بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۸
حفظ قیمت دلار یکی از دستاوردهای تیم اقتصادی دولت؛

بودجه به ما سیگنال انقباضی را می‌دهد

بودجه  به ما سیگنال انقباضی را می‌دهد
سیاست بودجه‌ای دولت نیز در سال آینده به ما یک انقباض را نشان می‌دهد و به همین دلیل بایستی در سیگنال‌ها و تارگت‌هایی که در واقع برای رشد بازار سرمایه می‌دهیم به طور مشخص محتاط‌تر باشیم و به صورت کلی تا زمانی که ما شاهد سقف جدیدی در دلار نباشیم خیلی بعید است که ما سقف جدیدی را در بازار سرمایه بزنیم.
کد خبر : ۲۷۷۳۹۵

بودجه  به ما سیگنال انقباضی را می‌دهد

بورس نیوز:

مهدی صالحی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز، در خصوص عملکرد و رویکرد بازار سرمایه در ۳ ماه باقی‌مانده تا پایان سال عنوان کرد: برای این منظور ما بایستی مراجعه کنیم به سیاست اقتصادی کلان کشور که کماکان آنچه که از تیم اقتصادی دولت و بانک مرکزی به بازار‌ها مخابره می‌شود یک سیاست تثبیت و یک سیاست انقباضی است بنابراین به نظر من تا آنجایی که ما شاهد این وضعیت باشیم به‌تبع‌آن خیلی انتظار رشد گسترده‌ای را در بازار‌های موازی و بازار سرمایه نمی‎‌توانیم داشته باشیم.

وی ادامه داد: به صورت کلی معتقد هستم یکی از معدود دستاورد‌های تیم اقتصادی دولت آقای رئیسی به صورت مشخص حفظ قیمت دلار در محدوده ۴۸ تا ۵۰ هزار تومان از اواخر سال گذشته تا به امروز بوده است و با توجه به انتخابات مجلس شورای اسلامی که در پیش است بعید به نظر می‌رسد که دولت این دستاورد را بخواهد از دست بدهد و بخواهد از سیاست انقباضی خود دست بکشد.

به همین دلیل فکر نمی‌کنم که شاهد رشد شارپی در هیچ یک از بازار‌ها باشیم. البته که به نظر می‌رسد به طور مشخص بازار مسکن از این سیاست انقباضی تاثیر بیشتری را خواهد پذیرفت و احساس می‌کنم که وارد رکود عمیق‌تری خواهد شد اما؛ برای بقیه بازار‌ها نیز به صورت کلی چشم‌انداز رشد شارپی نمی‌بینم و اکنون این مطالبی که عرض کردم منوط بر این است که شرایط سیاسی و اقتصادی با ثبات باشد.

یک سری اتفاقاتی ممکن است رخ دهد و طبیعتاً در تحلیل هیچ تحلیلگری وجود ندارد و آن‌ها حوادثی هستند که که اگر رخ بدهند کلاً این تحلیل‌ها زیر سوال خواهند رفت. 

این کارشناس با توجه به این موضوع که اکنون بحث بودجه و تجدید ارزیابی دارایی‌ها از مهمترین اخبار بازار تلقی می‌شود، چشم انداز بازار را تا پایان سال را این‌گونه ارزیابی کرد: آنچه که اکنون در خصوص بودجه مشاهده می‌کنیم نظم آن است که صحبت‌های زیادی در رابطه با آن شده و دیگر به اشاره نمی‌کنیم اما؛ به لحاظ کلی بودجه نیز به ما سیگنال انقباضی را می‌دهد. با توجه به میزان رشد بودجه سال ۱۴۰۳ نسبت به ۱۴۰۲ و تورم حدود ۴۰ درصدی خیلی بعیده است که ما شاهد کم شدن آن باشیم.

سیاست بودجه‌ای دولت نیز در سال آینده به ما یک انقباض را نشان می‌دهد و به همین دلیل بایستی در سیگنال‌ها و تارگت‌هایی که در واقع برای رشد بازار سرمایه می‌دهیم به طور مشخص محتاط‌تر باشیم و به صورت کلی تا زمانی که ما شاهد سقف جدیدی در دلار نباشیم خیلی بعید است که ما سقف جدیدی را در بازار سرمایه بزنیم.

وی افزود: تجدید ارزیابی دارایی‌ها می‌تواند به شفافیت بیشتر صورت‌های مالی و نسبت‌های مالی کمک کند و قدرت شرکت را برای دریافت تسهیلات و اعتبار افزایش خواهد داد. همچنین یکی از روش‌های ارزش‌گذاری سهام شرکت‌ها روش خالص ارزش دارایی‌ها یا همان NAV است که تجدید ارزیابی می‌تواند به محاسبه دقیق‌تر و بهتر این روش ارزش‌گذاری کمک کند. هر چند از نظر بنیادی بر سودآوری شرکت‌ها نه تنها تاثیر مثبتی ندارد بلکه در برخی مواقع می‌تواند موجب استهلاک‌های سنگین شود و سودآوری شرکت را کاهش دهد.

با توجه به تورم بالای کشور و درصد‌های بالای افزایش سرمایه بیش از آنکه از جنبه فنی و تکنیکی منجر به افزایش قیمت سهام شود، از جنبه روانی اثرگذار هست.

صالحی در خصوص ارزندگی سهام شرکت‌ها عنوان کرد: در حال حاضر یک‌سری از نماد‌ها خوب در محدوده‌ای هستند که ارزنده اند اما؛ الزاما این ارزندگی باعث رشد قیمت‌شان نخواهد شد و از منظر شرایط تکنیکالی نیز با توجه به سیستم معاملاتی من که بر مبنای ایچیموکو هست ما پس از مدت‌ها در تایم فریم روزانه شاخص کل در محدوده صعودی قرار گرفتیم در فاز صعودی قرار گرفتیم و توانستیم بالای ابر کومو قرار بگیریم اما؛ با توجه به اینکه فراکتال بالای بازار را در واقع من اقتصاد کلان کشور می‌دانم این روند با شیب ملایم به سمت بالا خواهد بود و ممکن است که ما چندین هفته یا حتی چندین ماه درگیر اصلاح زمانی بشویم. یعنی یک روند ساید وی (دو گام به بالای یک گام به پایین) را شاهدش باشیم و با احترام تمام به همه همکاران و تحلیلگران که تارگت‌های حدود ۳ میلیون واحدی برای شاخص کل را صادر می‌کنند از نظر من فعلا دستیابی به چنین اهدافی دور از دسترس است و با این ثباتی که در نرخ ارز داریم بعید می‌دانم که ما به چنین محدوده‌هایی در کوتاه مدت حداقل تا پایان سال بخواهیم برسیم.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
اثر معکوس بر بازار به دنبال مسائل پنهانی و غیر شفاف
اعتماد به بازار برنگردد، وضعیت به همین منوال است؛

اثر معکوس بر بازار به دنبال مسائل پنهانی و غیر شفاف

هر سوی صنعت خودرو، یک معضل وجود دارد
دست و پنجه نرم کردن دیگر صنایع با موضوع قیمت‌گذاری‌های دستوری؛

هر سوی صنعت خودرو، یک معضل وجود دارد

دبیر انجمن ویرایش و درست نویسی در گفتگو با بورس نیوز:

دولتی ها سد ایجاد نکنند؛ حمایتشان را نمی خواهیم!

ارسال نظر