بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۲
مدیر سرمایه گذاری شرکت تأمین سرمایه آرمان عنوان کرد:

کمبود نقدینگی مشکل اصلی بازار سرمایه/ دو سناریو برای نجات بورس

پیش بینی می شود چنانچه حجم نقدینگی و معاملات در بازار سرمایه به همین میزان پایین، باقی بماند، نااطمینانی در بازار سرمایه افزایش یابد و در نتیجه روند معاملات بازار سرمایه تا پایان سال همچنان کم رمق تداوم خواهد یافت.
کد خبر : ۱۳۰۴۱۷
نویسنده :
اعتماد
پیش بینی می شود چنانچه حجم نقدینگی و معاملات در بازار سرمایه به همین میزان پایین، باقی بماند، نااطمینانی در بازار سرمایه افزایش یابد و در نتیجه روند معاملات بازار سرمایه تا پایان سال همچنان کم رمق تداوم خواهد یافت.

مدیر سرمایه گذاری شرکت تأمین سرمایه آرمان با بیان مطلب فوق در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: در شرایط فعلی، تقاضا برای خرید سهام در بورس وجود ندارد، به گونه ای که بانک ها به دنبال فروش دارایی های خود هستند و در کنار آنها هلدینگ و صندوق ها نیز جهت پرداخت اقساط مربوط به خرید دارایی های خود از سازمان خصوصی سازی نمی توانند نقدینگی جدیدی وارد بازار سرمایه کنند.

علاوه بر این، با توجه به رکود حاکم بر سایر بازارهای موازی بورس از جمله بازار مسکن و ارز و نیز به دلیل گردش نقدینگی پایین در کلیه بازارها، انگیزه خاصی جهت ورود نقدینگی به بورس وجود ندارد.

صفرپور تصریح کرد: برهمین اساس به دلیل عدم وجود انگیزه کافی جهت ورود نقدینگی جدید به بازار سرمایه و نیز شرایط شرکت ها مبنی بر لزوم نقد کردن دارایی های خود، همچنان بازار سرمایه با مشکل کمبود نقدینگی مواجه خواهد بود. این در حالی است که برخلاف رسیدن سهام به سطوح جذاب قیمتی خود، نقدینگی و تقاضایی برای سرمایه گذاری در بورس وجود ندارد که در صورت تداوم آن شاهد روند نوسانی معاملات خواهیم بود و با توجه وضعیت کنونی حاکم بر بورس، ورود نقدینگی جدید به بورس لازم به نظر می رسد.

مدیر سرمایه گذاری شرکت تأمین سرمایه آرمان بیان کرد: نرخ تورم سالانه در حالی معیار تصمیم گیری بانک مرکزی برای تعیین نرخ سود سپرده بانکی می باشد که انتظار می رود تا با کاهش این متغیر، نرخ سپرده بانکی نیز کاهش یابد.

بنابراین دو سناریو مطرح می گردد سناریو اول با توجه به اینکه هنوز نرخ تورم سالانه تغییر نکرده، در نتیجه نرخ سپرده نیز تغییر نخواهد کرد. البته توجه به این نکته حائز اهمیت است که کاهش نرخ سود بانکی از 22 درصد به 20 درصد نیازمند افت نرخ تورم از 24 به 20 درصد است که طی بازه زمانی بلندمدت محقق می شود.

سناریو دوم، آنکه دولت الزاماً جهت خروج از وضعیت رکود، دستور کاهش نرخ سود سپرده های بانکی را دهد تا بدین طریق نقدینگی به سمت تولید سوق یابد که البته به اعتقاد بنده احتمال اجرای این امر چندان دور از ذهن نیست.

وی افزود: چنانچه حجم نقدینگی و معاملات در بازار سرمایه طی ماه های آتی همانند وضعیت فعلی باشد ضمن تشدید نا اطمینانی، روند قیمت سهام در بورس مطابق همین روند فعلی ادامه خواهد یافت. این در حالی است که ماندن در بازار سرمایه هزینه و درآمدی در پی نخواهد داشت و این امر با توجه به رکود حاکم بر بازارهای موازی با بورس، به سهامداران توصیه می شود.

مدیر سرمایه گذاری شرکت تأمین سرمایه آرمان به راهکارهای موجود جهت برون رفت از وضعیت فعلی اشاره کرد و ابراز داشت: در شرایط فعلی عواملی همچون ورود نقدینگی جدید، اعطای مجوز افزایش منطقی قیمت فروش محصولات به صنایع مختلف، کاهش نرخ سود سپرده های بانکی، حصول نتیجه مثبت در مذاکرات هسته ای و ارایه تسهیلات به بنگاه های تولیدی در کنار کاهش میزان مالیات می تواند محرکی جهت رشد قیمت سهام در بازار سرمایه باشد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
سلام
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۵
در حال حاضرفروش سهام در قیمتهای منفی یعنی مرگ سرمایه...هیچ دلیلی برای فروش در قیمتهای منفی وجود ندارد..
ناشناس
Germany
يکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۸
چرا بانک دی را باز نمیکنن؟بیشتر از یکماهه که کل سرمایه ام که همونش هم بیش از 50 درصد 8 ماهه در ضررم توی بانک دی بلوکه شده و باز نمیکنه.این چه وضعیه؟هیچ ناظری وجود نداره؟نابودمون کردند بس نیست؟فقط منتظرم اصل پولم برگرده سود سرشونا بخوره
علی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۴
دولت برای نجات کانون سرمایه گذاری باید مقدار ی نقدینگی در اختیار گروه بانکی قرار دهد و بانکها بااستفاده از این نقدینگی واحد های تولیدی را دوباره احیا کنند و از سود این نقدینگی میتوان یارانه اقشار کم درامد را پرداخت