بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۳ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۵
نوید سالک، کارشناس بازار سرمایه؛ تشریح کرد:

بازخوانی بازارهای موازی در سال ۱۴۰۲

بازخوانی بازارهای موازی در سال ۱۴۰۲
نکته بااهمیت دیگری که به میان می‌آیید، رشد نرخ بهره تا ۳۰ درصد از جانب بانک مرکزی است که بنظر می‌رسد که دیگر ظرفیتی برای افزایش بیشتر بر آن در سال ۱۴۰۳ وجود نداشته باشد؛ از آن جهت که نهایت استفاده از سیاست‌های انتباضی پولی از سوی بانک مرکزی به کار گرفته شده است، احتمال وجود تورمی بیشتر از ۴۵ درصد در سال ۱۴۰۳ داشته باشیم. 
کد خبر : ۲۷۹۴۵۱

نوید سالک، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز در خصوص تحلیل و بررسی بازارهای موازی در سال ۱۴۰۲ بیان داشت: برای شناخت تحولات سال گذشته در بازارسرمایه، بهتر است در ابتدا نگاهی به متغییر‌های بنیادی و بررسی بازار‌های موازی داشته باشیم. چراکه اینگونه بنظر می‌رسد که بازار‌های موازی تأثیر بسزایی بر بازارسرمایه می‌توانند داشته باشند. 

وی در ادمه افزود: بر اساس داده‌های انتشار یافته از سوی سازمان آمار، در بهمن سال ۱۴۰۲ با نرخ تورم ۴۲،۵ درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته همراه بوده‌ایم. گفتنی است این میزان تفاوتی با نرخ تورم سال گذشته نیز ندارد! اینگونه به نظر می‌رسد که علی‌رغم سیاست‌هایی که بانک مرکزی در جهت انقباض‌های پولی و تثبیت نقدینگی در سال گذشته اعمال کرده است، کارا نبوده. 

سالک همچنین خاطرنشان کرد: نکته بااهمیت دیگری که به میان می‌آیید، رشد نرخ بهره تا ۳۰ درصد از جانب بانک مرکزی است که بنظر می‌رسد که دیگر ظرفیتی برای افزایش بیشتر بر آن در سال ۱۴۰۳ وجود نداشته باشد؛ از آن جهت که نهایت استفاده از سیاست‌های انتباضی پولی از سوی بانک مرکزی به کار گرفته شده است، احتمال وجود تورمی بیشتر از ۴۵ درصد در سال ۱۴۰۳ داشته باشیم. 

این کارشناس به مقایسه عملکرد بازار‌های موازی در سال گذشته پرداخته و تشریح کرد: نرخ دلار آزاد حدود ۲۹ درصد افزایش را تجربه کرده است که به میزان ۱۵ درصد نرخ تورم کمتر بوده است. از علل وجود این موضوع می‌توان به گشایش‌های ارزی در سال ۱۴۰۲ اشاره داشت که در ۹ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ صورت گرفته و باعث افزایش عرضه ارز در جهت رشد صادرات نفت به وجود آمده بود دانست. 

وی در انتها افزود:لازم به ذکر است عدم اطمینان بین‌المللی که در سال ۱۴۰۳، با توجه به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و همچنین افزایش انتظار نرخ تورم؛ نرخ دلار بیش از میزانی که در سال ۱۴۰۲ افزایش داشته، رشد داشته باشد و باید توجه داشت که این رشد نرخ ارز بر بازارسرمایه نیز تأثیر خواهد گذاشت.

 

برای شنیدن فایل صوتی کامل این گزارش، میتوانید به کانال تلگرامی بورس نیوز به آدرس BourseNews مراجعه فرمایید. 

اشتراک گذاری :
برچسب ها :
اخبار مرتبط
نباید بازار سرمایه و بازار پول را رقیب یکدیگر بدانیم
پیش‌بینی‌پذیری از اصول بازار سرمایه است؛

نباید بازار سرمایه و بازار پول را رقیب یکدیگر بدانیم

تخریب خلاق، لازمه نوآوری و رشد اقتصادی
دولت، نظام بانکی کشور را به مثابه قلکی برای حمایت از برخی شرکت‌ها در نظر گرفته است؛

تخریب خلاق، لازمه نوآوری و رشد اقتصادی

ارسال نظر