بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۸
به کارگیری ابزارهای نوین در رشد بازار نقش بسزایی دارد
معاون اجرایی کارگزاری بانک آینده با اشاره به حل برخی از مشکلات بازارسرمایه بواسطه به کارگیری ابزار‌های نوین مالی گفت: در سال‌های ۹۸ و ۹۹ شاهد ورود حجم زیادی از سرمایه و نقدینگی مردم به بازار سرمایه بودیم و بیشترین میزان عرضه اولیه و تامین مالی از طریق این بازار انجام شد که تمامی این‌ها نشان می‌دهد این بازار ظرفیت رشد بیشتری را دارد و می‌تواند بسیار کاراتر عمل کند.
کد خبر : ۲۷۴۹۴۱

به گزارش بورس نیوز، معاون اجرایی کارگزاری بانک آینده با اشاره به حل برخی از مشکلات بازارسرمایه بواسطه به کارگیری ابزار‌های نوین مالی گفت: در سال‌های ۹۸ و ۹۹ شاهد ورود حجم زیادی از سرمایه و نقدینگی مردم به بازار سرمایه بودیم و بیشترین میزان عرضه اولیه و تامین مالی از طریق این بازار انجام شد که تمامی این‌ها نشان می‌دهد این بازار ظرفیت رشد بیشتری را دارد و می‌تواند بسیار کاراتر عمل کند. اما متاسفانه در همان زمان سرمایه‌گذاران خرد به دلیل عدم شناخت و ناآگاهی از روندها، سرمایه خود را از دست دادند که خود زمینه‌ساز بی اعتمادی به حوزه بازار سرمایه شد. حال این سوال مطرح می‌شودکه که برای فعالیت مطمئن این گروه از سرمایه‌گذارن چه راهکار‌هایی باید ارائه شود و جواب آن را در بکارگیری راه‌کار‌ها و ابزار‌های نوین مالی می‌توان یافت.

ویضمن بیان مطلب فوق و تاکید براینکه در کشور‌های پیشرفته دنیا، بازارسرمایه یکی از مهمترین بازار‌های سرمایه‌گذاری به شمار می‌آید و اقبال برای آن به شدت زیاد است افزود: قطعا در رشد و توسعه یافتگی این بازار، طراحی و به کارگیری ابزار‌های نوین نقش به سزایی داشته است. بطور مثال در روش‌های کپی تریدینگ یا Mirror trading، افرادی که به عنوان سرمایه‌گذار حرفه‌ای شناخته می‌شوند نقش نافذی در بازار ایفا می‌کنند و سرمایه‌گذاران خرد با عقد قرارداد‌های رسمی از دانش و سیگنال‌های آن‌ها جهت خرید وفروش سهام شرکت‌ها استفاده می‌کنند. البته این نوع سرمایه گذاری‌های غیرمستقیم در شکل‌های دیگر و بصورت قانونی و تحت نظارت ارکان بازار سرمایه، در حال اجرا هستند. مدیریت ثروت ابزار دیگری است که می‌تواند زمینه‌ساز سرمایه‌گذاری متناسب با سطح توانمندی مالی و ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران باشد. در این روش مجموعه‌هایی که توانایی تحلیل و سرمایه‌گذاری دارند متناسب با شرایط بازار، توان مالی و سطح ریسک‌پذیری سرمایه‌گذار، مشاوره‌های لازم جهت انتخاب نوع سرمایه‌گذاری در بازار‌های مالی را ارائه می‌دهند.

سرودلیر، ضمن اشاره به وضعیت فعلی بازار سرمایه بیان کرد: بورس این روز‌ها به شدت نوسانی است و ریزش‌های شدیدی را تجربه می‌کند. دلیل این وضعیت را هم می‌توان در تحلیل‌های اقتصادی، اجرای سیاست‌های دولت، بحث نقدینگی، قیمت گذاری‌های دستوری و ... جستجو کرد. البته نوسانات جزو ذات بازار سرمایه محسوب می‌شود که اگر ابزار‌های مالی مناسبی وجود داشته باشد، قطعا سرمایه گذاران دچار ضرر‌های سنگین نخواهند شد.
 به گفته وی، قطعا در چنین بازاری، روش‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم بهترین گزینه به شمار می‌آید. صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبداختصاصی برخی از ابزار‌های این نوع روش‌ها هستند که مردم عادی و افراد ریسک گریز با استفاده از آن‌ها می‌توانند با خیال راحت و ریسک کمتر، دراین بازار سرمایه گذاری کنند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحت مدیریت کارگزاری بانک آینده به دلیل نقدشوندگی بالایی که دارند، این اطمینان را به سرمایه‌گذاران می‌دهد که دیگر نگران اصل سرمایه‌شان نباشند و در عین حال سود روزشمار مناسبی را دریافت کنند. به عنوان نمونه صندوق"گنجینه آینده روشن" یک صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت است که در حال حاضر با نماد «صایند» در تمامی سامانه‌های معاملاتی قابل معامله می‌باشد و حدود ۲۸ درصد سود موثر سالانه به سرمایه گذاران می‌دهد.

 وی در ادامه صحبت‌هایش، با اشاره به وضعیت فعلی کارگزاری‌ها و حفظ سهم بازارشان در برابر آسیب نوسانات قیمتی، یادآورشد: کارگزاری‌ها با توجه به اینکه درآمدشان براساس کارمزد است، در چنین شرایطی بهتر است به سمت ارایه خدمات جدید و متناسب با نیاز مشتریانشان حرکت کنند. اقداماتی همچون، سرعت بخشیدن به اعطای اعتبار، تقویت قدرت اعتباری، ارایه سامانه‌های معاملات الگوریتمی و .... 

معاون اجرایی کارگزاری بانک آینده در ادامه به بحث افزایش سرمایه اشاره کرد و گفت: کارگزاری بانک آینده توانسته در طی سه سال گذشته دو مرحله افزایش سرمایه داشته باشد که در مرحله نخست سرمایه‌اش به هزار میلیارد ریال و در مرحله دوم یعنی سال ۱۴۰۱ به ۲ هزار میلیارد ریال افزایش یافت. به گفته وی، مدیریت شرکت تصمیم دارد طرح افزایش سرمایه به ۳ هزار میلیارد ریال را در سال جاری به اجرا گذارد. این افزایش سرمایه، قدرت اعتبار دهی و اعتبارگیری کارگزاری را به شدت افزایش داده است. از سوی دیگر میزان سرمایه‌گذاری، نقدینگی و سوددهی کارگزاری طی سه سال اخیر روند افزایشی داشته است. تمامی این فرآیند‌ها سبب شده برنامه‌ریزی بهتری در خصوص اعتبارات صورت بگیرد و در حال حاضر از ۲۰۰ میلیون تا ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار بر اساس ارزش حساب تضمین، میزان سهم‌های ارزنده و ترکیب پرتفو به مشتریان حقیقی خرد، حقوقی کلان و گروهی اختصاص داده می‌شود. در کارگزاری بانک آینده معمولاً ۵۰ درصد ارزش حساب تضمین مشتری به عنوان حد اولیه پرداخت اعتبار در نظر گرفته می‌شود. در صورت کامل بودن مدارک، اعتبارات کمتر از ۲ میلیارد ریال ظرف مدت ۲۴ ساعت و اعتبارات بیش از ۲ میلیارد ریال حداکثر طی ۷۲ ساعت بررسی و تخصیص داده می‌شود. همچنین سرمایه‌گذارن جدید می‌توانند با در اختیار گذاشتن سوابق عملیاتی که در کارگزاری‌های دیگر داشتند، در بدو ورود از شرایط اعتبارات برخوردار شوند. ارزیابی عملکرد اعتباری مشتریان هر ۳ ماه یکبار صورت می‌گیرد و همچنین براساس میزان گردش مالی و اعتبار سرمایه‌گذاران، تخفیفات هزینه مالی برای ایشان در نظر گرفته می‌شود. 

 وی در توضیح برنامه‌های در دست اجرای کارگزاری بانک آینده بیان کرد: یکی از مهم‌ترین اقدامات پیشروی کارگزاری در جهت تقویت روند‌های معاملاتی و کاهش هیجانات در ارسال سفارش مشتریان، پیاده سازی و اجرای معاملات الگوریتمی است. اجرای پرداخت سریع وجوه مشتریان، بدون محدودیت زمانی و حتی در ایام تعطیل از دیگر اقدامات می‌باشد که این پروژه طی دو سه ماه آینده عملیاتی خواهد شد. همچنین تقویت سیستم معاملات آنلاین نیز می‌تواند زمینه ارائه خدمات بهتر به مشتریان حقیقی خرد را بدهد تا راحتتر معاملاتشان را انجام دهند.

سرودلیر با تاکید براینکه چشم انداز توسعه‌ای خوبی برای کارگزاری بانک آینده برنامه ریزی شده، گفت: توسعه شعب و نمایندگی‌ها در سطح کشور یکی از برنامه‌های مهم این کارگزاری به شمار می‌رود که در این راستا آمادگی مذاکره با داوطلبان ایجاد شعب و نمایندگی در تمامی استان‌ها وجود دارد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر