بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۲
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

ترس «سرمایه» از تسلط دولت به دلار/ سرعت تورم از سود بورس پیشی گرفت

کارشناس بازار سرمایه گفت: دلار عاملی برای منفی شدن شاخص بورس محسوب نمی شود بلکه معلولی ناشی از علت تورم فعلی است.
کد خبر : ۱۸۱۰۲۷

به گزارش بورس نیوز، پس از گذشت ماه‌های طلایی بورس اکنون این بازار در روزهای افول به سر برده و بسیاری از کارشناسان عوامل متعددی ازجمله کاهش نرخ دلار را در این افت مؤثر می‌دانند البته دلار تنها عامل منفی شدن بازار در این شرایط محسوب نمی‌شود بلکه بازیگرانی همچون رویکرد نظام بهFATF  و اعمال تحریم‌های نفتی نیز در این زمینه نقش مهمی ایفا می‌کنند.

علی حیدری کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز گفت: دلار عاملی برای منفی شدن شاخص بورس محسوب نمی‌شود بلکه معلولی ناشی از علت تورم فعلی است.

وی با اشاره به اینکه اکنون نرخ ارز کنترل می‌شود، افزود: بازار ارز به‌صورت دستوری کنترل می‌شود و تسلط دولت در این بازار نوعی ترس ایجاد کرده است.

حیدری خاطرنشان کرد: دو عامل ترس موجود در این بازار و انتشار اخباری پیرامون اوراق خزانه اسلامی با تاریخ سررسید یک‌ساله موجبات خروج افراد خبره از این بازار را فراهم کردند که به دلیل هیجانات ناشی از این امر بسیاری از تازه‌واردها نیز سرمایه خود را از بورس خارج کردند.

وی بابیان اینکه ارزش ریال نسبت به دلار دچار نوسان است، گفت: در سطح بین‌المللی دلار روند صعودی را طی می‌کند اما ریال ایران یک سیر نزولی را در پیش‌گرفته است.

حیدری ادامه داد: تورم یکی از عوامل مؤثر در نوسان نرخ ریال نسبت به دلار محسوب می‌شود.

کارشناس بازار سرمایه افزود: ترس ناشی از کنترل دستوری بازار ارز توسط دولت و تبلیغات غیر کارشناسی صداوسیما درباره کاهش نرخ ارز موجب شد که ریال نسبت به دلار ارزش نسبی پیدا کند اما این ارزش کوتاه‌مدت بوده و اقتصادی نیست.

حیدری بابیان اینکه در شرایط فعلی بازار سرمایه توانایی جذب نقدینگی زیاد را ندارد، گفت: به دلیل تورم موجود در اقتصاد کشور، این بازار نمی‌تواند برطرف‌کننده نیاز سرمایه‌گذاران باشد زیرا سود حاصل از بازار سهام نسبت به تورم واقعی کمتر است.

وی بابیان اینکه اجرایFATFنوش دارویی پس از مرگ سهراب محسوب می‌شود، افزود: در شرایط فعلی تصویبFATFبرای اتحادیه اروپا، روسیه و چین پیامی مبنی بر تصمیم ایران برای انجام تهاتر نه تبادل ارز و تسریع در خدمات بانکی با این سه کشور را به همراه دارد.

حیدری با اشاره به اینکه تصویبFATFجنبه روانی بسیار خوبی در بازار سرمایه ایجاد می‌کند، ادامه داد: این امر خردگرا بودن مسئولین را نشان می‌دهد اما به دلیل حقوقدان بودن اکثریت نمایندگان مجلس توقع داشتیم که زودتر در این زمینه تصمیم‌گیری کنند زیرا منافع ملی نیز ایجاب می‌کرد که سه ماه قبل این مقوله اجرا شود.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر