بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۷
چرا تعادل در بازار ارز یعنی ثابت ماندن قیمت در مدار 3 هزار تومانی با نوسانی 2 تا سه درصدی اما تعادل در بورس یعنی افت شاخص کل از 79 هزار و 398 واحد ابتدای سال به 74 هزار واحد امروز، شاخص کل بورس در حالی امروز رقم 74 هزار و 398 واحد را نشان می دهد که این نماگر در بالاترین رقم دلار در سال گذشته که 3800 تومان بود رقم 89 هزار و 500 واحد را نمایش می داد
کد خبر : ۱۲۹۹۰۰
نویسنده :
آموخته
با اتمام ساعات معاملات روز یکشنبه 93.05.19 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با یک واحد افت به رقم 54980 واحد رسيد. عکس این وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 11 واحد رشد عدد 145289 واحد را تجربه كرد. شاخص كل بورس نيز در روز جاري با 0.30 واحد افزایش به رقم 74398 واحد رسيد.

همچنین در این روز فولاد مبارکه اصفهان با 72 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل بانک پاسارگاد با 51 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 2 واحد کاهش به رقم 788 واحد رسید.

در این شرایط امروز پتروشیمی مارون با 0.19 واحد رشد شاخص فرابورس بیشترین تأثیر مثبت را برجا گذاشت و در مقابل سهامی ذوب آهن اصفهان با 0.75 واحد کاهش آن، بیشترین تأثیر منفی را بر این نماگر در پی داشت.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 1282 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 894 میلیارد ریال رسید.

امروز قصد داریم تا از روند شاخص بورس و قیمت سهام شرکت ها چشم پوشی کنیم، امروز بنا نداریم به سراغ صنایع و گروه های فعال بورسی برویم چراکه همچنان روند نزولی و البته تعادلی در اغلب سهام فعال بورسی به چشم می خورد و در کلیت بازار شاهد تشکیل صف خرید یا صف فروش خاصی نمی باشیم.

اما امروز هدفی دیگر داریم، می خواهیم به مقایسه روند تعادلی ایجاد شده در بازارهای مختلف بپردازیم به هر حال یکی از مهمترین اقدامات اقتصادی دولت یازهم ایجاد ثبات و از بین بردن هیجانات بعضاً کاذب در بازارهای مختلف عرصه اقتصادی بوده و این موضوع به وضوح در صحبت های مسئولین اقتصادی کشور نیز نمایان است که البته دستاورد بزرگی محسوب می شود.

بنابر گزارش بورس نیوز، با مقایسه قیمت ها در بازار ارز، سکه طلا و بورس اوراق بهادار در آغاز سال 93 به نتایج جالب توجهی برخورد می کنیم که می تواند در بیان معنی "روند تعادلی" تغییراتی را ایجاد نماید.

براین اساس با شروع سال جاری یعنی در تاریخ پنجم فروردین ماه گذشته هر دلار آمریکا با نرخ 3013 تومان و هر یورو با نرخ 4169 تومان در بازار آزاد معامله می شد.

همچنین هر سکه تمام بهار آزادی با طرح جدید 967 هزار تومان و طرح قدیم 964 هزار تومان مورد معامله قرار می گرفت و این در حالی بود که نیم سکه با قیمت 507 هزار تومان و ربع سکه با قیمت 288 هزار تومان داد و ستد می شد.

اما شاخص کل بورس اوراق بهادار که در آن روزها کانون توجه سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی شده بود در رقم 79 هزار و 13 واحد قرار داشت و اگرچه از تب و تاب خرید سهام نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاسته شده بود اما همچنان موجی از خوش بینی و امیدواری نسبت به قیمت سهام شرکت ها در بورس وجود داشت.

شایان ذکر است که هر گرم طلای 18 عیار نیز که در سال 92 موضوع داغ و روز مردم شده بود و هر ثانیه قیمتش با ثانیه قبل متفاوت بود در ابتدای سال 93 با نرخ 98 هزار و 496 تومان در حال معامله بود.

اما امروز 19 مرداد ماه است و 4 ماه و 19 روز از سال 93 می گذرد، دیگر خبری از هیجان و تغییر قیمت های لحظه ای در بازار ارز نیست امروز هر دلار آمریکا با نرخ 3132 تومان و هر یورو با نرخ 4215 تومان در حال معامله است، دیگر تکاپویی برای خرید دلار و پنهان آن در گاو صندوق خانه ها نیست و حتی از آن چهارپایه های معروف هم خبری نیست. در مجموع نوسانات این بازار بیشتر از 2 یا سه درصد در هفته نمی باشد.

از سوی دیگر به بازار سکه و طلا که سر می زنیم این بازار را نیز بسیار آرام و بی تلاطم در حال حرکت در می یابیم، در بازار طلا و جواهر فروشان دیگر غوغا نیست روند منطقی و آرام حکایت از تعادل در این بازار دارد امروز هر سکه تمام بهار آزادی در طرح های قدیم و جدید با قیمت های 957 هزار تومان تا 957 هزار و 500 تومان در حال معامله می باشد و این در حالی بود که نیم سکه با نرخ 479 هزار تومان و ربع سکه با قیمت 272 هزار تومان داد و ستد می شود همچنین هر گرم طلای 18 عیار نیز امروز با نرخ 98 هزار و 110 تومان در حال خرید و فروش می باشد.

براین اساس در بازار سکه و طلا نه تنها روند تعادلی مشاهده می شود بلکه کاهش قیمت ها نسبت به ابتدای سال جاری نیز به چشم می خورد که این از مهمترین اقدامات و فعالیت های تیم اقتصادی دولت یازدهم می باشد.

اما آخرین بازار مورد بررسی بازار سرمایه است، بازاری که به زعم کارشناسان و تحلیلگران این بازار آنچنان که باید به آن در دولت یازدهم توجه نشده است، کارشناسان بر این باورند علیرغم اینکه تصور می شد بازارهای موازی با بورس با روی کارآمدن دولت یازدهم با تدبیر تیم اقتصادی مواجه شوند اما در عمل این بورس بود که با عدم تدبیر دولت مواجه شد.

در اینکه قیمت سهام برخی از شرکت ها در بورس بیش از حد غیرمنطقی رشد کرده بودند و در بعضی مواقع هیجانات و احساسات جایگزین تحلیل و منطق شده بود شکی نیست اما براستی چراتعادل در بازار سرمایه جنس و وزنش با تعادل در دیگر بازارها متفاوت بوده است؟

چرا تعادل در بازار ارز یعنی ثابت ماندن قیمت در مدار 3 هزار تومانی با نوسانی 2 تا سه درصدی اما تعادل در بورس یعنی افت شاخص کل از 79 هزار و 398 واحد ابتدای سال به 74 هزار واحد امروز، شاخص کل بورس در حالی امروز رقم 74 هزار و 398 واحد را نشان می دهد که این نماگر در بالاترین رقم دلار در سال گذشته که 3800 تومان بود رقم 89 هزار و 500 واحد را نمایش می داد اما هم اکنون علاوه بر افت قابل توجه با کاهش قیمت 30 تا 45 درصدی قیمت سهام اغلب شرکت های فعال خود رو به رو می باشد.

اما مهمترین سؤالی که در اینجا مطرح می شود یک چیز است، مگر نه این است که علت و عامل اصلی رشد قیمت سهام شرکت ها و شاخص بورس نوسانات هیجانی و افزایش نرخ دلار به بیش از سه هزار تومان بود، مگر به گفته اکثر کارشناسان و مسئولین امر قیمت سهام در بورس منطقی و بدون حباب رشد نکرده بود، مگر نمی گفتند رشد نرخ ارز با تأثیر بر سود شرکت های صادرات محور و از همه مهمتر مطرح شدن بحث ارزش جایگزینی شرکت ها سبب ایجاد اقبال به بازار سرمایه شده بود، پس چطور می شود که نرخ دلار در همان قیمت های بالای 3 هزار تومان به تعادل می رسد اما قیمت سهام شرکت ها بدون تغییر خاصی در سودآوری های آنها نمی توانند در همان قیمت ها و با یک نوسان 5 تا 10 درصدی به تعادل برسد و این تعادل با افتی قابل توجه در رقم شاخص کل بورس و قیمت سهام شرکت ها باید حاصل شود؟

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
در نظرسنجی بورس نیوز مشخص شد:

قبولی ناپلئونی تیم اقتصادی دولت

مستطيل شيشه اي تالار

رو نمایی از هتل نوسان گیران !

ارسال نظر
نظرات بینندگان
محمد
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۶
وقتی حقوقی ها و سهامداران عمده کمر به نابودی سهامدارن خرد بستن و هر روز کف تازه فتح میکنند جو بازار سرمایه نابود میشود
حميد
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۶
اين دولت تدبير و اميد فقط ميخواد با افت شاخص بورس و بر باد دادن پول ما جوونا كه با هزار اميد و ارزو وارد اين بازار شديم ميزان نقدينگي رو كم كنه كه بتونه از اون طرف جلوي تورم رو بگيره ، بانك صادرات شده ٨٠٠ ريال ٥ ماهه زير قيمت اسمي ، خنده داره،
تمام زندگيم بر باد رفته با تدبير و اميد دولت ، چه تدبيري بهتر از اينكه نقدينگي رو تو بورس اب كردن
بورس نيوز اين نظرات رو منتشر كن همه ببينن
علی اصغر
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۸
جوان 27 ساله هستم با هزارتا امید و آرزو وارد بازار شدم از دولت قبلی کاملا" منتقد بودم ولی الان علی رقم میل باطنیم به این نتیجه میرسم که اینم یکی مثل اونه بخدا بدبخت شدم همه همه برنامه.هام سرمایم همه و همه از دستم رفتن خالی خالیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۱
مقایسه ایران و ترکیه قیاس مع الفارغ است.جزو 20 قدرت برتر شده اند.فقط در این 10 ساله با سیاستهای اردوغان