بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۱
کد خبر : ۱۲۹۲۶۶
بیش از یک و نیم سال است که بازار مسکن در رکود عمیقی قرار گرفته است، تغییرات فصل ها و زمان نقل انتقالات نیز که در گذشته عاملی بر نوسانات بازار مسکن بوده در طول این مدت کاملا بی اثر گشته است، حتی برخی تمهیدات دولتی و افزایش وام و جعاله مسکن تا سقف 45 میلیون تومان نیز نتوانست تلنگری بر رکود موجود بزند.

به گزارش تابناک، اما به نظر می رسد که دولت به هر ترتییی که شده است می خواهد قفل بازار مسکن را باز کند، و به همین دلیل چند وقتی است که صحبت از افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن تا 80 میلیون تومان می شود، به گفته عبده تبریزی، مشاور وزیر راه و شهر سازی دولت قصد دارد تا مقدمات پرداخت این وامها به مردم را تسهیل کند.

وی افزود، دولت قصد دارد، وام خرید مسکن را تا 80 میلیون تومان بالا ببرد، در همه کشور های دنیا دولت در خیرید مسکن به مردم کمک می کند بنا بر این در ایران نیز دولت قصد دارد تا از طریق پرداخت این وام نصف هزینه های خرید مسکن را به مردم بدهد.

اما برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی این روش را مناسب ارزیابی نمی کنند، و بر این اعتقاد هستند که پرداخت این میزان از تسهیلات مسکن نه تنها کمکی به خانه دار شدن مردم نمی کند بلکه شاید این کار دولت باعث افزایش قمیت مسکن شود.

از سوی دیگر این نمایندگان بر این عقیده هستند که این میزان پول نصف قیمت خانه معمولی در تهران هم نیست و اگر کسی بخواهد خانه ای بخرد باید بیش از این مبالغ را هزینه کند، همچنین میزان مبالغ اقساط این آنقدر زیاد است که اقشار کم درآمد و آسیب پذیز قدرت پرداخت آن را ندارند پس بنا براین نمی توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

علیرضا خسروی درباره وام 80 ملیون تومانی خرید مسکن اظهار داشت: در پرداخت تسهیلات بانکی مسکن باید دقت شود به دلیل اینکه ممکن است این کار خرید خانه را برای متقاضیان واقعی دشوارتر کند.

نماینده مردم سمنان، مهدی شهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید پذیرفت پرداخت وام 80 میلیونی مسکن به نام متقاضیان خرید خانه بوده اما این موضوع به کام سرمایه داران و محتکران مسکن است.

خسروی تصریح کرد: در افزایش وام مسکن باید به واقعیت های جامعه توجه شود به دلیل اینکه درآمد اکثریت خانوارهای ایرانی به صورتی است که توان پرداخت اقساط و سودهای بالای وام های کلان مسکن را ندارند.

این نماینده مردم در مجلس نهم با بیان اینکه جمعیت بالای جوان کشور به مسکن نیاز دارد، گفت: مسکن پاشنه آشیل دولت قبلی بود بنابراین باید دولت یازدهم به تامین مسکن خانوارهای ایرانی توجه بیشتری کند و این موضوع مهم را در اولویت کاری خود قرار دهد.

خسروی افزود: خارج کردن  بازار مسکن از رکود با گرانی قیمت خانه کار صحیحی نخواهد بود بنابراین باید در این زمینه ملاحظات اقتصادی رعایت شود.

وی گفت: واقعا دلیل تاخیر در بررسی لایحه اصلاح مالیات های مستقیم در موضوع مسکن مشخص نیست این در حالی است که با تعیین تکلیف مالیات بسیاری از زمین ها و خانه های خالی بازار مسکن ساماندهی می شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس یادآور شد: وزارت راه و شهر سازی باید از ابزارهایی که در اختیار دارد بیشتر استفاده کند تا موضوع بازار و تولید مسکن را مدیریت کند.

همچنین محسن صرامی فروشانی درباره موضوع تسهیلات بانک مسکن گفت : وام مسکن باید براساس جغرافیای هر منطقه و همچنین با توجه به سلیقه های خانوارهای ایرانی پرداخت شود.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در موضوع ارائه تسهیلات مسکن باید تمرکز زدایی انجام شود، افزود : باید توجه داشت وام 80 میلیونی مسکن تنها در برخی از شهرها جوابگوی ساخت و ساز و خرید مسکن مناسب است، بنابراین در افزایش وام باید تمامی جوانب سنجیده شود.

این نماینده مردم در مجلس  نهم ادامه داد: باید همزمان با تامین سرمایه بانک های پرداخت کننده تسهیلات مسکن، از ورود و فرصت طلبی دلالان در این بازار جلوگیری شود.

صرامی فروشانی افزود: اگر وام مسکن بصورت منطقه ای پرداخت شود استانداران هر استان می توانند با توجه به ویژگی های هر منطقه با اتحادیه ها و انبوه سازان مسکن هماهنگی های لازم را انجام دهند تا زمینه جلوگیری از ورود دلالان وام به بازار فراهم شود.

وی در زمینه افزایش قیمت اوراق تسهیلات مسکن گفت: عملکرد بانک مسکن در موضوع ارائه تسهیلات بانکی مسکن قابل دفاع نمی باشد به دلیل اینکه هزینه بالای تامین وام خرید خانه باعث شده است که این وام با دشواری به متقاضیان واقعی پرداخت شود.

صرامی فروشانی ادامه داد: بانک مسکن تنها بانک تخصصی در زمینه تسهیل در خانه دارشدن مردم است بنابراین این بانک باید به این وضعیت رسیدگی کند، البته نظارت ها نیز باید در این موضوع قوی تر شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره موضوع تحقیق و تفحص از سیستم بانکی گفت: باید بانک ها فعالیتشان را ساماندهی کنند به دلیل اینکه در صورت ادامه وضعیت کنونی مجلس موضوع تحقیق و تفحص از بانک ها را کلید می زند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر