بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۱
وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد :

صادرات در چارچوب دستورالعمل بانک مرکزی

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بانک مرکزی موافقت کرد که صنعتگران در سال 98 به هر میزان صادرات داشته باشند و در چارچوب دستورالعمل بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور، به جای انتقال ارز به کشور می‌توانند مواد اولیه و واسطه‌ای بخش تولید وارد کنند.
کد خبر : ۱۹۰۴۵۷

صادرات در چارچوب دستورالعمل بانک مرکزی

به گزارش بورس نیوز، رضا رحمانی اظهار کرد: با پیگیری انجام شده، بانک مرکزی موافقت کرد که صنعتگران در سال 98 به هر میزان صادرات داشته باشند و در چارچوب دستورالعمل بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور، به جای انتقال ارز به کشور می‌توانند مواد اولیه و واسطه‌ای بخش تولید وارد کنند.

وی افزود: سیستم وزارتخانه باید بهگونه‌ای باشد که نه فقط معاونان بلکه بدنه وزارتخانه برای توسعه صادرات و تولید فعالیت کند. ما باید برای گسترش صادرات با کشورهای همسایه باید برنامه و عزم جدی داشته باشیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: 12 میلیارد دلار به عراق صادرات داریم. صادرات ایران به روسیه تنها 300 میلیون دلار است که این رقم به هیچ وجه پذیرفتنی نیست و باید راهکارهای افزایش صادرات به این کشورها را استخراج و در یک بازه زمانی مشخص به کار ببریم.

وی به ظرفیت استان های مرزی برای توسعه صادرات، اشاره و بیان کرد: ضرورت دارد که استان‌های همجوار با کشورهای همسایه را فعال کنیم. استان‌هایی مانند آذربایجان شرقی و غربی ارتباط بیشتری با تجار ترکیه و آذربایجان، سیستان و بلوچستان با پاکستان و خراسان با آسیای میانه و افغانستان دارند.

رحمانی با تاکید بر نگاه ویژه به بازارهای هند و چین و آفریقا، خاطرنشان کرد: کشورهای همسایه برای صادرات را باید به صورت یک پکیج دید. مثلا از مسیر بازار عراق به بازار سوریه و لبنان و عمان، بازار یمن، عربستان و شمال افریقا و از طریق ترکیه به بازار اتحادیه اروپا دست پیدا کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین ارمنستان را به دلیل ارتباطات تجار این کشور با دیگر کشورها، از ظرفیت‌های بالقوه برای دستیابی به بازار کشورهایی مثل فرانسه، کانادا و... خواند و گفت: در همه کشورهای همسایه باید رایزن‌های اقتصادی فعال شوند و در اخر سال نتیجه فعالیت آنها را بررسی و متناسب با عملکردی که داشتند، تصمیم‌گیری کنیم.

وی درباره 22میلیارد دلار صادرات ایران به کشورهای همسایه گفت: 22 میلیارد دلار صادرات ایران به کشورها همسایه تنها 2 درصد از واردات این کشورها است. هدفگذاری ما افزایش 2 برابری این رقم است که دست یافتنی است، اما نیاز به کار مطالعاتی و اعمال برخی سیاست‌های تجاری دارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه صادرات کالا نباید به هر بهایی باشد، گفت: کیفیت کالاهای صادراتی برای حفظ برند ایرانی اهمیت زیادی دارد، همچنین برنامه‌ریزی باید برای صادرات کالاهایی باشد که مازاد نیاز بازار داخل کشور است.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر