بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۲
تا چند ماه دیگر به علت تحریمات قطعات خودرویی نایاب و گران خواهند شد و این درحالی است که دو خودروساز بزرگ کشور با تمام این مشکلات همچنان در حال پیش فروش کردن خودروهای خود برای تحویل هستند.
کد خبر : ۱۷۹۲۰۰
به گزارش بورس نیوز، تحریم ها یادآور روزهایی که کسری ها و نبود مواد اولیه و یا قیمت بالای برخی مواد و قطعات هستند، در دوره قبلی تحریم مصرف کنندگان از کاهش کیفیت محصولات می نالیدند، قطعه سازان و خودروسازان هم تقصرات بر گردن همدیگر می انداختند و در این میان مصرف کننده بیشترین ضرر را می کرد.

قطعات چینی که با بسته بندی های ایرانی وارد کشور می شدند شرایط خراب شدن زودهنگام و بازگشت خودرو به تعمیرگاه را فراهم می کردند. همین امر باعث از بین رفتن اعتماد مردم به خودروسازان ایرانی، کاهش خرید و تنش های بسیار در بازار خودروسازی شده بود.

حالا قرار است تمام اتفاق های سابق در سال 97 تکرار شود سالی که قرار بود مشکلات حل شوند و کشور گامی رو به جلو بردارد آن هم در شرایطی که صنعت خودروسازی برای تحریم ها و تحمل شرایط فعلی آماده نیست.

صنعت خودروسازی ایران بعد از گذشت سال ها هنوز هم توانایی ساخت قطعات خودروهای قدیمی مانند پراید و 405 را به تنهایی ندارد، تولید قطعه برای ال ۹۰، ساندرو، پرشیا، دنا، رانا و صدها خودروی دیگر از سوی این صنعتگران گرامی جای شبه دارد یعنی یا قرار است باز قطعه از چین و ما چین وارد کرده و به عنوان قطعه ایرانی به مشتری خودروهای داخلی قالب کنیم و یا قرار است مانند خودکفایی در بنزین که با تغییر چرخه تولید یک محصول به محصول دیگر رسیدیم! این بار در قطعه سازی، موتور پراید را برای ال ۹۰ و موتور ۴۰۵ را برای ساندرو و یا برای دنا استفاده نماییم.

تا چند ماه دیگر قطعات خودرویی نایاب و گران خواهند شد و این درحالی است که دو خودروساز بزرگ کشور با تمام این مشکلات همچنان در حال پیش فروش کردن خودروهای خود برای تحویل هستند.

همگان می دانند که صنعت خودرو به پول نیاز دارد و چه کسی برای تامین این سرمایه از مردم بهتر است. اما سوال اینجاست که وقتی برای تحویل تعهدات قبلی قطعه لازم را نداریم و به همین دلیل ده ها هزار خودروی ناقص در انبارهای این دو شرکت در خواب ناز قرار دارند، پیش فروش خودروهای جدید چه معنی می دهد.

در همین یک ماه اخیر یکی از این دو شرکت به دلیل آماده نبودن خودروهای پیش فروش شده در فصل بهار، از صدور و تحویل دعوتنامه های فروش سر باز زده و خریداران را با مشکلات عدیده ای رو به رو کرده است بنابراین پیش فروش مجدد خودرو آن هم برای سال ۹۸ و باز در صورتی که تحریم استارت خورده و واردات برخی مواد به صفر خواهد رسید.

تعمل به این موضوع که شاید همه ما مردمانی که فکر می کنیم وضع صنعت خودرو خراب است و باید بدان کمک کرد تا روی پای خود بایستد گزافه می گوییم و این صنعت دارای مدیران مدبری است که از ماه ها قبل برای چنین روزهایی انبارهای قطعات خود را ده ها برابر نیاز اسمی خود؛ تجهیز کرده و برای تولید در ۱۰ سال آینده هیچ مشکلی نخواهند داشت.

متاسفانه برخی نمایندگان مجلس و دولت که وظیفه اصلی آنها صیانت از حق و حقوق مردم است در خواب فرو رفته و به جای مردم به کارخانه داران پناه برده اند و البته شاید هم در ذهن ایشان همان فکری نهفته است که در فکر پسر سفیر سابق ایران در ونزوئلا نهفته بود یعنی همان فکری که می گوید: اگر ندارید؛ بمیرید!
اشتراک گذاری :
ارسال نظر