بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۳
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز تاکید کرد؛

فرآیند ورود زیره به تالار نقره‌ای/ فاکتورهای تاثیرگذار ارز بر صادرات زیره ایرانی

کارشناس معاملات کارگزاری سهم آشنا گفت: در حال حاضر تولیدکنندگان و تاجرین این محصول می توانند در بورس کالا نیز فعالیت کنند اما فرآیند ورود تولیدکنندگان باید تسهیل یابد.
کد خبر : ۱۹۴۵۵۶
فرآیند ورود زیره به تالار نقره‌ای/ فاکتورهای تاثیرگذار ارز بر صادرات زیره ایرانی

محمدرضا اسلامی کارشناس معاملات کارگزاری سهم آشنا در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز، گفت: در حال حاضر معاملات زیره به صورت معاملات سپرده کالایی و آتی در بورس‌کالا انجام می‌شود. 

وی با اشاره به اینکه انجام معاملات زیره در بورس‌کالا باعث گسترش بازار این محصول می‌شود، ادامه داد: در راستای تسهیل و گسترش فرآیند کلی معاملات این محصول در کشور باید فعالان اصلی بازار زیره وارد بورس‌کالا شوند.

اسلامی با بیان اینکه فعالان اصلی بازار زیره بیشتر در مشهد و سبزوار فعالیت می کنند، افزود: این افراد برای ورود به بازار باید مزایای خوبی دریافت کنند.

وی با اشاره به متوسط بالای معاملات زیره در بورس کالا، گفت: تاکنون حجم معاملات زیره نسبت به دیگر محصولات خوب بوده اما ورود آن به بورس کالا موجبات گسترش معاملات این محصول را فراهم می کند . 

کارشناس معاملات کارگزاری سهم آشنا با بیان اینکه در حال حاضرحجم معاملات زیره در کشور 1000 تن در سال است، ادامه داد: هرچه تعداد معاملات این محصول در بورس کالا بیشتر شود بازار آن نیز گسترش بیشتری می یابد.

اسلامی با تاکید براینکه باید ابزارهای مورد نیاز در اختیار فعالان بازار زیره قرار گیرد، گفت: بورس کالا می تواند این ابزار را در اختیار این افراد قرار دهد اما کارگزاری‌ها به‌عنوان بدنه بازار باید در صورت داشتن توجیه اقتصادی فعالیت خود را انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه توجیه اقتصادی در صورت گسترش بازار ایجاد می شود، افزود: بورس کالا از طریق تبلیغات بیشتر، برگزاری کلاس های آموزشی در شهرهای مختلف و استفاده از ظرفیت رسانه های عمومی می تواند انگیزه فعالین بیشتری را برای ورود فعالین بازار زیره به بورس کالا فراهم کند.

اسلامی در خصوص نقش بورس کالا در میزان صادرات زیره نیز تصریح کرد: بورس کالا می تواند به صادرات محصولات کمک کند اما نرخ ارز، ورود دلار به کشور و دلار نیمایی مشکلات اصلی در زمینه صادرات محسوب می شوند.

کارشناس معاملات کارگزاری سهم آشنا با تاکید براینکه ارزآوری و سامانه نیما اصلی ترین مشکل صادراتی محصولات محسوب می شوند، افزود: این مشکلات از طریق بورس کالا حل نمی شوند اما این بازار یکی از ابزارهای رفع مشکلات صادراتی کشور محسوب می شود .

وی با بیان اینکه در راستای گسترش بازار زیره نیاز به انبار بیشتر نیز وجود دارد، افزود: در حال حاضر محل تحویل محصول به انبارها محدود است.

اسلامی تصریح کرد: فعالان این بازار در راستای دریافت گواهی سپرده کالایی باید محصولات خودرا به انبارهای مورد تایید بورس تحویل دهند که در حال حاضر تعداد این انبارها محدود است.

اسلامی با بیان اینکه فرآیند تحویل محصول نیز به سختی انجام می شود، افزود: بورس کالا نیاز به انبارهای بیشتر دارد زیرا به تبع افزایش تعداد این انبارها تعداد فعالان در بازار این محصول نیز افزایش می یابد.

وی با اشاره به اینکه بازیگران اصلی بازار زیره به دو دسته تولیدکنندگان و تاجرین این محصول تقسیم می شوند، ادامه داد: در حال حاضر همه این افراد می توانند در بورس کالا نیز فعالیت کنند اما فرآیند ورود تولیدکنندگان باید تسهیل شود.

کارشناس معاملات کارگزاری سهم آشنا خاطرنشان کرد: هرچه کشاورزان بیشتر زیره های خود را وارد بورس کرده و از گواهی سپرده انبارها استفاده کنند بهتر است.

وی افزود:در صورت کاهش ریسک کارگزاری ها و مشتریان و باتوجه به ابزارهای موجود در بازار آتی قطعا می توان به این بازار امیدوار بود.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
معاون توسعه بازار بورس‌کالا در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

گواهی سپرده کالایی سدی برای دلال‌پروری/ نقدشوندگی فروش کالا در جیب کشاورزان

معاون توسعه بازار بورس‌کالا در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

گواهی سپرده کالایی سدی برای دلال‌پروری/ نقدشوندگی فروش کالا در جیب کشاورزان

ارسال نظر