بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۵
بر خلاف انتظارات در خصوص افت قابل توجه شاخص بورس در معاملات روز گذشته شاهد رشد اندک این نماگر نیز بودیم.
کد خبر : ۱۹۴۳۴۳

پیش‌گشایش/ بازاری متعادل و کم‌نوسان درایستگاه حافظ

آنچه در معاملات دیروزگذشت :

به گزارش بورس نیوز، بر خلاف انتظارات در خصوص افت قابل توجه شاخص بورس در معاملات روز گذشته شاهد رشد اندک این نماگر نیز بودیم. رشد قیمت نمادهای «رمپنا» و «تاپیکو» و همچنین بازگشایی جالب توجه‌های‌وب و رشد قیمت 16 درصدی سهام این شرکت در معاملات روز گذشته افت قیمت سهام شرکت‌های گروه فلزات اساسی و پتروشیمی را جبران کرد. شاخص کل با 8 واحد افزایش به 254 هزار و 453 واحد رسید. با این حال شاخص کل هم‌وزن رشد خوبی را تجربه کرد و با حدود 1 درصد افزایش به 62 هزار و612 واحد رسید. ارزش معاملات نیز به بیش از 17 هزار میلیارد ریال رسید که در حدود 7 هزار میلیارد ریال از این معاملات مربوط به اوراق بدهی بود.‌های وب ، نوری و سیمرغ نیز بیشترین ارزش معاملات سهام شرکت‌ها را در روز گذشته به خود اختصاص دادند.

اخبار سیاسی

اعمال تعرفه‌های سنگین بر صادرات محصولات چین به امریکا همچنان در صدر اخبار بین المللی است. اعلام ناگهانی تعرفه 10 درصدی بر 300 میلیارد دلار صادرات چین به آمریکا و وعده تلافی از سوی چینی‌ها منجر به نگرانی‌های گسترده در خصوص احتمال رکود اقتصاد جهانی و همچنین جنگ‌های ارزی در شرق و غرب و سایر مناطق دنیا شده است. برخی کارشناسان اعتقاد دارند که با افزایش تنش‌های اقتصادی چین و آمریکا، شاهد افزایش خرید نفت ایران از سوی کشور چین خواهیم بود.

از اخبار مهم دیگر می‌توان به چرخش‌های سیاسی کشور امارات متحده عربی به سوی ایران اشاره نمود. پس از اعمال جواب قاطع کشورمان به حضور پهپاد آمریکایی در آسمان سرزمینی ایران و همچنین توقیف نفتکش انگلیسی و عدم اعمال واکنش مدنظر کشورهای عربی از سوی آمریکا شاهد تجدید نظر اساسی کشور امارات در سیاست‌های خصمانه گذشته این کشور در تقابل با کشورمان هستیم. شاید مهم ترین اثر این سیاست جدید بازگشایی مجدد صرافی‌های ایرانی و تزریق درهم صادراتی شرکت‌های پتروشیمی از این مکان به بازارهای داخلی کشورمان باشد که منجر به افت مجدد قیمت‌ها در بازار ارز شده است.

اقتصاد کلان 

واکنش‌ها به لایحه دوفوریتی حذف 4 صفر از پول ملی همچنان ادامه دارد و بسیاری از کارشناسان از شتاب دولت در حذف ریال در شرایط تورمی فعلی و عدم اجرای سایر اصلاح‌های ساختار ابراز تعجب و شگفتی می‌کنند و شاهد سکوت دولت در خصوص انتقادات گسترده در این زمینه هستیم. به نظر می‌رسد که آنچه قطعی است عدم تصویب دو فوریت این لایحه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی و زمان بر بودن بررسی‌های این لایحه است.

پیش‌گشایش/ بازاری متعادل و کم‌نوسان درایستگاه حافظ

در روزهای اخیر برخی کارشناسان حتی به تبعات تورمی تصمیم جدید دولت برای حذف چهار صفر از واحد پولی پرداختند؛ استدلال آنها هم این است که زمانی که دولت چهار صفر را از واحد پولی حذف می‌کند برخی از ارقام کوچکتر مانند 930 ریال باید به سمت بالا گرد شوند تا بتوانند به واحد مرجع نزدیک شوند و همین خرده ارقام زمانی که جمع شوند چه بسا بتوانند باعث فشارهای تورمی هم بشوند.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اعلام آغاز به صادرات فرآورده‌های نفتی اصلی همچون بنزین و گازوئیل اظهار داشت: ۹ کشور از جمله عراق، سوریه، ترکیه، افغانستان، پاکستان، ارمنستان، آذربایجان و کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله عمان، مشتری بنزین ایران هستند.

