بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۴
رئیس هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان همگن در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

رنگ جدیت در توافق دولت و بانک‌مرکزی برای خودروسازان/ نمایشگاهی با عطر چینی!

رئیس هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان همگن درخصوص برداشته شدن موانع پیش‌روی صنعت قطعه‌سازی که معاون وزیر صمت چندی قبل به آن اشاره کرد گفت: هم‌اکنون نقدینگی از جمله مهم‌ترین مشکلات ما در این عرصه است.
کد خبر : ۱۸۶۲۴۶
ادامه وضعیت نابسمان قطعه‌سازان/ کورسوی امید همچنان به قوت خود باقی است///مصاحبه به همراه تنظیم

محمدرضا نجفی‌منش در گفت‌وگو با بورس نیوز، درباره وضعیت صنایع قطعه‌سازی گفت: این صنعت با مشکلاتی همچون نقدینگی، نرخ‌گذاری و تامین مواد اولیه روبه‌رو بوده و نمی‌توان از دیگر مشکلی به نام "خریدهای قبلی که نسیه خریداری شده و اکنون وقت پرداخت آن است" نیز به سادگی گذشت.

وی ادامه داد: برای رفع معضلات حوزه قطعه‌سازی و خودرو، راهکارهایی پیشنهاد شده و بر میز مدیران این صنعت و متولیان دولتی قرار گرفته اما کماکان پیشنهادات و راهکارها، جنبه عملیاتی شدن پیدا نکرده است.

رئیس هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان همگن درخصوص اظهارنظر معاون وزیر صمت درباره از بین رفتن برخی موانع پیش روی صنعت قطعه سازی تصریح کرد: برطرف شدن مشکلات تنها ادعایی بوده و کماکان مشکلات به قوت خود باقی بوده و تاکنون مشکلی برطرف نشده است.

وی درباره راهکار این مشکل افزود: خودروسازان نیازمند نقدینگی بوده و از همین‌رو، دولت باید به‌صورت ارزی و ریالی نقدینگی را به این حوزه تزریق کند ضمن آنکه باید NGOهای داخلی نیز افزایش یابد.

نجفی منش تصریح کرد: از سوی دیگر ضرورت دارد تا خودروسازان پول قطعه‌سازان را حداکثر یک ماهه پرداخت کرده تا قیمت‌های نیز تصحیح شود ضمن آنکه حساب‌های گذشته‌ای که با طرف خارجی خریداری شده نیز تسویه شود و از این طریق، راه تامین مواد اولیه داخلی و خارجی راحت باشد. 

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه دو بحث دیگر را باید مطرح ساخت، اضافه کرد: متاسفانه افزایش نرخ مواداولیه داخلی از افزایش نرخ ارز پیشی گرفته و مقدار آن به 2/5 برابر میزان نرخ ارز نیمایی رسیده و همین موضوع باعث شده تا صنایع پایین دستی با زیان مواجه شوند؛ از سوی دیگر، نمایشگاهی در شهر آفتاب در زمینه خودرو و قطعات خودرو دایر شده که قطعه‌سازان در آنجا تمام قطعاتی که از خارج از کشور آمده را به همراه دارند و به دنبال سازنده آن هستند بنابراین اگر در شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه‌ها بررسی شود باید دید چقدر این صنایع توان داخلی سازی را دارند که ما حداکثر داخلی سازی را داشته باشیم و ازآنجاییکه در حال حاضر تامین مواد اولیه با دشواری همراه است بتوانیم بخشی از آن را در داخل انجام دهیم و قیمت نهایی خودرو نیز زودتر اعلام شود که مردم و خودروسازان تکلیف خودشان را بدانند و بتوانند وظیفه خودشان را به درستی انجام دهند.

این فعال صنعت قطعه‌سازی درباره توافق دولت و بانک مرکزی برای حمایت از صنعت خودرو نیز افزود: این بحث از نظر وزارتخانه جدی شده و اگر دیر به داد آن صنعت برسیم، بیشترین خوشحالی نصیب ترامپ می‌شود و با افتخار می‌تواند بگوید توانسته یک صنعت کلیدی را در ایران به زمین بزند.

نجفی‌منش در پاسخ به این سوال که در صورتیکه این اتفاق بیفتد سهامداران خودرویی چگونه منتفع خواهند شد ادامه داد: اگر این اتفاق بیفتد سود زیادی نصیب سهامداران خواهد شد و اگر به وضعیت سودآور برسد سهامداران هم در کنار آن به شدت منتفع می‌شوند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر