بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۷
پیشتازی صنعت بانک تا پایان سال با اما و اگر...
اگر دستکاری در قوانین اتفاق نیفتد گروه بانکی می‌تواند پتانسیل بازدهی داشته باشد و نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم این است که این صنعت سود خوبی ساخته اما؛ تقسیم آن حوالی ده درصد است. 
کد خبر : ۲۷۸۰۲۸

پیشتازی صنعت بانک تا پایان سال با اما و اگر...

بورس نیوز: 

عطیه پرتوسعد کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز، در خصوص عملکرد تمامی بازار‌ها تا پایان ۹ ماهه نخست و آینده آن‌ها تا پایان سال مالی را این‌گونه توصیف کرد: با بررسی گزارش‌های ۹ ماهه صنایع بورسی متوجه می‌شویم که به جز صنعت بانکی و سیمان که گزارش‌های خوبی ارائه کردند، الباقی صنایع گزارش‌های متوسط و بدی را منتشر کردند و نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشیم این است که در بازار سرمایه آینده نماد را می‌خریم و گزارش‌های گذشته نگر در صورتی که قبل از ارسال گزارش توسط ناشران پیشران نشده باشند تنها می‌توانند نوسان محدودی ایجاد کنند، اگر بخواهم نظر خودم را در دو ماه باقی مانده از سال ۱۴۰۲ نسبت به بازار‌ها بگوییم با تحولاتی که در منطقه رخ داده، دلار می‌تواند در محدوده ۵۰ الی ۵۵ هزار تومان نوسان کند اگر تنش‌ها در منطقه جدی شود میتواند حتی تا محدوده ۶۰ هزار تومان پیشروی کند.

وی افزود: شمش طلا نیز حبابی حدودا ۴ درصدی را دارد به نسبت تورم و نقدینگی و اونس جهانی رشد نداشته است و در حال جبران این عقب ماندگی است و بخش زیادی از آن را جبران کرده، با توجه به پایان یافتن سال و نیاز شرکت‌ها به نقدینگی و حس نااطمینانی که توسط مصوبه اخیر پالایشگاهی‌ها ایجاد شد و فضای ملتهبی که در منطقه شکل گرفته و نرخ بهره‌ای که در سقف ۳۰ درصد است انتظار رشد بالایی نمی‌توان از بازار سرمایه داشت.

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با صنایعی که تا انتهای سال پتانسیل پیشتاز بودن در بازار را دارند این‌گونه عنوان کرد: اگر دستکاری در قوانین اتفاق نیفتد گروه بانکی می‌تواند پتانسیل بازدهی داشته باشد و نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم این است که این صنعت سود خوبی ساخته اما؛ تقسیم آن حوالی ده درصد است. 

صنعت سیمان سود‌های قابل قبولی ساخته و اکثراً اردیبهشت ماه فصل مجامع آن است و تقسیم‌های حوالی ۹۰ درصدی دارد فقط باید به این مورد توجه داشته باشیم که ممکن است در سال آینده به علت پروژه مسکن ملی مصوباتی توسط دولت ابلاغ گردد و سود صنعت افت قابل توجهی داشته باشد، در الباقی صنایع باید نماد‌ها تک به تک بررسی شوند.

پرتوسعد با توجه به این موضوع که اکنون بحث بودجه و تجدید ارزیابی دارایی‌ها از مهم‌ترین اخبار بازار تلقی می‌شود، چشم انداز بازار تا پایان سال را این‌کونه متصور شد: صرف تجدید ارزیابی از زمین‌های خالی شرکت‌ها نمی‌تواند تحرک قابل‌قبولی در بازار ایجاد کند که پایدار باشد و نهایتاً باعث ایجاد نوسان می‌گردد. حال این نوسان حتی می‌تواند دامنه بزرگی داشته باشد.
در صورتی که سود شرکت‌ها به تناسب قیمت آن‌ها در بازار رشد نکند بار دیگر بازار حباب می‌گیرد و طبیعتاً پس از فروکش کردن هیجان‌های کاذب، عده‌ای دارایی از سهام خواهند داشت که حباب بالایی دارد و ارزش چندانی ندارد و زیان خواهند دید.

در شرایط کنونی بازار ارز که روند کم نوسانی را پشت سر می‌گذارد، این کارشناس بازار در رابطه با کمکی که این ثبات به بازار خواهد کرد، این‌گونه گفت: ثبات نرخ ارز کمکی به اکثریت صنایع بازار ما نمی‌کند و صرفاً صنایع ریالی می‌توانند از این فرصت محدود استفاده کنند که آن‌ها نیز با قیمت‌گذاری دستوری محصولاتشان سود قابل قبولی کسب نمی‌کنند و در مقابل این سیاست تثبیت نرخ ارز باعث ایجاد فساد و رانت در اقتصاد می‌گردد.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
ارسال نظر