بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۸
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت:

تولید موجب بهبود شاخص های اقتصادی

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: تولید منجر به بهبود مجموع شاخص‌های اقتصادی در حوزه‌های کلان اقتصادی کشور می‌شود. اگر ظرفیت تولید در اقتصاد کشور با استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری چه در بخش دولتی و چه در بخش‌های غیردولتی و خصوصی به کار گرفته شود، آثار و پیامدهای آن می‌تواند در بخش‌های مختلف اقتصادی خود را نشان دهد.
کد خبر : ۱۹۰۱۱۴

تولید موجب بهبود شاخص های اقتصادی

به گزارش بورس نیوز، محمدرضا پور ابراهیمی داورانی، با اشاره به نامگذاری سال ۹۸ به نام رونق تولید، اظهار کرد: در راستای توجه ویژه مقام معظم رهبری به موضوع مباحث اقتصادی در کشور که در طی سال‌های اخیر هر یک از سال‌ها را با یکی از عناوین و موضوعات مهم اقتصادی نامگذاری فرمودند، امسال نیز به نام سال «رونق تولید» نامگذاری شد و این موضوع برای کمک و حل اولویت اصلی کشور یعنی موضوعات اقتصادی است.

نماینده مردم کرمان و راور در خانه ملت، بیان کرد: تولید منجر به بهبود مجموع شاخص‌های اقتصادی در حوزه‌های کلان اقتصادی کشور می‌شود. اگر ظرفیت تولید در اقتصاد کشور با استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری چه در بخش دولتی و چه در بخش‌های غیردولتی و خصوصی به کار گرفته شود، آثار و پیامدهای آن می‌تواند در بخش‌های مختلف اقتصادی خود را نشان دهد.

پورابراهیمی افزود: در کنار کاهش ارزش پول ملی به عنوان یکی از مولفه‌های بررسی وضعیت کلان اقتصادی کشور که موضوع برابری ارزش پول ملی در برابر ارزهای خارجی و قدرت خرید مردم را مطرح می‌کند، اثر منفی ناشی از شوک ارزی به صورت کامل خود را بر معیشت نشان داده است.

وی ادامه داد: در سال ۹۷ در کنار کاهش ارزش پول ملی موضوع ظرفیت صادراتی به عنوان یک پتانسیل بالقوه برای اقتصاد کشور ایجاد شد. در برخی کشورها برای افزایش صادرات و استفاده از ظرفیت‌های صادراتی خود ارزش پول ملی خود را کاهش می‌دهند و به تازگی چینی‌ها در ارتباط با سیاست آمریکا که ورود کالاهای چینی را به کشور خود ممنوع اعلام کردند، چینی‌ها ارزش پول ملی خود را در برابر پول‌های خارجی همانند دلار آمریکا کاهش داده و ورود کالاهای آمریکایی را ممنوع نکردند و این اقدام یعنی صادرات کشور چین نسبت به گذشته می‌تواند افزایش یابد و در این راستا مزیت‌های صادراتی ایجاد می‌شود.

این نماینده مردم تاکید کرد: با این اقدام چینی‌ها به صورت طبیعی ممنوعیت واردات نیز صورت می‌گیرد، یعنی کالاهایی که قبلا با قیمت ارزانتری وارد چین می‌شده، در حال حاضر با قیمت بالاتری وارد این کشور می‌شود که این مساله محدودیت وارداتی ایجاد می‌کند و ظرفیت‌ها و مشوق‌های صادراتی را افزایش می‌دهد.

وی با بیان اینکه کاهش ارزش پول ملی علی رغم تمام معایب آن یعنی آثار تورمی و کاهش قدرت خرید یک مزیت ویژه ایجاد می‌کند که این مزیت کاهش کالاهای وارداتی و افزایش صادرات است، تاکید کرد: مزیت‌های صادراتی باید از سوی بخش تولید ایجاد شود و تا زمانی که تولید ایجاد نشده صادراتی صورت نمی گیرد تا از مزیت آن برخوردار شویم.

رئیس کمیسیون اقتصادی جلس افزود: در کنار ایجاد محدودیت برای واردات به دلیل افزایش قیمت کالاها و ارز، کالاهای داخلی باید جایگزین کالاهای وارداتی شود. زیرا متوسط مصرف هیچگاه از بین نرفته و شوک ارزی سبب از بین رفتن متوسط مصرف نمی‌شود، بلکه ممکن است در کوتاه‌مدت تاثیراتی در سطح مصرف خانوارها برجای بگذارد، اما در مصرف کالاهای اساسی تاثیری ندارد.

وی تاکید کرد: وضعیت تغییرات نرخ ارز در ایران نشان می‌دهد که افزایش قیمت شدید کالاهای وارداتی سبب شده کالاهای تولید داخل با قیمت پایین‌تری در کشور تولید شود. از سوی دیگر به دلیل ارزآوری صادرات کالاها از این طریق مزیت‌های صادراتی برای کشور ایجاد می‌شود.

پورابراهیمی درباره قیمت‌های صادراتی همچنین محدودیت‌های ناشی از قیمت کالاهای رقابتی در واردات و مزیت رقابتی در قیمت‌های صادراتی سبب می‌شود که کشور به سمت تولید حرکت کرده و پاسخگوی بخشی از نیازهایی که قبلاً از طریق واردات انجام می‌شده باشد و در برخی بخش‌ها به صادرات منتهی شود که این موضوع مزیت صادراتی ایجاد کرده و به تولید منجر می‌شود.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: نامگذاری سال ۹۸ از سوی مقام معظم رهبری به نام سال رونق تولید در واقع اصلی ترین ظرفیتی است که اقتصاد ایران علی رغم شرایط سخت ارزی پیش آمده می‌تواند به نحو مطلوبی از آن متناسب با شرایط فعلی بهره مند شود.

وی با بیان اینکه افزایش صادرات و کاهش واردات کمک می‌کند تا وضعیت بهتری در منابع و مصارف ارزی کشور ایجاد شود. بهبود در وضعیت منابع و مصارف ارزی به این موضوع که نرخ ارز در یک تعادل منطقی‌تری قرار گیرد، کمک کرده و قدرت چانه زنی بانک مرکزی در بازار ارز را افزایش می‌دهد و همچنین سبب افزایش ارزش پول ملی می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، افزود: با استفاده از ظرفیت تولید، ایجاد ارزآوری و کاهش خروج ارز از کشور به شرایطی دست یابیم که بازار ارز را در یک شرایط تعادلی قرار گرفته، ارزش پول ملی تقویت که تولید ریشه تمام این تاثیرات مثبت است.

دولت باید طرح‌های توسعه ای خود را ارائه دهد

وی با بیان اینکه دولت باید طرح‌های توسعه ای خود را ارائه دهد، افزود: انتظار از دولت این است که بسته پیشنهادی خود را در حوزه مشوق‌های سرمایه گذاری و رونق تولید چه برای واحدهای جدیدی که می‌خواهند ایجاد شوند و چه برای واحدهایی که به دنبال ادامه حیات هستند، ارائه دهد.

پورابراهیمی با بیان اینکه سیاست‌های تشویقی دولت در بخش تولید بسیار مهم است، ادامه داد: معافیت‌های صادراتی، معافیت برای واردات مواد اولیه، کمک به امر صادرات در خارج از کشور، به کارگیری دیپلماسی اقتصادی از طریق وزارت امور خارجه و دستگاه‌های متولی نیز از جمله موارد لازم برای کمک به تولید است که اگر تمام این موارد به صورت یک واحد و کل در اقتصاد کشور دیده شود می‌تواند تاثیرگذار باشد.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه وضعیت ناترازی مالی بانک‌ها از جمله چالش‌های اساسی کشور است، تصریح کرد: حوزه نظام بانکی شرایط مطلوبی ندارد و اصلاح ساختار نظام بانکی باید در ابعاد مختلف عملیاتی، اقدامات میان مدت و بلندمدتی در این حوزه انجام شود که ساماندهی نظام بانکی می‌تواند حمایت واحدهای تولیدی را اخذ کند تا بانک‌ها دچار مشکل نشوند.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کرد:

اصلاح ساختار حوزه نظام پولی کشور

نگاهی به آخرین آمار وضعیت چک‌های صادر شده و برگشتی؛

بررسی روند نزولی چک‌های برگشتی/ جدول

رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون اصل 90مجلس:

دولت به سهم خود بازار ارز را به خوبی مدیریت کرده است

ارسال نظر