بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۵
چهارشنبه‌های داغ: منابع بانک‌های کشور را با چه اصطلاحاتی حیف و میل می‌کنند؟

کدام دولت شجاعت اعلام ورشکستگی "بانک سرمایه" را دارد؟

کدام دولت شجاعت اعلام ورشکستگی
شاید اگر بانک آینده و برخی بانک‌های کوچک و چند مؤسسه مالی و اعتباری ورشکسته نبودند به‌راحتی می‌توانستیم لقب بدترین بانک تاریخ کشور را به بانک سرمایه نسبت دهیم. نیاز به توضیح ندارد و احتمالاً همه می‌دانند که تاریخ فعالیت چند سال اخیر این بانک آکنده از انواع و اقسام تخلفات و سوءمدیریت‌ها بوده است.
کد خبر : ۲۷۳۵۷۱

کدام دولت شجاعت اعلام ورشکستگی

بورس‌نیوز:

توسعه و پیشرفت ترفند‌ها و گسترش انواع روش‌های کلاهبرداری و اختلاس در دو دهه اخیر در بسیاری از بانک‌های بزرگ و کوچک کشور منجر به بروز نوعی شرایط بحرانی و غیرقابل‌بازگشت گردیده و به گواه بسیاری از کارشناسان حوزه بانکداری، صنعت بانکداری کشور به‌مثابه بمبی ساعتی می‌باشد که هر لحظه می‌بایست در انتظار انفجارش باشیم.

 

کدام دولت شجاعت اعلام ورشکستگی

 

 اینکه تمام مشکلات صنعت بانکداری کشور را به چند بانک بزرگ و کوچک نظیر بانک‌های آینده، دی، سرمایه، ملل، پارسیان، سپه و... محدود کنیم به‌نوعی فرار از واقعیت و کتمان ولنگاری مالی در تمام بانک‌های کشور می‌باشد. 

بسیاری از شما خوانندگان عزیز صورت‌های مالی و بند‌های وزین حسابرسی در بانک‌های بزرگ نظیر صادرات، تجارت، ملی، کشاورزی و... را در سال‌های پیش از رشد ناامیدکننده نرخ ارز در سال ۱۳۹۷ به یاد می‌آورید، آیا اگر کاهش خجالت‌آور ارزش پول کشور و شناسایی سود‌های بی‌کیفیت تسعیر دارایی‌های ارزی و یا تورم متأثرکننده در بخش املاک (بزرگ‌ترین ملاک در کشور بانک‌ها هستند) در سال‌های اخیر نبود، سرمایه و دارایی‌های بانک‌ها کفاف سوءمدیریت‌های چندین و چند ساله آن‌ها را می‌داد؟

آنچه در صنعت بانکداری به‌وضوح و کاملاً شفاف قابل‌مشاهده است عدم شجاعت پذیرش تبعات اعلام ورشکستگی بسیاری از بانک‌های فعال کشور توسط رؤسای بانک مرکزی و دولت‌ها در سال‌های گذشته است. متأسفانه شرایط اقتصادی جامعه در سال‌های اخیر به نحوی پیش رفته که واهمه از تبعات اجتماعی و هر گونه تجمعی منجر به عدم تصمیم‌گیری‌های شجاعانه در خصوص مهم‌ترین مسائل و معضلات امروز کشور نظیر اعلام بانک‌های ورشکسته، قیمت حامل‌های انرژی و... گردیده است.

متأسفانه، منفعلانه عمل‌کردن رؤسای ضعیف، فرمایشی و مطیع بانک مرکزی در سال‌های اخیر منجر به عدم اصلاح به‌موقع ساختار‌های مالی بانک‌ها گردیده و این موضوع می‌تواند منجر به دومینوی سقوط بانک‌ها (یکی پس از دیگری) در سال‌های آتی گردد.

