بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۹
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

چاشنی مواداولیه داخلی بر سهم‌های دلاری / «تک‌سهم‌‌ها» جواب این بازار نیست

عمده شرکت‌هایی می‌توانند خیلی خوب رشد کنند که مقدار زیادی از مواد اولیه‌شان در داخل تولید می‌شود، آنها می‌توانند حرف خوبی برای گفتن داشته باشند.
کد خبر : ۱۸۹۳۸۲

حسین ایزدی کارشناس بازار سرمایه درباره ارزیابی خود از وضعیت بازار در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز، اظهار کرد: ارزیابی بازار یک‌جانبه نیست اما باتوجه به مسائلی که پیش می‌آید، بودجه تایید شده و اختلاف بین مجلس و حوزه مجریه نیست؛ به نظر می‌رسد که وضع بازارسرمایه به سمت بهبود گام بردارد و البته نباید همکاری‌های منطقه‌ای و سیاسی را نادیده گرفت.

وی افزود: همسویی با کشورهای اروپایی و شاید آمریکا در آینده می‌تواند وضعیت بازار را بهتر از گذشته کند و در مجموع تا پایان سال بازار مشکلی نخواهد داشت؛ البته اگر خیلی هیجانی به بازار تزریق نشود و بر پایه عقلانیت گام بردارد، بورس در فضای بهتری حرکت می‌کند تا اینکه هیجان در این بازار حاکم باشد. 

عضو هیات علمی دانشگاه درخصوص سال آتی نیز تاکید کرد: از سوی دیگر باید اشاره داشت که برای سال آتی باید درنگ کرد زیرا معافیت‌هایی که برای 6 کشور خریدار نفتی بوده رو به اتمام است و احتمال آن می‌رود که در این زمینه اقتصاد ایران تحت فشار قرار بگیرد اما اگر تمهیداتی اندیشیده شود که در بحران روزهای خطرناک قرار نگیریم، می‌توان فضای مساعدی را پیش برد.

وی در این‌باره که بازار در پی چه سهم‌هایی حرکت می‌کند، بیان کرد: تک‌سهم که هیچ وقت در بازار جواب نداده است. ولی به نظرم می‌رسد شرکت‌هایی که فروش دلاری داشته و از نرخ ارز سود می‌برند همچون بانک‌ها، می‌توانند وضعیت بهتری نسبت به بقیه داشته باشند اما در نهایت فکر می‌کنم عمده شرکت‌هایی می‌توانند خیلی خوب رشد کنند که مقدار زیادی از مواد اولیه‌شان در داخل تولید می‌شود، آنها می‌توانند حرف خوبی برای گفتن داشته باشند. 

ایزدی ادامه داد: اگر FATF نتواند با پالرمو به نتیجه برسد مراودات بین‌المللی کمی که اکنون وجود دارد صفر خواهد شد اما اگر به نتیجه برسد احتمالا بتوانیم راه‌هایی پیدا کنیم که این کار را انجام دهیم.

ایزدی تاکید کرد: در نهایت شرکت‌هایی که فروش ارزی دارند با مساله ورود ارز مواجه می‌شوند. اما شرکت‌هایی که مواد اولیه شان در داخل تهیه می‌شود می‌توانند به کشورهای همسایه کالا بدهند و از پول ملی عراق، روسیه، افغانستان و پاکستان و غیره به جای دلار استفاده کنند

کارشناس بازار سرمایه در این باره که وضعیت گروه فولادی در هفته گذشته قرمز و در هفته جاری سبزپوش هستند، توضیح داد: اگر بخواهیم صنعت به صنعت بحث کنیم بله. اینها افت و خیزهایی دارند. فولاد همان فولادی است که چندماه پیش رشد خیلی خوبی داشت مثل فولاد مبارکه و... اما وقتی پایین می‌آیند در قیمت‌هایی چون انگیزه برای خرید خوب می‌شود و قیمت‌هایشان ارزنده می‌شود دوباره رشد می‌کنند اما اگر بخواهیم کلیت بگوییم الان به خاطر اینکه این روزها قیمت‌ها پایین آمده بودند راحت می‌توانستیم انتخاب کنیم و بخریم اما اینکه بخواهیم بگوییم که فولاد رشد زیادی خواهد داشت خیر. بلکه نوساناتش است که این رشد را ادامه دار خواهد کرد.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر