بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۴
معاون فنی و خدمات بازرگانی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: فقط 30 درصد مشکلات ما در صادرات ناشی از تحریم های بین المللی است و بقیه به سبب برخی رویکردهای خودتحریمی رخ می دهد.
کد خبر : ۱۸۵۹۹۳
به گزارش بورس نیوز، مظفر علیخانی تصریح کرد: اتاق ایران به سبد حمایت از صادرات سازمان توسعه تجارت نقد جدی دارد.

وی از موازی کاری در برخی حوزه ها مانند فناوری اطلاعات و ارتباطات انتقاد کرد و گفت: این امر به فعالان بخش خصوصی ربطی ندارد و وزیر صنعت و سازمان توسعه تجارت باید با حضور تشکل های این حوزه کارگروه تخصصی و ارتباط سازمان یافته ای را مدیریت و در این زمینه تصمیم گیری کند.

«موازی کاری در این بخش به شدت آزاردهنده است و وزارت ارشاد، ارتباطات و صنعت، معدن و تجارت هر کدام به نوعی خود را متولی این کار می داند و این باید در دولت تعیین تکلیف شود».
وی افزود: دولت یا باید نهاد دیگری را متولی این کار کند یا دخالت ها و نظارت های خسته کننده سازمان های مختلف و موازی کاری در این بخش را از بین ببرد.

علیخانی گفت: در سه دهه فعالیت صنعت آی.تی در کشور راهکارها، افراد، فعالان، تشکل ها و مسوولان دولتی همان هایی هستند که در قبل هم بوده اند و چیزی عوض نشده است. با این اوصاف نه مشکلی رفع می شود و نه راهکار به نتیجه رسیده ای داریم. همچنین در تولید و صادرات بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات تجربه خاصی نداریم.

به گفته وی، برخی افراد سودجو و فرصت طلب از ارتباطات خود در وزارتخانه ها استفاده می کنند و با این کار برای دیگر افراد و فعالان بخش خصوصی فرصت سوزی می شود که باید جلو آنان گرفته شود».

وی افزود: به دلیل محدودیت های فراوان اقتصاد ایران ناشی از تحریم های بین المللی، در بحث انتقال فناوری ها، انتقال ارز، تبادلات بندری و کشتیرانی، تولید و صادرات با مشکلات عدیده ای روبروییم و این تجربه هر روز تلخ تر می شود اما ویژگی های صنعت آی.تی به گونه ای است که در این شرایط حساس می تواند یکی از مسیرهای اساسی در برون رفت اقتصاد از مشکلات موجود باشد.

70 مجوز برای صادرات فناوری اطلاعات در کشور داده شده است

رییس فدراسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران که ریاست کمیسیونی با همین نام را در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برعهده دارد، نیز گفت: تاکنون 70 مجوز به صداوسیما و وزارتخانه ها و سازمان های مختلف برای صادرات بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات داده شده، در حالی که متولی اصلی وزارت ارتباطات است که باید برای صادرات این بخش اقدام کند.
«محمدرضا طلایی» تصریح کرد: فناوری اطلاعات فقط تولید و صادرات نیست و از آن می توان برای بخش های دیگر استفاده کرد.

طلایی گفت: با افزایش نرخ ارز باید تلاش کرد حوزه فعالیت دست اندرکاران صنعت آی.تی در خارج از کشور بیشتر شود و این نیازمند آن است که بدانیم در داخل چه حمایت هایی از این بخش صورت می گیرد.

وی گفت: دیدگاه های موجود در این بخش همان دیدگاه های دهه 80 است. از این رو، باید بین اتاق، سازمان ها و تشکل ها کارگروه مشترکی تشکیل و دستور اکید داده شود که تا قبل از پایان سال جزییات همه مشکلات و راهکارهای موجود در شورای عالی صادرات به تصویب برسد.

نخستین نشست هم اندیشی پیرامون توسعه صادرات فناوری اطلاعات و ارتباطات عصر امروز با حضور نمایندگانی از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اتاق بازرگانی ایران و تشکل های صادراتی در سالن خلیج فارس مرکز نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شد.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
مدیرعامل فولاد آلیاژی یزد در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

«حراج اموال دولت» به پای خصوصی‌سازی نوشته شد/ انحراف از تفاسیر قانون برآمد

عضو کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

کنج عزلت‌نشینی صادرکنندگان فعال/ صادرات غیرنفتی بخش‌خصوصی نباید شامل پیمان‌ارزی شود

مدیر مالی شرکت نورد و قطعات فولادی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

بهره‌برداری از طرح توسعه ریخته‌گری پیوسته بیلت تا پایان سال / «فنورد» درصدد فروش ماشین آلات مازاد

ارسال نظر