در گزارش چهارشنبه‌های داغ این هفته قصد داریم نگاهی اجمالی، به تنها برخی از مفاد صورت‌های مالی بانک سرمایه داشته باشیم تا با تعمیم این مشکلات به بخش بزرگی از بانک‌های فعال در کشور، چشم‌انداز روشن‌تری به حوزه بانکداری کشور داشته باشیم.

نگاهی تأسف‌بار به صورت‌های مالی حسابرسی شده بانک سرمایه:

بند‌های حسابرسی:

۱۷ صفحه توضیحات حسابرس از مجموع ۱۲۰ صفحه صورت‌های مالی حسابرسی شده آن‌هم پس از تحقق زیانی ۸.۱۰۰ میلیاردتومانی در سال مالی ۱۴۰۱، خود گویای وجود ابهاماتی جدی و اساسی در صورت‌های مالی این بانک می‌باشد.

بااین‌وجود، مشاهده واژه " اظهارنظر مشروط " از سوی حسابرسان شرکت‌ها و به‌ویژه بانک‌های زیان‌ده آن‌هم با تعداد زیادی ابهامات تأثیرگذار، اتفاقی غریب و دورازذهن نیست.

همان گونه که در ذیل ملاحظه می‌کنید بنا بر اظهارات حسابرس به جز ابهام در ۱۰ بند حسابرسی، صورت‌های مالی منطبق بر استاندارد‌های حسابداری و منصفانه تهیه شده است!

برخی از مهم‌ترین بند‌های حسابرس:

"گران‌نمایی "

احتمالاً واژه "گران‌نمایی " یکی از واژه‌های کلیدی اکثر بند‌های بااهمیت حسابرسی در صورت‌های مالی سالانه بانک سرمایه به شمار می‌رود.

بی شک با مهم‌ترین و رایج‌ترین ترفند بالاکشیدن منابع مالی بانک‌ها (شما بخوانید سپرده‌های مردم) توسط جمعی از دوستان و مدیران بانک‌های کشور آشنا هستید. 

" گران‌نمایی " اصطلاحی است آبرومند و فوق‌تخصصی در حوزه بانکداری کشور که اشاره‌ای غیرمستقیم و ملایم به کلاهبرداری و به‌دست‌آوردن ثروت‌هایی بادآورده با استفاده از روابط و دوستی با مدیران بانک‌ها دارد.

در حقیقت "گران‌نمایی" به معنایی خرید املاکی بی‌ارزش از افراد (دوستان، ارادتمندان، بستگان و...) باقیمت‌های نجومی توسط بانک‌ها (با حمایت مدیران ارشد اخلاق‌مدار) به‌منظور کسب درصد بالایی از مابه‌التفاوت قیمت‌هاست یا ارزش‌گذاری فراتر از قیمت منصفانه املاک به‌عنوان وثایق نزد بانک‌ها برای اعطای وام‌هایی کلان به افراد (دوستان، ارادتمندان، بستگان و...) و کسب رانت و ثروت از محل وام‌های غیرقابل‌بازگشت.

برای مثال چند نمونه از این ترم جدید مالی را می‌توان دربند‌های حسابرسی شده بانک سرمایه مشاهده نمود.

۱ - گران‌نمایی ۱۹ قطعه از املاک به ارزش بیش از ۹۷۹ میلیارد تومان حاصل تهاتر بانک با شرکت‌های تابعه

کدام دولت شجاعت اعلام ورشکستگی


 ۲- گران‌نمایی املاک آقایان محمد امامی و احمد هاشمی شاهرودی (برادرزاده جناب هاشمی شاهرودی):

همان گونه که در بند حسابرس نیز مشاهده می‌شود این دوستان زمین ۹۸۴ میلیارد ریال خریداری شده از بانک که آن‌هم ۱ سال بعد تنها ۵۸۲ میلیارد ریال ارزش داشته را به مبلغ ۳.۰۱۵ میلیارد ریال بابت مطالبات به بانک سرمایه واگذار کرده است.

کدام دولت شجاعت اعلام ورشکستگی

 
۳- گران‌نمایی املاک خانم خانه‌داری به نام فاطمه کلاه‌دوزان:

بهترین ورژن از گران‌نمایی را می‌توان خرید ۱۵۳ میلیاردتومانی زمینی از نام فاطمه کلاه‌دوزان توسط بانک سرمایه در سال ۱۳۹۵ دانست در شرایطی که دو سال بعد و در سال ۱۳۹۷، ارزش این زمین تنها ۱۴ میلیارد تومان ارزش‌گذاری شد.

کدام دولت شجاعت اعلام ورشکستگی


جالب‌تر آنکه بنا بر اظهارات حسابرس این پرونده که از سال ۱۳۹۵ باز شده همچنان جهت رسیدگی مجدد به شعبه اول دادگاه رسیدگی به جرائم اقتصادی ارجاع شده که البته این میزان سرعت در رسیدگی به چنین پرونده‌هایی در نوع خود جالب‌توجه است. 

کلکسیونی از نام‌های شناخته شده:

بند ۳-۷ گزارش حسابرس مربوط به عدم وجود و فقدان سند مالکیت وثایق تملیکی بانک است به‌طوری‌که ۲۴۰ میلیارد تومان از ۷۹۷ میلیارد تومان این املاک مربوط به صلح‌نامه ملک سورینت قشم وابسته به بابک زنجانی می‌باشد.

کدام دولت شجاعت اعلام ورشکستگی

البته حالا که نام بابک زنجانی آمد بد نیست یادی هم کنیم از جناب آقای حسین هدایتی که ظاهراً و بر اساس گزارش‌های منتشره در سامانه کدال، بانک سرمایه موفق به بازپس‌گیری بیش از ۲۴۶ میلیارد تومان از ایشان در ماه‌های اخیر گردیده است.

کدام دولت شجاعت اعلام ورشکستگی

بند‌های مربوط به شرایط ارزی و ابهامات باقیمانده:

بر اساس ۵ و ۶ حسابرس، امکان تأیید مبالغ ارزی در دسترس و یا سپرده‌های بانک سرمایه برای این سازمان امکان‌پذیر نبوده است.

کدام دولت شجاعت اعلام ورشکستگی

چند رکورد کم‌نظیر از بانک سرمایه:

نسبت متحیرانه زیان انباشته به سرمایه این بانک نه‌تن‌ها در ایران بلکه شاید در دنیا هم کم‌نظیر باشد. ۵۱.۰۰۰ میلیارد تومان زیان انباشته از بانکی با تنها ۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه، تحقق زیانی ۲.۳۵۰ میلیاردتومانی در سه‌ماهه نخست سال ۱۴۰۲ از بانکی با تنها ۱۰۵ میلیارد تومان درآمد، بیش از ۴۲.۰۰۰ میلیارد تومان بدهی به بانک‌ها و سایر مؤسسات اعتباری و جالب‌تر از همه بدهی ۲۲.۰۰۰ میلیاردتومانی به سپرده‌گذاران درحالی‌که جمع کل دارایی‌های بانک کمی بیش از ۱۵.۰۰۰ میلیارد تومان است، تنها گوشه‌ای از دستاورد‌های افتخارآمیز مدیران سابق و کنونی بانک سرمایه به شمار می‌رود.

داستان راهکار‌های بانک برای خروج از زیان و ورشکستگی همچنان ادامه دارد:

شاید باورتان نشود؛ ولی بنا بر شفاف‌سازی‌های این بانک در سامانه کدال، چندین سال است که این بانک قرار است با هماهنگی با بانک مرکزی نسبت به تهیه طرح احیاء با رویکرد برون‌رفت از وضعیت موجود اقدام کنند؛ اما به دلیل اهمیت پایین موضوع و شاید نگرانی‌های دیگر بانک مرکزی این موضوع هنوز محقق نشده است.

به عبارتی از سال ۱۳۹۹ که گزارش افزایش سرمایه از محل نقد این بانک روانه سامانه کدال گردید، هنوز مدیران این بانک با مدیران بانک مرکزی در حال رایزنی می‌باشند.

کدام دولت شجاعت اعلام ورشکستگی

تلنگری به نهاد‌های مالی: 

"وقتی گزارش‌های توجیهی افزایش سرمایه توسط کارشناسانی غیرمتخصص و خیال‌باف تهیه می‌شود "

متأسفانه، در سال‌های گذشته به‌دفعات شاهد تهیه گزارشاتی ضعیف چه در زمینه طرح‌های توجیهی افزایش سرمایه و چه در زمینه ارزش‌گذاری شرکت‌ها بوده‌ایم. شاید دلایل این رخداد‌ها را بتوان در حق‌الزحمه پایین تهیه این گزارش‌های، عدم مسئولیت‌پذیری مشاوران، بدنه ضعیف کارشناسی و ضعف علمی در نهاد‌های مالی و... دانست بااین‌وجود ورود نهاد‌های نظارتی به نحوه گزارش‌دهی این نهاد‌ها امری ضروری می‌باشد.

به گزارش طرح توجیهی افزایش سرمایه بانک سرمایه توسط "شرکت مشاور سرمایه‌گذاری نیکی گستر" در سال ۱۳۹۹ نگاهی بیندازیم و ببینم آیا با این میزان دقت در پیش‌بینی درآمد‌ها و مفروضات طرح توجیهی، شخصی حاضر است در افزایش سرمایه این بانک شرکت نماید؟

بر اساس این گزارش، بانک سرمایه حتی بدون انجام افزایش سرمایه نقدی می‌بایست در سال مالی ۱۴۰۲ به سودی ۲۴۰ میلیاردتومانی در سال مالی ۱۴۰۲ و ۸۲۸ میلیاردتومانی در سال ۱۴۰۳ برسد به نظر شما با وجود تحقق ۲.۳۵۰ میلیارد تومان زیان در سه‌ماهه نخست سال ۱۴۰۲ این شرکت توانایی تحقق چنین سودی را دارد؟

کدام دولت شجاعت اعلام ورشکستگی

بورس‌نیوز، رسانه تخصصی بازارسرمایه در راستای شفافیت هرچه بیشتر و روشن‌شدن مسیر سرمایه‌گذاری سهامداران، آمادگی درج پاسخ نهادهای ذکر شده در مطلب را دارد.

 

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۵
مسئولین بی لیاقت بی عرضه فاسد اختلاص گر بی سواد بی مسئولیت
ا
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۶
آقا همه بانک‌ها همین شرایط رو دارن
فعلاً که یه سفره ای پهنه دوستان هم مشغول ??
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۷
این متن بسیار مفید و نزدیک به واقع بود
با تشکر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۰
تکلیف سهامداران چه می شود بی چار ما که سهام بانک سرمایه را برای آیند خودشان به ما فروختن خدا یا من راضی نیستم شما هم راضی نباش
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۰
تکلیف سهامداران چه می شود بی چار ما که سهام بانک سرمایه را برای آیند خودشان به ما فروختن خدا یا من راضی نیستم شما هم راضی نباش
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۴
باسلام .سال ۸۴ با پرداخت سهم دربانک سرمایه عضو شدیم ولی تا سال۱۴۰۲ دریغ از یک ریال سود .وای به حال کسانی که حق الناس خورده‌اند بترسند از عذاب آخرت وآنها را به خدا سپرده ایم زیرا حق الناس اگر داده نشود عذابی سخت ودهشتناک درپیش رو دارد این سخن خداست.خدا حساب رسی بزرگ وتوانمند ست.وای به حال خورندگان حرام