بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۰
تفاوت‌های میلگرد ساختمانی با میلگرد صنعتی
در این مقاله، تفاوت‌های مهم میلگرد ساختمانی و صنعتی را بررسی کردیم. این دو نوع میلگرد از جنبه‌های متفاوتی از جمله: ترکیبات شیمیایی، خواص مکانیکی، قطر و سایز، قیمت، کاربرد، شکل ظاهری باهم تفاوت داشتند.
کد خبر : ۲۷۸۶۲۷
به گزارش بورس‌نیوز، میلگرد‌ها یکی از مقاطع پرکاربرد فولادی هستند که بیشتر به‌عنوان یکی از ابزار‌های مهم صنعت ساخت‌وساز استفاده می‌شوند. میلگرد‌ها در انواع مختلفی تولید شده و تفاوت در ویژگی‌هایی، چون سایز و نوع سطح آن باعث کاربرد‌های مختلف آن در صنایع مختلف می‌شود. در این مقاله می‌خواهیم تفاوت‌های میلگرد ساختمانی و صنعتی و چگونگی محاسبه قیمت میلگرد امروز را در زمینه‌های مختلف مورد بررسی قرار دهیم.
 

میلگرد ساختمان چیست؟

 
به‌طورکلی می‌توان گفت که میلگرد‌ها در دو نوع، آجدار و ساده در بازار موجود هستند. میلگرد آجدار به دلیل ویژگی‌هایی که در سطح ظاهری آن وجود دارد، باعث بهتر پیوند خوردن و چسبندگی بیشتر به بتن و افزایش استحکام و مقاومت در سازه می‌شود و کاربرد بیشتری نسبت به میلگرد ساده در صنعت ساختمان‌سازی دارد. به‌طورکلی میلگرد‌ها یی که برای مقاومت و استحکام بیشتر سازه در صنعت ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرندعبارتنداز:
 
• میلگرد A۲: این نوع میلگرد از مقاومت واستحکام بالایی برخوردار است و به راحتی با بتن پیوند می‌خورد و باعث تقویت ومقاومت بیشتر بتن می‌شود و همچنین یکی از ویژگی‌های بارز آن، قابلیت خم شدن است که امکان استفاده بیشتراز آن در صنعت ساخت وساز را فراهم می‌سازد.
 
• میلگرد A۳: این محصول، شباهت زیادی به میلگرد A۲ دارد و دارای بیشترین کاربرد و میزان استفاده در ساخت سازه‌ها است.
 
• میلگرد A۴: این نوع میلگرد با وجود ویژگی‌های منحصربفرد خود از جمله استحکام ومقاومت زیاد، قابلیت جوش پذیری و انعطاف بالای که دارد، اما به دلیل قیمت زیاد این محصول در صنعت ساختمان سازی، کمتر از میلگرد‌های آجدار دیگر استفاده می‌شود. به طور کلی قیمت میلگرد امروز A۴، نسبت به میلگرد‌های آجدار دیگر بیشتر می‌باشد و قیمت میلگرد امروز A۳، مقداری بیشتر از قیمت میلگرد A۲ در بازار می‌باشد. به طور کل تفاوت چندانی بین قیمت میلگرد A۳ و A۲ وجود ندارد.
 

کاربرد‌های اصلی میگرد ساختمانی چیست؟

 
تفاوت‌های میلگرد ساختمانی با میلگرد صنعتی
 
میلگرد ساختمانی به عنوان یکی از عناصر اساسی در صنعت ساختمان‌سازی استفاده می‌شود.
 
یکی از مهم‌ترین کاربرد‌های میلگرد ساختمانی، استفاده‌ی ان در بتن ریزی واستحکام بخشیدن به آن می‌باشد ونقش بسیار مهمی در تقویت و ایمنی سازه‌های بتنی دارد. از آنجا که بتن خود به تنهایی نمی‌تواند مقاومت و استحکام در برابر نیرو‌های کششی و فشار‌های وارد شده از سمت ساختمان را داشته باشد به همین علت استفاده از میلگرد آج دار در بتن برای تقویت و بالا بردن مقاومت آن و جلوگیری از شکسته شدن بتن، لازم و ضروری می‌باشد.
 

میلگرد صنعتی چیست؟

 
میلگرد‌های صنعتی از مواد فلزی مانند فولاد ساخته می‌شوند و به دلیل خصوصیات مقاومتی، انعطاف‌پذیری و دوام بالا، برای تقویت و ساخت قطعات صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
 
میلگردی که در صنعت استفاده می‌شود یا همان میلگرد A۱ که دارای مقاومت و استحکام بالا و سطحی ساده و صاف و بدون آج است و بیشترین کاربرد را در تجهیزات صنعتی و ساخت قطعات مختلف را دارد.
 
