بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۷
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز اعلام کرد:

دو چالش پیش روی بازار / سهم های با P/Eپایین، کم ریسک‌ترین گزینه سرمایه‌گذاری

سرمایه گذاران باید با در نظر گرفتن شرایط بنیادی هر شرکت، به سراغ سهم هایی بروند که در حال حاضر با قیمتی کمتر از ارزش ذاتی معامله می شوند. همان طور که گفته شد، سهم های بنیادی و بزرگ بازار که P بر E بسیار پایین دارند، گزینه های مناسب و کم ریسکی برای سرمایه گذاری خواهند بود.
کد خبر : ۱۹۴۷۳۱
دو چالش پیش روی بازار / سهم های با P بر E پایین، کم ریسک ترین گزینه سرمایه گذاری

به گزارش بورس‌نیوز، رشد تنها ۱۴ واحدی شاخص کل در نخستین روز هفته شاید نشان از بلاتکلیفی بازار و ابهامات سرمایه گذاران دارد. 

از سویی تعطیلی روز سه شنبه موجب کرختی معاملات شده و از سوی دیگر، اهالی تالار شیشه ای چشم به راه گزارش های عملکرد ماهانه شرکت ها دارند. گزارشاتی که شاید از ابهامات بکاهد و نشان دهد دغدغه فعالان بازار بابت افت فروش شرکت ها منطقی بوده یا نه؟

حمید پهلوان کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: در این مدت برخی گروه های بازار رشد کرده و برخی هنوز رشد چندانی نکرده اند، اما در مجموع سهم هایی که دلایل بنیادی برای رشد داشته باشند، کماکان پتانسیل رشد دارند. ضمن اینکه سهم هایی با نسبت P بر E پایین هم برای سرمایه گذاری جذاب هستند. برای مثال، بعضی سهم های گروه پتروشیمی، نسبت P بر E حدود ۳ دارند و برای سرمایه گذاری مناسب خواهند بود. 

وی اضافه کرد: بعضی شرکت های گروه فلزی و معدنی با وجود انتشار گزارش های عملکرد مطلوب و نسبت های P بر E پایین، اقبالی نداشته اند و این عدم اقبال عمدتا ناشی از نگرانی ها بابت جنگ تجاری امریکا و چین و احتمال رکود در بازارهای جهانی است. ولی این شرکت ها کماکان وضعیت تولید و فروش مناسبی دارند و می توانند سودهای مطلوبی هم محقق کنند؛ ولی ظرف چند هفته آینده، وضعیت بازارهای جهانی هم شفاف تر شده و روند سهم های وابسته به قیمت های جهانی نیز مشخص خواهد شد.

این فعال بازار سرمایه افزود: تغییر مقررات بازار پایه هم می تواند در حرکت نقدینگی از این بازار به سمت سهم های بزرگتر موثر باشد؛ ولی حجم این نقدینگی در حدی نیست که اثر بااهمیتی بر روند کلی بازار بگذارد.

پهلوان ضمن تاکید بر ارزندگی سهم های بنیادی بازار گفت: بازار سرمایه با دو چالش احتمال افت قیمت جهانی کامودیتی ها و کاهش نرخ ارز مواجه است. وقوع هر یک از این دو اتفاق، اثر منفی بر بازار سرمایه خواهد داشت. ولی توصیه می شود سرمایه گذاران با در نظر گرفتن شرایط بنیادی هر شرکت، به سراغ سهم هایی بروند که در حال حاضر با قیمتی کمتر از ارزش ذاتی معامله می شوند. همان طور که گفته شد، سهم های بنیادی و بزرگ بازار که P بر E بسیار پایین دارند، گزینه های مناسب و کم ریسکی برای سرمایه گذاری خواهند بود.

خبر درخواست افزایش نرخ قطعات خودرو را اینجا بخوانید.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر