بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۷
این شرکت با هزینه‌های سرسام آور مالی و بهای تمام شده دست به گریبان است و تلاش دارد تا با بهبود فرآیند عملیاتی خود، هر چه زودتر به روزهای خوش سودآوری بازگردد.
کد خبر : ۱۸۰۳۷۷
به گزارش واحد آبسیم (ABSIM) بورس نیوز، شرکت سیمان شرق به جز سال 94، در باقی دوره های مالی اخیر همواره سود عملیاتی شناسایی کرده است. اما از سال 94، همگام با افزایش بهای تمام شده، رشد هزینه مالی نیز شرکت را به زیان نشانده است.



بررسی صورت‌های مالی بیانگر این است که شرکت سیمان شرق بیش از هر چیز با دو مشکل عمده به نام بهای تمام شده و هزینه مالی دست و پنجه نرم می کند. همانطور که تحلیل فاصله ساختار فروش نشان می دهد، بهای تمام شده «سشرق» از میانگین گروه که 5 شرکت رقیب را در برمی گیرد، بیش از 11 درصد بالاتر است و هزینه مالی نیز اختلاف 15 درصدی دارد.

در جدول ذیل، فاصله ساختار فروش «سشرق» با میانگین گروه را مشاهده می کنید:


عمده بهای تمام شده را سربار تشکیل می‌دهد که در این میان، هزینه‌های حقوق و دستمزد و انرژی (آب، سوخت و گاز) بیشترین حجم از سربار را به خود اختصاص داده‌اند. با وجود این که در مدت گذشته از سال مالی، از تعداد پرسنل شرکت 64 نفر کمتر شده و برآورد شده تا پایان سال 28 نفر دیگر نیز کاهش یابد، باز هم میزان حقوق و دستمزد پرداختنی به نظر بیش از اندازه استاندارد است.


هزینه های مالی «سشرق» طی یک روند صعودی قابل توجه، در سال مالی 95 به رقم 502 میلیارد ريال رسید. اما پس از آن تلاش شرکت جهت تسویه تسهیلات کارساز بوده؛ هر چند که همچنان رقم هزینه های مالی چنان بالاست که جایی برای ثبت سود در صورت های مالی باقی نمی گذارد.

مانده تسهیلات پرداختنی در پایان خرداد ماه 97 مبلغ 2408 میلیارد ريال بوده که 1816 میلیارد ريال مربوط به تسهیلات ریالی است که اغلب شامل تسهیلات با نرخ های 14، 18 و 25 درصد می شود. به علاوه، مانده تسهیلات ارزی 592 میلیارد ريال بوده که با توجه به برنامه ریزی انجام شده و به دلیل افزایش نرخ ارز، «سشرق» قصد دارد از طریق اخذ وام ریالی و انتشار اوراق سلف و منابع داخلی شرکت، نسبت به تسویه تسهیلات ارزی اقدام نماید. در همین راستا در تیر ماه تسهیلات ارزی مذکور تسویه شده و اقساط سررسید نشده تسهیلات صندوق ذخیره ارزی به تسهیلات ریالی با نرخ 15 درصد تبدیل شده است.



به این ترتیب، به نظر می رسد «سشرق» برای بازگشت به روزهای سودآوری در ابتدا باید سیاست‌های کاهش هزینه‌های مالی از طریق تسویه تسهیلات را با قدرت بیشتری ادامه بدهد و سپس، در فرآیند تولید بازنگری و نسبت به تجهیز و بروزرسانی ماشین آلات و تجهیزات خود اقدام کند. هر چند که روند و نمودارها نشان از اصلاح امور دارد و می‌توان انتظار داشت در آینده‌ای نه چندان دور، «سشرق» رنگ سود را ببیند.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر