 درصد مابقی در دست ساخت بوده و در انتهای سال 95 به خط تولید شرکت اضلفه میشه.

با این تفاسیر ما بر آن شدیم تا میزان سود شرکت را با مفروضات بودجه و کارشناسی در دو فرض زیر مجددا محاسبه کرده و به اطلاع سهامداران این شرکت برسانیم:

در فرض اول میزان تولید با بهره برداری از 50 درصد ماشین آلات جدید محاسبه گشته است.

در فرض دوم میزان تولید با بهره برداری از 100 درصد ماشین آلات جدید محاسبه گشته است.

فرض اول:

اگر شرکت در سال 95 فقط 50 درصد از ماشین آلات جدید مورد نظر را وارد خط تولید خود کند در این صورت میتواند در زمینه مقدار تولید و فروش و ... به ارقام زیر در بودجه و کارشناسی 95 دست پیدا کند:

ناگفته هایی از چکارن

در این حالت صورت سود و زیان بودجه و کارشناسی به شکل زیر خواهد بود:

ناگفته هایی از چکارن

فرض دوم:

اگر شرکت در سال 95 صد درصد از ماشین آلات جدید مورد نظر را وارد خط تولید خود کند در این صورت میتواند در زمینه مقدار تولید و فروش و ... به ارقام زیر در بودجه و کارشناسی 95 دست پیدا کند:

ناگفته هایی از چکارن

در این حالت صورت سود و زیان بودجه و کارشناسی به شکل زیر خواهد بود:

ناگفته هایی از چکارن

تاثیر مثبت جایگزین کردن ماشین آلات جدید در شرکت کارتن ایران چیست؟

بسته‌بندی جزء لازم و ضروری یک محصول است که شناساندن و نگهداری محصول را از تولید تا مصرف بر عهده دارد. علم طراحی بسته‌بندی علم، هنر و فناوری محافظت از محصول برای نگهداری، انبارش، انتقال و توزیع، ذخیره، فروش و استفاده از آن است به گونه‌ای که از سویی کمترین آزار در حین تولید تا مصرف به محتوای محصول و از سوی دیگر به محیط زیست وارد گردد. بسته‌بندی شامل مراحل طراحی، ارزیابی، و تولید بسته‌ها می‌شود. بسته‌بندی بطور بسیار جامعی بر زندگی ما سایه افکنده است، بطوری‌که ما در تمام اطراف خود آنرا مشاهده می‌کنیم. از اقلام مواد غذایی و دارویی گرفته تا کالاهای مصرفی و لوازم خانگی و کالاهای صنعتی و استراتژیک مانند محصولات پتروشیمیایی همه با بسته‌بندی مرتبط هستند. وظیفه اصلی بسته‌بندی محافظت از محصول است. بسته‌بندی با برچسب‌های استاندارد این امکان را به ما می‌دهد تا متوجه شویم چه نوع محصولی داخل بسته قرار دارد و شرایط حفظ و نگهداری آن چگونه است. امروزه بسته‌بندی توسط کارتن رواج بیشتری یافته و این سبک از بسته‌بندی یکی از استانداردترین روش‌ها در جهان می‌باشد، کارتن‌های بسته‌بندی با توجه به اجناسی که در داخل آن‌ها برای بسته‌بندی قرار می‌گیرند، در ابعاد، اندازه‌ها و انواع مختلفی طراحی و ساخته می‌شوند، کارتن‌های بسته‌بندی از لحاظ نوع ساخت نیز متفاوت بوده و از انواع کارتنی چندلایه گرفته تا پلاستیکی تنوع دارند.

شرکت ها برای محافظت بهتر از محصولات خود در چرخه تولید تا مصرف، جلب نظر مشتری و راحتی در بازاریابی محصولات و ... تمایل به استفاده از مطلوب ترین نوع بسته بندی را دارند. با توجه به اینکه رویه شرکت کارتن ایران برای فروش محصولات خود شرکت در مناقصه میباشد، برای جلب مشتریان خود سعی بر افزایش کیفیت نوع کارتن های خود دارد. برای این کار شرکت نیاز به ماشین آلات نوین و پیشرفته دارد تا بتواند با افزایش مطلوبیت محصولات خود بیشترین میزان مشتری را جذب نماید.

ماشین آلات جدید در راستای رسیدن به این هدف وارد خط تولید شرکت شده اند.

فروش زمین...

نکته دومی که در مورد این شرکت میشه بهش اشاره کرد زمینی هست که به صورت شراکتی با شرکت سدید داره. 50 درصد از مالکیت این زمین متعلق به شرکت کارتن ایران هست. در سال 94 دو شرکت کارتن ایران و سدید به دنبال فروش این زمین بودند که بنا به دلایلی این اتفاق نیفتاد. این امکان وجود داره که درصورت ایجاد یک موقعیت مناسب این زمین به فروش برسه. طبق گزارش شفاف سازی که در ابتدای سال از سمت شرکت کارتن ایران منتشر شد ارزش کارشناسی این زمین چیزی حدود 7 میلیارد تومان هست که سهم کارتن ایران از این مبلغ 3.5 میلیارد تومان هست. حال اگر این اتفاق بیفته چه تاثیری میتونه رو صورت های مالی شرکت داشته باشه؟!؟!؟!

مبلغ حاصل از فروش این زمین برای شرکت یک درآمد غیر عملیاتی به حساب میاد.

اگر فروش زمین در سال 95 اتفاق بیفته درآمد غیر عملیاتی برای هر سهم چکارن برابر با 200 ریال خواهد بود. در این صورت آخرین بودجه شرکت با تعدیل 70 درصدی همراه خواهد بود.


ناگفته هایی از چکارن


یکی از موارد استفاده این درآمد غیر عملیاتی برای شرکت میتواند تسویه اعتبارات دریافتی باشد که در صورت تحقق این مورد شرکت در سال مالی 96 بابت کاهش هزینه های مالی میتواند سودی برابر با 40 ریال برای هر سهم به دست بیاورد.


ناگفته هایی از چکارن


در نهایت میتونیم تمام موارد گفته شده رو به صورت جامع در جدول زیر نشاون بدیم تا بررسی حالات مختلف راحت تر

انجام بپذیره:

ناگفته هایی از چکارن

چنانچه فروش زمینی که در بالا از اون به عنوان دومین نکته در مورد چکارن اشاره کردیم اتفاق بیفته به هریک از سناریو های بالا سودی از این بابت اضافه میشه.

ناگفته هایی از چکارن


واحد تحلیل و مطالعات بورس نیوز- سهیلا صالحی

جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir


اشتراک گذاری :
ارسال نظر