میلگرد A۱ در ابعاد و آلیاژ‌های مختلف، از جنس فولاد در دو نوع (میلگرد ترانس وساده خام) تولید می‌شود. میلگرد ترانس به دلیل اینکه از لحاظ شکل ظاهری، سطحی صاف وبدون آج است، بیشترین کاربرد را در ساخت ماشین آلات، خودرو، تولید پیچ، تجهیزات وقطعات فلزی دارد. همچنین از میلگرد ساده که دارای انعطاف پذیری بالا وقطری کمتر است، برای ساخت مفتول که یکی از پر مصرف‌ترین و پر کار بردترین آن در صنعت آهن است، استفاده می‌شود.
 

کاربرد‌های اصلی میلگرد صنعتی چیست؟

 
همانطور که درقسمت بالا توضیح دادیم، میلگرد صنعتی از نوع ساده و بدون آج و شیارتولید می‌شود. این نوع میلگرد به دلیل انعطاف پذیری بالا و قابلیت جوشکاری در صنایع مختلف و بیشتر برای اتصالات، کاربرد‌های زیادی دارد. از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 
 
• ساخت تجهیزات کشاورزی
 
• تولید ماشین آلات کشاورزی
 
• صنایع دریایی
 
• صنعت نفت وگاز
 
• صنایع خودروسازی
 
• تولید پیچ ومهره
 
• تولید لولا و پین
 
• ساخت سوله ودیگر اتصالات صنعتی
 

تفاوت انواع میلگرد ساختمانی وصنعتی 

 
میلگرد ساختمانی و میلگرد صنعتی هر دو نوعی از میلگرد‌ها هستند که در صنایع ساختمانی وصنعتی استفاده می‌شوند، اما تفاوت‌هایی نیز بین آن‌ها وجود دارد که در ادامه به بررسی چند مورد از تفاوت میلگرد ساختمانی و صنعتی می‌پردازیم.
 

تفاوت میلگرد ساختمانی وصنعتی ازلحاظ قیمت

 
قیمت روز میلگرد یکی از عوامل مهم و موثر در انتخاب محصول، برای متقاضیان و مصرف کنندگان می‌باشد. ازعواملی که بر قیمت میلگرد ساختمانی و صنعتی تاثیرگذارباشد می‌توان به کیفیت و استاندارد، سایز میلگرد، کاربرد‌های مختلف، برند تولید، عرضه و تقاضا، نوسانات بازار فولاد وارزمی توان اشاره کرد.
 
میلگرد‌های ساختمانی به دلیل تولید انبوه و تنوع کمتر، قیمت ارزان‌تر و ثبات قیمت بیشتری در بازارفولاد دارند.
 
میلگرد‌های صنعتی به دلیل تنوع در آلیاژ و خواص مکانیکی، معمولاً قیمت روز آن، بالاتر از میلگرد‌های ساختمانی هستند ونوسان قیمت روز میلگرد صنعتی بیشتر است.
 
به طور کلی، قیمت روز میلگرد صنعتی به علتی که کاربرد‌های میلگرد صنعتی به مراتب بیشتر ازکاربرد‌های میلگرد ساختمانی می‌باشد، و تنوع درساخت وسازآن زیاد است، با این تفاصیل طبیعی است که قیمت روز این نوع میلگرد بالاتر باشد.
 

تفاوت میلگرد ساختمانی وصنعتی ازلحاظ خواص مکانیکی

 
یکی دیگر از تفاوت‌های میلگرد ساختمانی و صنعتی در خواص مکانیکی آن‌ها می‌باشد. نوع آلیاژ و درصد ترکیب شیمیایی که در تولید میلگرد به کار رفته است، خواص مکانیکی میلگرد را تعیین می‌کند.
 
در صنایع ساختمانی و صنعتی، استفاده از میلگرد‌ها به عنوان یکی از مهمترین لوازم در ساخت و ساز‌ها و تجهیزات استفاده می‌شود. میلگرد‌ها از لحاظ خواص مکانیکی با یکدیگر تفاوت دارند: تفاوتی که باید در نظر گرفته شود، مقاومت کششی وانعطاف پذیری میلگرد‌ها است.
 
معمولا در صنعت ساختمان سازی به میلگرد‌هایی احتیاج است که مقاومت و استحکام بیشتری در برابر کشش و نیرو‌های وارد شده بر ساختمان داشته باشند و باعث تقویت بتن شوند.
 
میلگرد ساختمانی قادر است نیرو‌های کششی بزرگتری را تحمل کند و در ساختمان‌ها و تجهیزات سنگین‌تر استفاده شود.
 
در استفاده ازمیلگرد صنعتی، خواصی که بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد و حائز اهمیت است، انعطاف پذیری و قابلیت خم شدن بالای این نوع محصول می‌باشد.
 

