بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۹
فشرده شدن فنر رشد بازار سرمایه؛

بازار خودرو و طلا عملکرد مشابهی را خواهند داشت

بازار خودرو و طلا عملکرد مشابهی را خواهند داشت
احتمال دارد مقداری در بخش سکه، حباب آن کمی کمتر شود و در واقع بازدهی سکه کمتر از بازدهی شمش و بازدهی دلار باشد.
کد خبر : ۲۷۸۲۷۴

بازار خودرو و طلا عملکرد مشابهی را خواهند داشت

بورس نیوز:

احسان مدنی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز در رابطه با عملکرد بازار سرمایه تا انتهای سال جاری بیان کرد: بازار خودرو و بازار دلار عملکرد مشابهی را با یک شیب ملایم و همچنان صعودی خواهند داشت و بعید می‌دانم قبل از پایان سال، دلار بالای ۶۰ هزار تومان را تجریه کند اما؛ فکر می‌کنم همان حوالی ۵۶ یا ۵۷ هزار تومان قیمت بخورد. بازار خودرو نیز بالتبع به همان اندازه حدود بین ۵ تا ۱۰ درصد بازار با افزایش قیمت همراه باشد.

وی ادامه داد: در مورد بازار طلا باید بگویم که عملکرد آن شبیه به بازار دلار خواهد بود و احتمالاً مقداری عملکرد ضعیف‌تری با توجه به این اخباری که در مورد واردات شمش‌های طلا هست، خواهند داشت. احتمال دارد مقداری در قسمت سکه حباب آن کمی کمتر شود و در واقع بازدهی سکه کمتر از بازدهی شمش و بازدهی دلار باشد.

برای بازار سرمایه من تصورم این است که در واقع اسفند خوبی را پشت سر بگذارد و معمولاً نیز به صورت سنتی از اواسط اسفند تا پایان فروردین همیشه بازار خوب بوده است. حالا امیدوارم این اتفاق تکرار شود و به این دلیل که بازار واقعا با این منفی‌هایی که در چند وقت اخیر مواجه بوده، خیلی جذاب است و امکان رشد آن خیلی بیشتر است؛ بنابراین بازار شاید بهمن خیلی خوبی را نداشته باشد اما؛ به احتمال قوی در اسفندماه بازار مثبت باشد و احتمالاً تا سقف قبلی حداقل بالاتر برود.

احسان مدنی در رابطه صنایعی که در تا پایان سال مالی پتانسیل پیشتاز بودن را دارند این‌گونه توصیف کرد: صنایعی که به صورت تک سهم، چه شرکت‌هایی که تجدید ارزیابی‌های با درصد‌های بالایی گذاشتند، احتمالاً پیشتاز باشند. به عنوان مثال صحبت‌هایی در خصوص ذوب آهن هست ۶۰۰ تومن تارگت معقولی هست با توجه به افزایش سرمایه‌ای که قرار است انجام دهد. سهامی که تجدید ارزیابی دارند ۳۰ تا ۵۰ درصد حداقل بازدهی در انتظارشان است.

وی ادامه داد: در مورد صنعتی که بخواهیم صحبت کنیم احتمال می‌دهم گروه پالایشگاهی با توجه به گزارشی که "شتران" و "شبندر" منتشر کردند، احتمال می‌دهم که وضعیتشان بد نباشد. به این معنا که بتوانند خودش را بالا بکشند. نگاهم نسبت به گروه فلزات نیز مثبت است و کلاً سهام شاخص ساز این دفعه بتوانند رشد خوبی را داشته باشند و کلیت بازار را به روند صعودی سوق دهند.

این کارشناس اتفاقات اخیر بازار سرمایه را این‌گونه ارزیابی کرد: آن خبری که راجع به پالایشی‌ها منتشر شد برای چند روزی که بازار نزولی بوده و پس از آن پالایشگاهی‌ها خودشان را جمع و جور کردند اما؛ کلیت بازار و منفی شد. با توجه به اینکه در اکثر بازار‌ها تورم داریم و قیمت‌ها به جز بازار سرمایه خیلی فزاینده رشد می‌کنند. این فنر در حال فشرده شدن است و به نظر من یک جایی این فنر به شدت در خواهد رفت و بازار سرمایه یک رشد خیلی خوبی را خواهد داشت.

با توجه به تحلیلی که حدوداً هفت الی هشت ماه پیش انجام داده بودیم و بازار را با توجه به روند سودسازی که پیش‌بینی شده بود، حدوداً یک و یک همت سود برای کل بازار بود یک رقمی حدود ۲۰۰ تا ۲۲۰ میلیارد دلار در واقع ارزندگی بازار بود. در حال حاضر حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد می‌تواند رشد کند تا در همان محدوده ارزندگی باشد. اکنون ما برای سال ۱۴۰۳ نیز خوب می‌دانیم اگر در واقع سود شرکت‌ها را ۲۵ تا ۳۰ درصد به صورت سر انگشتی در نظر بگیریم، بازار سرمایه جای رشد بیشتری برای سال بعد دارد. اینکه در سال جاری تا کجا به این صورت کنترل شود، الله اعلم، اما من فکر می‌کنم از حوالی اواسط اسفند به بعد قطعاً بازار بهتری را خواهیم داشت.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
سرمایه
با تصمیمات مجمع فوق العاده؛

سرمایه "شتران" به ثبت رسید

از ورود خودروسازان به بورس کالا استقبال شد
حذف واسطه‌ها با ورود محصول نهایی به بورس کالا؛

از ورود خودروسازان به بورس کالا استقبال شد

جذابیت تجدید ارزیابی تنها برای سهامداران
به واسطه تجدید ارزیابی دارایی ها پول جدید به شرکت تزریق نمی‌شود؛

جذابیت تجدید ارزیابی تنها برای سهامداران

صنایع، توان رویارویی با تورم های جدید را ندارند
نرخ خوراک همچنان در هاله ای از ابهام؛

صنایع، توان رویارویی با تورم های جدید را ندارند

ارسال نظر