بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۵
عضو کمیسیون انرژی مجلس مطرح کرد:

زیان‌ده شدن صنعت برق کشور

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه صنعت برق کشور زیان‌ده شده چراکه افزایش قیمت تمام شده تولید با قیمت فروش تناسب ندارد، معتقد است؛ برای نوسازی و افزایش راندمان نیروگاه‌های برق و رساندن آن از 37 درصد به 60 درصد و پرداخت مطالبات پیمانکاران که فوق‌العاده بالا رفته باید تصمیمات همه جانبه گرفت.
کد خبر : ۱۸۸۷۶۵

زیان‌ده شدن صنعت برق کشور

به گزارش بورس نیوز، علی بختیار در تحلیل مصوبه اخیر مجلس درخصوص اضافه شدن ماهانه 300 تومان به قبوض برق و گاز واحدهای مسکونی در پی بررسی لایحه بودجه سال 98، گفت: بهترین نحوه افزایش نرخ حامل‌های انرژی در قانون برنامه توسعه دوم و سوم با افزایش به ترتیب 20 و 10 درصدی اتفاق افتاده و باید بدترین نوع این افزایش قیمت‌ را به صورت جهشی دانست چراکه تاثیرات منفی بر شاخص‌های کلان اقتصادی ازجمله تورم می‌گذارد درحالی که اقتصاد ایران توان افزایش جهشی قیمت‌ها را ندارد.

نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در خانه ملت ادامه داد: افرادی با نگاه عوام‌فریبانه درصدد ثابت نگه داشتن نرخ انرژی هستند اما این کار منجر به افزایش به یکباره قیمت شده و فشار بسیاری را به لحاظ اقتصادی به جامعه وارد می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه هر تصمیمی باید براساس مطالعات عمیق و دقیق انجام شود، افزود: به‌عنوان مثال هر صد در صد افزایش قیمت نرخ بنزین، 4 درصد بر تورم تاثیر می‌گذارد و اگر قیمت بنزین به یکباره از 1000تومان به 5000 تومان برسد به‌یقین 20 درصد به نرخ تورم می‌افزاید لذا نباید تصمیم احساسی گرفت و پذیرفت بهترین افزایش نرخ قیمت‌ها افزایش تدریجی و متناسب با نرخ تورم است.

بختیار با بیان اینکه صنعت برق کشور زیان‌ده شده چراکه افزایش قیمت تمام شده تولید با قیمت فروش تناسب ندارد، معتقد است؛ برای نوسازی و افزایش راندمان نیروگاه‌های برق و رساندن آن از 37 درصد به 60 درصد و پرداخت مطالبات پیمانکاران که فوق‌العاده بالا رفته باید تصمیمات همه جانبه گرفت.

این نماینده مردم در مجلس دهم هشدار دارد: اگر تصمیمات درست اتخاذ نشود تابستان سال آینده با خاموشی‌های بسیار روبرو خواهیم بود، لذا باید در تصمیمات مسائل کلان اقتصادی کشور و پیشرفت صنعتی را نیز در نظر گرفت.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اعتقاد به اینکه نباید اشتباهات گذشته را تکرار کرد چراکه اگر دولت در سال‌های گذشته نرخ ارز را به تناسب افزایش می‌داد به یقین اکنون با چنین تورمی روبرو نبودیم، گفت: این موضوع در مورد نحوه افزایش انرژی‌های همچون برق، گاز و آب نیز صدق می‌کند.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر