بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۰
سازوکار لازم برای عرضه نفت در بورس آماده نشده است و بخش خصوصی باید ابتدا در بورس نفت را خریداری و پول را پرداخت کند و یک ماه یا دو ماه بعد نفت را تحویل بگیرد.
کد خبر : ۱۸۰۸۱۵

به گزارش بورس نیوز، اسدالله قره‌خانی با اشاره به موافقت سران سه قوه برای راه اندازی بورس نفت،گفت: پول خرید نفت توسط بخش خصوصی در بور باید به حساب‌هایی که وزارت نفت و خزانه اعلام می‌کنند واریز شود.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در حال حاضر سازوکار لازم برای عرضه نفت در بورس آماده نشده است، افزود:بخش خصوصی باید ابتدا در بورس نفت را خریداری و پول را پرداخت کند و یک ماه یا دو ماه بعد نفت را تحویل بگیرد، آیا بخش خصوصی توان داردکه طی دو ماه پول نفت را پرداخت کند؟

بخش خصوصی می‌تواند در حد 20 هزار یا 30 هزار بشکه نفت خریداری کند

وی با طرح سوالی مبنی بر اینکه آیا در حال حاضر که نفت خارج از بورس فروخته می‌شود تمام پول به صورت نقدی دریافت می‌شود، ادامه داد:در حال حاضر اگر مطمئن شویم کشور یا شرکتی خارجی برای خرید نفتضمانت نامه ارزی می‌دهد 100 درصد پول فروش نفت را دریافت یا اینکه بخشی را ابتدا و بخشی را بعدا دریافت می‌کنیم.

نماینده مردم علی آبادکتول در خانه ملت، با بیان اینکه بخش خصوصی می‌تواند در حد 20 هزار یا30 هزار بشکه نفتخریداری کند، اظهار کرد:خرید و فروش نفت در بورس نمی‌تواند مشکل اصلی فروش نفت را مرتفع کند، چراکه افراد خریدار نفت از بورس در معاملات نمی‌توانند پول را به صورتمدت‌دار پرداخت کنند.

کدام نرخ ارز مبنای دریافت مبلغ ریالی نفت در بورس قرار می‌گیرد؟

وی افزود: در موضوع فروش نفت در بورس باید حسابی مشخص شود که این حساب تایید و میزان وجه فروخته‌شده در آن حساب وجود داشته باشد و سپس نفت ارائه شود.

قره‌خانی با بیان اینکه یکی از مشکلات فروش نفت در بورس در پرداخت ریالی است، ادامه داد: مشخص نیست که باید با چه مبلغی برای خرید نفت پرداخت شود، چراکه یک نرخ 4هزار و 200 تومانی ارز و یک نرخ ارز سامانه نیما در کشور وجود داشته که حدود 7 هزار تومان است و یک بازار آزاد نیز وجود دارد و شفاف نیست که قیمت یک بشکه نفت براساس کدام نرخ محاسبه می‌شود.

ورود نفت به بورس باید تدریجی انجام شود

وی با اشاره به سیر نزولی قیمت ارز در کشور، تاکید کرد: اگر ارز از قیمت تعیینی سامانه نیما پایین‌تر آمده باشد یک بشکه نفت باید با چه قیمتی محاسبه شود، بنابراین باید تدبیری اندیشید چراکه اگر با فروش نفت با ارز آزاد هزار یا 2 هزار تومان تفاوت داشته باشد، عنوان می‌شود کهرانت داده رخ داده و اعتراض‌هایی صورت می‌گیرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه باید از یک نقطه‌ای فروش نفت در بورس آغاز شود، افزود: ابتدا این موضوع باید با فروش 5 درصدی در بورس آغاز و سپس به 10 درصد برسد و همچنین مکانیزم فروش باید مشخص شود تا پس از مدتی که مشکلات خود را نشان داد،درصدد رفع آن برآییم.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه ورود نفت به بورس باید تدریجی انجام شود، تصریح کرد:با ورود تدریجی ترس افراد کارآفرین و سرمایه‌گذار کمتر می‌شود و از سوی دیگر مجموعه وزارت نفت برای فروش در بورس آموزش می‌بیند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر