بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۹
معامله ۹۴۰تنی روی در سال۱۳۹۶

معاملات "روی" در حد مطلوب نیست

در کشور ما، هر سال آمار معاملات در مقایسه با سال پیش از آن کاهش می‌یابد؛ به‌طوری که معاملات فلز روی در بورس کالا، حکایت از آن دارد که رغبت چندانی از سوی تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان به این بازار مشاهده نمی‌شود. البته این در حالی است که برخلاف شرایط بازار، میزان تولید شمش روی در کشور حدود 150 هزار تن است.
کد خبر : ۱۷۴۷۵۲
به گزارش بورس نیوز، بازار جهانی فلز روی در سال گذشته مانند دیگر فلزات اساسی وضعیت مناسبی را سپری کرد و با توجه به شرایط جهانی مانند میزان تولید و مصرف، قیمت‌های بسیار مناسبی را در حدود 3 هزار و 600 دلار در هر تن تجربه کرد و حتی رکورد چندین ساله قیمت این فلز نیز شکسته شد. با این وجود در ماه‌های انتهایی سال 1396 روند رشد قیمت روی متوقف شد و در سراشیبی سقوط قرار گرفت و به حدود 3 هزار و 200 دلار در هر تن رسید، اما بسیاری از فعالان صنعت روی به آینده این فلز امیدوارند و سطح قیمت کنونی را برای روی بسیار مطلوب می‌دانند؛ چرا که هم‌اکنون قیمت روی بالای 3 هزار دلار در هر تن است و این قیمت از نظر فعالان این صنعت، بسیار مطلوب است.


در بازار داخلی نیز به‌دلیل تأثیرپذیری از بازار جهانی، قیمت شمش روی وضعیت مطلوبی داشت و افزایش نرخ ارز نیز به این موضوع کمک شایانی کرد اما با این حال، وضعیت معاملات شمش روی طی سال 1396 در بورس کالا مطلوب نبود؛ نمودار 1 در این رابطه نشان می‌دهد از 150 هزار تن شمش روی تولید شده در کشور، تنها یک هزار و 700 تن یعنی تنها حدود یک درصد از کل تولیدات کشور در بورس کالا عرضه شد که از این میزان نیز تنها 940 تن مورد معامله قرار گرفت. این در شرایطی است که بیش از نیمی از شمش روی تولیدی در کشور صادر می‌شود و 50 درصد دیگر به مصرف صنایع داخلی می‌رسد. این یعنی میزان مصرف داخلی شمش روی باید چیزی در حدود 70 تا 80 هزار تن باشد، اما از این میزان تنها بخش بسیار کوچکی یعنی یک هزار و 500 تن در بورس کالا عرضه شد که برای چنین مصرفی مطلوب نیست.

به گزارش فلزات آنلاین، ناگفته نماند که اغلب واحدهای تولیدی روی کشور به بخش خصوصی تعلق دارند و آنها نیز اجباری برای عرضه محصولات خود در بورس کالا احساس نمی‌کنند. همین مسأله باعث شده است که این شرکت‌ها خارج از مکانیزم بورس کالا به عرضه و معاملات محصولات خود بپردازند. در حالی که در دنیای امروز بورس‌های کالایی همچون لندن، نیویورک و شانگهای حرف اول و آخر را در رابطه با داد و ستد، قیمت‌گذاری و ذخایر کالاها می‌زنند. ضمن اینکه معاملات در بورس کالا شفاف است؛ زیرا عرضه‌کننده، کارگزار و خریدار کاملا مشخص هستند. ناگفته نماند که انجام معامله در بورس 25 درصد معافیت مالیاتی دارد و این امر می‌تواند کمک شایانی به بهبود معاملات کند. اما برای بهبود وضعیت معاملات روی، بورس کالا نیز باید راه انجام انواع معاملات را برای معامله‌گران شمش روی باز کند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر