بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۳
دست و پنجه نرم کردن دیگر صنایع با موضوع قیمت‌گذاری‌های دستوری؛

هر سوی صنعت خودرو، یک معضل وجود دارد

هر سوی صنعت خودرو، یک معضل وجود دارد
دسترسی مصرف‌کننده ایرانی به کالای خارجی نیز خیلی راحت و سهل‌الوصول باشد و به‌گونه‌ای نباشد ایران‌خودرو و سایپا قیمت‌های بالا و کیفیت بسیار نازلی را نسبت به مدل‌های مشابه بخواهند به مردم عرضه کنند و این شکل خودروساز‌ها از ضرر و زیان خارج شوند.
کد خبر : ۲۷۵۰۹۸

هر سوی صنعت خودرو، یک معضل وجود دارد+بورس نیوز

بورس نیوز:

مهدی صالحی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز، در رابطه با اصلاح قیمتی خودروساز‌ها عنوان کرد: در حوزه بازار خودرو ما یک قصه پرغصه‌ای داریم که در حال حاضر به هر طرف از این صنعت نگاه می‌کنیم یک معضل و یک مشکل جدی وجود دارد. طبیعتاً خودروساز‌ها و شاید بخشی از سهامداران موافق آزادی قیمت هستند و همه می‌دانیم که دخالت در قیمت، چه کار وحشتناکی است. در اقتصاد قیمت‌گذاری دستوری مشکلات جدی را برای هر صنعتی می‌تواند ایجاد کند.

صنایع دیگری نیز در حال حاضر مشمول این قیمت گذاری دستوری شده‌اند و با مشکلات جدی روبرو هستند اما؛ نکته‌ای که وجود دارد این است که اگر ما طرفدار آزادسازی قیمت هستیم بایستی امکان دسترسی مصرف‌کننده و مشتری را به یک بازار آزاد فراهم کنیم. 

وی ادامه داد: اگر ما صرفاً بگوییم که بایستی ایران‌خودرو، سایپا و هر شرکت خودروساز دیگر قیمت‌گذاری دستوری آن‌ها حذف شود و قیمت‌ها به تعادل بازار سپرده بشود، قیمتی که در بازار وجود دارد ملاک قرار می‌گیرد و این یک حرف درستی است اما؛ از آن طرف بایستی مدافع این موضوع باشیم که دسترسی مصرف‌کننده ایرانی به کالای خارجی نیز خیلی راحت و سهل‌الوصول باشد و به‌گونه‌ای نباشد ایران‌خودرو و سایپا قیمت‌های بالا و کیفیت بسیار نازلی را نسبت به مدل‌های مشابه بخواهند به مردم عرضه کنند و این شکل خودروساز‌ها از ضرر و زیان خارج شوند.

صالحی بیان کرد: طبیعتاً آن چیزی که مسلم است در حال حاضر با توجه به اینکه ما در سال‌های گذشته تورم بالایی را در سمت تولید‌کننده داشته‌ایم، اکثر اجناس، اقلام و هزینه‌های تولیدکننده بالا رفته است و طبیعتاً این قیمت‌ها، قیمت‌های تعادلی نیست و صرفً این مدل عرضه‌کردن یک سود سرشاری را به جیب دلالان واریز خواهد کرد اما؛ آن چیزی که باید همه افرادی که در حوزه صنعت خودرو، صاحب و دلسوز این حوزه هستند دقت کنند این موضوع است که در کنار تلاش برای آزادسازی قیمت‌ها، در واقع قیمت‌ها را تعادل بازار مشخص کند و همزمان با آن تلاش کنند که دسترسی ایرانیان به تولیدات خارجی که در حد قیمت‌هایی هست که در بازار آزاد وجود دارد نیز فراهم شود.

وی افزود: اگر این اتفاق رخ دهد، طبیعتاً خودروساز داخلی نیز تلاش خواهد کرد که کیفیت کار خودش را بهتر کند و تلاش می‌کند که صرفه‌جویی داشته باشد و تلاش می‌کند تا هزینه‌های اضافی خود را کم کاهش دهد و به تبع آن نیز می‌تواند یک خودرو با کیفیت‌تر با قیمت پایین‌تری را به مخاطب عرضه کند. در غیر این صورت صرف آزادسازی قیمت‌ها درست است که شرکت‌های خودروسازی را از این زیان خارج می‌کند اما؛ دقت کنیم که الزاما مصرف‌کننده‌ی ما را به یک خودرو با کیفیت و با قیمت مناسب نخواهد رساند.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کاهش کارآمدی و خروج سرمایه از بازار، ماحصل دخالت‌ها
سیاست‌های دولت نتایج مثبتی را برای بازار به همراه نداشت؛

کاهش کارآمدی و خروج سرمایه از بازار، ماحصل دخالت‌ها

تضعیف انگیزه تولید در بخش خصوصی صنعت، حاصل مداخله‌های دولت
مهم‌ترین دلیل عدم تمایل ورود پول به بازار را می‌توان به ۲ بخش برون‌زا و درون‌زا تقسیم بندی کرد؛

تضعیف انگیزه تولید در بخش خصوصی صنعت، حاصل مداخله‌های دولت

نیت کرده‌اند دو خودروسازی بزرگ کشور تعطیل شود
اسماعیل شجاعی،کارشناس صنعت خودرو؛

نیت کرده‌اند دو خودروسازی بزرگ کشور تعطیل شود

ارسال نظر