خبرخوان
پربیننده ترین عناوین
کد خبر: ۱۹۴۵۹۷
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۹
عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: عواملی همچون افزایش ناگهانی قیمت ها و کاهش نقدینگی مصرف کنندگان واقعی موجبات فعالیت دلالان در بورس کالا را فراهم می کند.
دیداری سبز برای عرضه‌کننده و متقاضی با طعم زیره/ قلم قرمز بر تجربه‌های ناموفق گذشته

به گزارش بورس نیوز، معاملات قراردادهای آتی زیره سبز برای اولین بار در سال ۹۳ به بورس کالا ورود پیدا کرد و اولین معامله قراردادهای آتی زیره سبز نیز در تاریخ ۲۸ اردیبهشت سال ۹۳ انجام شد اما بازهم معامله‌گران زیره سبز در استان خراسان رضوی به‌صورت سنتی معاملات نقدی و مشتقه زیره سبز را انجام می‌دادند و تقریباً تمامی  قراردادهای اختیار معامله و آتی، در بازار سنتی انجام می‌شد بنابراین می توان گفت تجربه ورود قراردادهای آتی زیره سبز به بورس کالا در آن سال موفقیت‌آمیز نبود به همین دلیل قرارداد آتی این محصول متوقف و از تابلوی معاملات آتی حذف شد اما در سال جاری مجدداً قراردادهای آتی زیره سبز در تاریخ ۱۷ تیر وارد بازار مشتقه بورس کالا شد اما این بار، حجم معاملات قراردادهای زیره سبز در اولین روز کاری، بیش از دو برابر کل حجم معاملات سال ۹۳ و ۹۴ بود که نشان از استقبال فعالان از این ابزار مالی دارد که کارشناسان معتقدند ادامه روند فعلی تغییراتی را در بازار زیره ایجاد خواهد کرد.


در این خصوص حسن فروزان فرد عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران به خبرنگار بورس‌نیوز گفت: تعیین قیمت براساس عرضه و تقاضا در بورس کالا، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مثبت این بازار برای عرضه‌کنندگان و خریداران فعال در آن تلقی می‌شود.

وی به وجود اطلاعات کامل از شرکت‌ها و بالا بودن میزان شفافیت در بورس‌کالا اشاره کرد و افزود: وجود فضای شیشه‌ای در اقتصاد و در بازاری که به صورت مستقیم با عرضه و تقاضا سروکار دارد، می‌تواند در تامین منافع بلندمدت تقاضاکنندگان و عرضه‌کنندگان همخوانی داشته باشد تا بازار بر اساس واقعیت‌های فیزیکی گام بردارد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: ورود برخی کالاها به بورس با اهداف همچون شناسایی مشتریان، قیمت رقابتی و حذف دلال‌ها بوده اما گاها این امر با نتایج معکوسی همراه می‌شود چراکه عواملی همچون افزایش قیمت شدید محصولات و از دست رفتن توان مالی مصرف‌کنندگان شرایط را برای حضور بیشتر دلالان فراهم می‌کند.

فروزان فرد با اشاره به اینکه این مشکل پس از ورود محصولات پتروشیمی و فلزات غیرآهنی در بورس‌کالا خودنمایی کرد، گفت: پس از ورود این محصولات به بورس‌کالا، افزایش ناگهانی قیمت‌ها چاشنی تلخ بازار شد و از سوی دیگر، نقدینگی مصرف‌کنندگان واقعی در مسیر سراشیبی نزولی قرار گرفت که نتیجه آن منجر به ورود دلالان به بازار شد که در نهایت بورس‌کالا نتوانست زمینه دیدار منطقی و حرفه‌ای عرضه‌کننده و متقاضی را فراهم کند.

وی با بیان اینکه بورس‌کالا بازاری ارزنده برای انجام معاملات بوده اما به شرطی که این بازار دچار تورم ناخواسته و هیجانی نشود، افزود: بورس‌کالا در شرایط عادی و در صورت برقراری نظم، زمینه‌ای را برای دیدار مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان واقعی در فضایی تحت کنترل و حرفه‌ای فراهم می‌سازد اما باید مراقب تورم و جهش قیمت‌ها بود که مسیر دلالان به این بازار باز نشود.