بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۸
گزارش هفتگی بازارهای جهانی نشان داد؛

سقوط قیمت نفت در بازار جهانی

گزارش هفتگی بازارهای جهانی نشان می دهد که تشدید مازاد عرضه موجب سقوط مجدد بهای نفت شده و فلزات اساسی نیز تحت تاثیر آمار اقتصادی چین روند نزولی را طی کرده است.
کد خبر : ۱۸۵۲۹۸
به گزارش بورس نیوز، در هفته ای که گذشت شتاب کاهشی قیمت نفت در بازارهای جهانی شدت گرفت و قیمت ها تحت تاثیر تولید بالای روسیه و آمریکا، نگرانی از کاهش رشد اقتصادی جهان و بروز رکود در سال آینده و کاهش تقاضا برای نفت، احتمال تعطیلی دولت آمریکا، رشد نرخ بهره فدرال رزرو و اعلام برنامه این نهاد برای دو بار افزایش این نرخ در سال آینده میلادی، افزایش هفتگی ذخایر نفت آمریکا، افزایش ده حلقه ای چاه های نفت آمریکا و ادامه وضعیت شکننده بورس های جهان افت هفتگی دیگری را به ثبت رساند و به کمترین میزان در ۱۸ ماه گذشته رسید.

قیمت نفت در شروع هفته تحت تاثیر رشد مستمر تولید شیل آمریکا تحت فشار قرار گرفته و به روند نزولی خود ادامه داد. اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارش ماهانه خود پیش‌بینی کرد تولید نفت از هفت منطقه بزرگ شیل تا پایان سال از مرز ۸ میلیون بشکه در روز عبور خواهد کرد. انتظار می‌رود در ماه دسامبر تولید نفت شیل برای نخستین بار به ۸.۰۳ میلیون بشکه در روز صعود کند و حدود ۱۳۴ هزار بشکه در روز در ژانویه رشد کرده و به ۸.۱۷ میلیون بشکه در روز صعود کند. در ادامه با انتشار گمانه زنی هایی در مورد احتمال کاهش بیشتر تولید نفت اوپک شاهد کاهش فشارها بر قیمت نفت بودیم اما نگرانی سرمایه‌گذاران نسبت به چشم‌انداز اقتصاد جهانی و ریزش بازارهای سهام مجددا فشارها بر قیمت ها را افزایش داده و شاهد سقوط قیمت نفت سبک آمریکا به زیر ۵۰ دلار بودیم.

محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک گفته، سازمان کشورهای صادر کننده نفت با هدف کمک به افزایش قیمت ها قصد دارد جدولی در مورد جزئیات سهم هر کشور عضو اوپک و همچنین متحدانش از جمله روسیه از اجرای توافق کاهش تولید منتشر کند. اعلام افزایش موجودی ذخایر نفت آمریکا که برخلاف انتظار بازار بود از دیگر دلایل افت شدید قیمت نفت در هفته گذشته بود. در حالی که بازار انتظار کاهش ۲.۴ میلیون بشکه ای ذخایر نفت آمریکا را داشت موسسه نفت آمریکا اعلام کرد که این ذخایر بعد از سه هفته کاهش با رشدی ۳.۴۵ میلیون بشکه ای مواجه بوده اند.

فلزات اساسی تحت تاثیر آمار اقتصادی چین و رشد ارزش شاخص دلار

افزایش نرخ بهره فدرال رزرو و تصمیم این نهاد برای دو بار افزایش این نرخ در سال آینده، ادامه ریزش بازارهای سهام و نگرانی نسبت به چشم انداز اقتصادی جهان، در اوج ماندن شاخص دلار آمریکا و رشد هفتگی موجودی انبارها در بورس فلزات لندن موجب شد این هفته نیز شاهد افزایش فشارها بر قیمت فلزات اساسی در بازارهای جهانی باشیم اما فلزات بر خلاف نفت معاملات متعادلی را پشت سر گذاشته و تنها در فلز مس شاهد کاهش قیمت ها بودیم.

بروز نشانه هایی از کاهش تنش های تجاری آمریکا و چین و اعلام اخبار مثبت از اقتصاد چین عواملی بودند که موجب تقویت قیمت فلزات و ثبت رشد هفتگی برای آن ها شد. بعد از برگشت تعرفه واردات خودرو و قطعات آمریکایی از ۴۰ درصد به ۱۵ درصد، بزرگترین شرکت تجاری خریدار نفت چین اعلام کرد که از این هفته شروع به خرید نفت از آمریکا خواهد کرد. از طرف دیگر وزارت بازرگانی چین اعلام کرد که مذاکرات تجاری با آمریکا  در اوایل ماه ژانویه هماهنگ شده و برگزار می شود. در چین آمار تورم بخش مسکن چین در ماه نوامبر رقم ۹.۳ درصد را نشان می دهد که بالاترین سطح ۱۵ ماهه است و در استان شاندونگ، دولت محلی با هدف مقابله با رکود و تحریک اقتصادی، اقدام به لغو مقررات محدودیت خرید مسکن کرده است که در صورت همراهی دیگر استان ها با این مسئله شاهد افزایش تقاضا برای فلزات در این کشور خواهیم بود.

بالا بودن ارزش شاخص دلار آمریکا همچنان بیشترین فشار را بر کامودیتی ها وارد می کند و در هفته ای که گذشت علیرغم تمام فشارهایی که ترامپ بر فدرال رزرو وارد کرد شاهد رشد ۰.۲۵ درصدی نرخ بهره آمریکا بودیم اما این نهاد چشم انداز رشد نرخ بهره در سال ۲۰۱۹ را از ۳ بار افزایش به ۲ بار افزایش کاهش داد.

چشم انداز نگران کننده اقتصاد دنیا و سقوط بازارهای سهام دیگر عامل فشار بر قیمت فلزات در هفته های اخیر بوده است. چشم انداز نگران کننده رشد اقتصادی جهان، نزدیک شدن نرخ اوراق قرضه ۱۰ ساله و ۲ ساله آمریکا و احتمال بروز رکود در این کشور، افت شدید شاخص سهام در بورس های معتبر دنیا، بیشتر شدن احتمال خروج بدون توافق انگلستان از اتحادیه اروپا و تبعات احتمالی این مسئله برای این کشور و اتحادیه اروپا از جمله دلایلی هستند که چشم انداز نگران کنندی را برای اقتصاد جهانی ترسیم می کنند. در هفته گذشته با کاهش تقاضا برای فلزات شاهد رشد ۱۰، ۹.۶ و ۷ درصدی موجودی انبارهای فلزات در بورس کالای لندن بودیم. همچنین وزارت خزانه‌داری آمریکا به کنگره این کشور اطلاع داد قصد دارد تا ۳۰ روز دیگر به تحریم‌ها علیه تولیدکننده آلومینیوم روسال و دو شرکت دیگر خاتمه دهد که این مساله می تواند در صورت وقوع عرضه آلومینیوم در بازارهای جهانی را تشدید کند.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
اداره ملی آمار چین اعلام کرد؛

پالایش نفت خام چین بیش از سال گذشته

معاون وزیر نفت در بازدید از منطقه ویژه اقتصادی پارسیان خبر داد:

"پارسیان" هاب سوم پتروشیمی کشور می‌شود

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

گزارش 9ماهه و میزان آسیب شرکت‌ها از تحریم/ کاهش نرخ جهانی نفت و قرمزپوشی بازار

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

حرکت نقدینگی از معاملات سهام به اوراق با درآمد ثابت

ارسال نظر