تفاوت میلگرد ساختمانی وصنعتی ازلحاظ قطر و سایز

 
میلگرد ساختمانی و صنعتی از نظر قطر و سایز متفاوت هستند. میلگرد ساختمانی به عنوان میلگرد استاندارد برای استفاده در ساختمان‌ها و سازه‌ها به کار می‌رود. قطر میلگرد ساختمانی معمولاً در محدوده ۶ تا ۳۲ میلیمتر قرار می‌گیرد. در حالی که قطر میلگرد صنعتی معمولا بیشتر از ۳۲ میلیمتر است. در نتیجه قطر و سایز میلگرد ساختمانی کوچکتر از قطر و سایز میلگرد صنعتی می‌باشد.
 

تفاوت میلگرد ساختمانی وصنعتی ازلحاظ شکل ظاهری

 
همانطور که در مطالب بالا اشاره کردیم، میلگرد ساختمانی و میلگرد صنعتی از لحاظ مشخصات ظاهری در دو نوع ساده و آجدار تقسیم می‌شوند. طبق استانداردی که کشور ایران برای این نوع میلگرد‌های فولادی تعیین کرده است، در دسته‌های A۱,A۲,A۳ و A۴ قرار می‌گیرند. میلگرد ساده (A۱) از لحاظ شکل ظاهری، سطحی صاف و ساده و بدون هیچ گونه برجستگی وآج و شیاربوده است و به دلیل داشتن همچنین ویژگی‌هایی، بیشترین کاربرد را درساخت مقاطع فلزی دارد واز تنوع ظاهری بالای برخوردار است.
 
میلگرد‌هایی که در دسته A۲، ,A۳ A۴ قرار می‌گیرند، دارای آج‌های مارپیچ یا جناغی و سطحی ناهمواربه دلیل وجود آج قطر، هستند و گزینه خوبی برای ایجاد اتصال و تقویت بتن در صنعت ساختمان سازی هستند. نکته مهمی که باید به آن توجه کرد، مقدار کربنی می‌باشد که در میلگرد‌ها به کار رفته است و از میلگرد A۱ تا به سمت A۴ حرکت می‌کنیم، ترکیب شیمیایی آن افزایش می‌یابد وسختی میلگرد هم به همین ترتیب بیشتر می‌شود.
 

تفاوت میلگرد ساختمانی وصنعتی از لحاظ ترکیب شیمیایی

 
تفاوت اصلی بین میلگرد ساختمانی و صنعتی در ترکیب شیمیایی (درصد کربن ونوع آلیاژبه کار رفته) آن‌ها است. درادامه تفاوت میلگرد ساختمانی وصنعتی را از نظر ترکیب شیمیایی، مورد برسی قرار خواهیم داد. 
 
کربن یکی از مهمترین عناصری است که در ساخت میلگرد به کار می‌رود و نشان دهنده میزان استحکام و سختی آن خواهد بود. در میلگرد صنعتی (A۱) مقدار خیلی کمی از کربن طبق استاندارد (۰.۲۲)، به کار رفته است به همین دلیل، از انعطاف پذیری بالا و قابلیت شکل پذیری و جوشکاری مناسب، برخوردار است.
 
برای تولید میلگرد‌های ساختمانی و ترکیبات آن از فولاد st۳۷ استفاده می‌شود و مقدار کربنی که در این نوع میلگرد‌ها به کار می‌رود، با یکدیگر متفاوت است. مثلا: میلگرد A۲ کمترین مقدار استفاده شده کربن را نسبت به دیگر میلگرد‌های آجدار را دارد. در میلگرد A۳، مقدار کربنی که استفاده شده است، طبق استاندارد (۰.۳۰ الی ۰.۴۰) بیشتر است.
 

ترکیبات شیمیایی میلگرد ساختمانی: 

 
• فسفر
 
• گوگرد
 
• سیلیسیم
 
• منگنز
 
• کربن
 

ترکیبات شیمیایی میلگرد صنعتی: 

 
• وانادیوم
 
• مولیبدن 
 
• کروم
 
• نیکل
 

جمع بندی:

 
در این مقاله، تفاوت‌های مهم میلگرد ساختمانی و صنعتی را بررسی کردیم. این دو نوع میلگرد از جنبه‌های متفاوتی از جمله: ترکیبات شیمیایی، خواص مکانیکی، قطر و سایز، قیمت، کاربرد، شکل ظاهری باهم تفاوت داشتند. هدف استفاده از میلگرد ساختمانی (آجدار)، قدرت کششی و پایداری در سازه‌های ساختمانی و استحکام بتن است درحالی که میلگرد صنعتی (ساده وبدون آج) در تجهیزات صنعتی، سازه‌های پل، نیروگاه‌ها و کارخانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین، در انتخاب میلگرد مناسب برای هر نوع پروژه باید دقت و توجه ویژه‌ای به این تفاوت‌ها داشته باشیم.
اشتراک گذاری :
برچسب ها :
ارسال نظر