در دیگر خبرها، بانک مرکزی، در بخشنامه‌ای سقف حواله‌های ارزی را افزایش داد که بر مبنای آن، صدور حواله ارزی توسط شبکه بانکی برای شرکتهای تجاری تا سقف ۵ میلیون یورو و برای شرکت‌های تولیدی تا سقف ۱۰ میلیون یورو افزایش یافته است؛ البته بانک مرکزی این افزایش سقف را منوط به این موضوع کرده است که تعهدات ارزی ایفا نشده آنها کمتر از ۳۰ درصد باشد.

ارز و سکه 

در بازار ارز و طلا مجددا شاهد کاهش قیمت‌ها بودیم. قیمت دلار که در معاملات صبح دیروز مجددا وارد کانال 12 هزار تومانی شده بود تا پایان معاملات عصر دیروز به کمتر از 11 هزار و 900 تومان رسید. قیمت هر سکه طلا نیز به 4 میلیون و 145 هزار تومان رسید.

پیش‌گشایش/ بازاری متعادل و کم‌نوسان درایستگاه حافظ


بورس کالا 

در معاملات روز گذشته بورس کالا شاهد معاملات 469 میلیارد ریالی بودیم. از مهم ترین معاملات روز گذشته این بازار می‌توان به عرضه 3 هزار تنی شمش آلومینیوم شرکت آلومینیوم ایران اشاره نمود که با استقبال و تقاضای اندکی مواجه شد و در نهایت تنها 1 هزار و 140 تن از این محصول داد و ستد گردید. قیمت پایه هر تن از این محصول 228 میلیون و 155 هزار ریال بود.

اخبار صنایع 

تولید کنندگان لوله و پروفیل در نامه ای به وزیر صنعت خواستار رسیدگی به وضعیت کمبود ورق مورد نیاز این صنایع شدند. به نظر می‌رسد که همچنان بخش مهمی از کدهای معاملاتی که از قضا مجوز معاملات خود را از سامانه بهین یاب تحت نظارت وزارت صمت دریافت نموده اند مربوط به واحدهای مصرف‌کننده اصلی و واقعی ورق‌های فولاد جهت تولید محصولات پایین‌دستی فولاد نیستند و این محصولات یا در مبادی غیررسمی به کشورهای دیگر قاچاق می‌شود و یا در انبار دلالان به امید افزایش قیمت احتکار می‌گردد. قول‌ها و وعده‌های وزارت صمت در این خصوص نیز ظاهرا صرفا در حد حرف و وعده بوده و در عمل و علی رغم افزایش عرضه‌ها از سوی فولاد مبارکه و معاملات سنگین این محصول در بورس کالا شاهد نامه نگاری انجمن لوله و پروفیل و ابرازنگرانی شدید اعضای آن در خصوص کمبود ورق فولادی مورد نیاز این صنایع است.

پیش‌گشایش/ بازاری متعادل و کم‌نوسان درایستگاه حافظ

آغاز فروش اعتباری و یک ماهه شرکت سایپا از دیروز می‌تواند منجر به کاهش قیمت‌ها در بازار این محصولات شود. شرکت سایپا پس از وقفه ای تقریبا یک ماهه مجددا از روز گذشته فروش اعتباری و یک ماهه محصولات اصلی خود یعنی پراید و تیبا را آغاز کرده که قیمت‌های عرضه محصولات سایپا نسبت به فروش‌های قبلی تغییر خاصی نداشته است.

بازار امروز

برای بازار امروز با توجه به تعطیلی بازارهای جهانی و همچنین ثبات نسبی قیمت ارز در بازارهای داخلی شرایط متعادل و کم نوسانی را انتظار داریم.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
عضو هیات رئیسه کمسیون صنایع و معادن مجلس:

برای خرید تیبا باید به مردم تسهیلات داده شود

برآورد ارزش خالص دارایی های این سرمایه گذار؛

افزایش ارزش بازار سهام در انتظار «تاپیکو» است

ارسال نظر