بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۱ تير ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۰
مدیر عامل کارگزاری بانک اقتصاد نوین عنوان کرد:

بلوغ بازار سرمایه و آمادگی برای صعود شاخص

در شرایطی که شاخص کل بورس طی 6 ماه اخیر با افت حدوداً 20 درصدی و همچنین سهام اکثر شرکت ها حدود 50 درصد با کاهش قیمت مواجه بودند با توجه به فصل مجامع و گزارش عملکرد شرکت ها که از مقدار پیش بینی شده وضعیت مطلوب تری کسب کردند و همچنین با توجه به نسبت قیمت سهام به EPS اعلامی که در حد مناسب و پایین تر از 4 بود تا حدودی اطمینان سهامداران نسبت به بازار سرمایه افزایش یافت.
کد خبر : ۱۲۷۷۲۳
نویسنده :
اعتماد
به نظر می رسد با توجه به خوشبینی های موجود در اقتصاد کلان و همچنین امیدواری ها در زمینه مذاکرات هسته ای شاهد بازدهی معقول در بازار سرمایه طی سال 93 باشیم.

در همین راستا، برزنی، مدیر عامل کارگزاری بانک اقتصاد نوین با اشاره به مطالب بالا در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: با توجه به روند بازار سرمایه طی 6 ماه اخیر و نوع رفتار سهامداران در این مدت می توان بیان کرد که بازار سرمایه وارد فاز جدیدی از بلوغ شده بطوریکه بازار در مقابل اخبار واکنش صحیح نشان می دهد.

برزنی تصریح کرد: در بازار سرمایه عوامل متعددی منجر به کاهش قیمت ها از نیمه دوم دی ماه سال گذشته شده است در واقع آغاز افت در بازار سرمایه را می توان به تصمیمات مجلس در خصوص نرخ خوراک پتروشیمی و همچنین وضع عوارض جدید برای معدنی ها اشاره کرد که در نتیجه منجر به اولین جرقه کاهش قیمت سهام در بازار سرمایه شد.شایان ذکر است سرمایه گذار با توجه به سیاست های اتخاذ شده در مورد صنایع مذکور، بیم از اتخاذ تصمیم گیری هایی در مورد سایر صنایع داشت بطوریکه سهامداران از وضع قوانین و مقررات روزانه نگران بودند که منجر به ضرر برای صنایع و در نتیجه سرمایه گذاران شود.

مدیر عامل کارگزاری بانک اقتصاد نوین عنوان کرد: همچنین تأثیر فاز دوم هدفمندی یارانه ها منجر به افزایش قیمت تمام شده محصولات شرکت ها شد این در حالی بود که به دلیل سیاست های انقباضی و کنترل قیمت ها نگرانی سهامداران نسبت به وضعیت شرکت ها تشدید شد.

وی افزود: علاوه بر این افزایش نرخ سپرده های بانکی در شرایطی که بی اعتمادی و احساس عدم امنیت در بازار سرمایه وجود داشت باعث تقویت بازار رقیب شد و در نتیجه افت قیمت ها در بازار سرمایه تداوم یافت. بطور کلی می توان اظهار کرد که بازار سرمایه وارد فاز جدیدی شده که نسبتاً بالغ و هوشیار است و نسبت به اخبار عکس العمل صحیح نشان می دهد.

برزنی بیان کرد: همچنین عوامل متعددی منجر شدند که حرکت نزولی قیمت سهام متوقف و بازار سرمایه وارد فاز صعودی و رشد قیمت ها شود شایان ذکر است در شرایطی که شاخص کل بورس طی 6 ماه اخیر با افت حدوداً 20 درصدی و همچنین سهام اکثر شرکت ها حدود 50 درصد با کاهش قیمت مواجه بودند با توجه به فصل مجامع و گزارش عملکرد شرکت ها که از مقدار پیش بینی شده وضعیت مطلوب تری کسب کردند و همچنین با توجه به نسبت قیمت سهام به EPS اعلامی که در حد مناسب و پایین تر از 4 بود تا حدودی اطمینان سهامداران نسبت به بازار سرمایه افزایش یافت.

مدیر عامل کارگزاری بانک اقتصاد نوین اظهار کرد: علاوه بر این خوشبینی در مورد مسایل اقتصاد کلان و همچنین چشم انداز مثبت روابط سیاسی و احتمال حصول نتیجه مثبت در مذاکرات هسته ای، تأثیر مثبتی بر عملکرد بازار سرمایه گذاشت.

وی در خاتمه افزود: به اعتقاد بنده از نیمه دوم سال جاری شاهد رشد ملایم و مداوم قیمت ها در بازار سرمایه خواهیم بود اگرچه نوسان ذات طبیعی بازار و پدیده ای اجتناب ناپذیر است اما به نظر می رسد بازار سرمایه با توجه به اخبار مثبت و انتظارات خوشبینانه طی سال جاری حداقل بازدهی 30 درصدی داشته باشد همچنین پیش بینی می شود روند بازار سرمایه طی 2 ماه اخیر توأم با نوسان رو به صعود باشد. توصیه بنده به سهامداران این است که با دیدگاه میان مدت و بلندمدت در بازار بورس سرمایه گذاری کنند و به صورت هیجانی رفتار نکنند علاوه بر این،به جهت سرمایه گذاری با دیدگاه معاملات روزانه در بازار سرمایه وارد نشوند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر