بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۴ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۱
‌نمی‌توان ثبات نرخ دلار را به عدم رشد بازار سرمایه به‌صورت خاص تعمیم داد؛

به نظر زمستان سختی پیش روی بازار سرمایه نیست!

به نظر زمستان سختی پیش روی بازار سرمایه نیست!
در کنار افزایش حجم و ارزش معاملات و نبود ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک برای بازار، در مجموع این عوامل می‌توانند همبستگی مثبتی با رشد بازار سرمایه داشته باشند تا زمستان سختی پیش رو نداشته باشیم.
کد خبر : ۲۷۶۱۹۸

نیلوفر سادات اقوامی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس‌نیوز، باتوجه‌به وضعیت و شرایط عمومی حال حاضر کشور، وضعیت بازار سرمایه را این‌گونه ارزیابی کرد: در حال حاضر در وضعیتی به سر می‌بریم که سایه جنگ اخیر برای ایران کاهش‌یافته و صحبت‌هایی از آتش‌بس موقت در منطقه جنگی اعلام می‌شود، ارزش دلاری بازار سرمایه در محدوده ۱۶۰ تا ۱۷۰ میلیارد دلار قرار دارد و دلار در محدوده ۵۰ هزار تومان به نوسان می‌پردازد، نفت برنت نیز در محدوده ۸۰ دلار قرار دارد، در داخل کشور نیز مسائلی مثل لایحه بودجه مطرح هست.

وی ادامه داد: دررابطه‌با دلار طبق سخنان اخیر ریاست بانک مرکزی به نظرمی رسد که همچنان در همین نواحی قیمتی به نوسان بپردازد که باید خاطرنشان کرد، بازار سرمایه رابطه ۱۰۰ درصدی با کاهش یا افزایش نرخ ارز نداردو و عوامل دیگری همچون عرضه و تقاضا، فروش وسود شرکت‌ها و ... نیز موثر هستند.

سادات اقوامی گفت: دررابطه‌با لایحه بودجه نیز عوامل متعددی دخیل هستند که باید پس از ارائه آن بررسی شود، اما طبق سخن اخیر سخنگوی اقتصادی دولت، مبنی بر تلاش ریاست‌جمهوری بر افزایش شفافیت صنایع این مهم نیز یکی از عوامل تأثیرگذار مثبت برای بازار سرمایه است.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: به‌علاوه اگر جنگ حماس و اسرائیل اتمام یابد یا به جنگ فرسایشی تبدیل شود، بازار سرمایه در کنار موارد بالا و دیگر متغیر‌های تأثیرگذار مثبت، می‌تواند روند رشد خود را آغاز کند. 

وی در پاسخ به این سؤال که آیا زمستان سختی برای بازار سرمایه در پیش است یا خیر، بیان کرد: به نظر نمی‌رسد باتوجه‌به اینکه در فصل زمستان ما گزارش ۹ماهه شرکت‌ها را داریم که طبق گزارش‌های خوبی که اکثر شرکت‌ها در سال جاری از خود ثبت کرده‌اند به نظر گزارش‌های ۹ماهه نیز مناسب باشند و یا انتشار گزارش‌های ۱۲ ماهه بسیاری از شرکت‌ها که سال مالی متفاوتی را دارند، پیش رو داریم وبا واریز سود سهام این شرکت‌ها و ورود نقدینگی مجدد به بازار سرمایه می‌تواند تأثیر مثبت در بازار داشته باشد به‌علاوه اگر در لایحه بودجه نیز عوامل مثبتی برای بازار سرمایه مطرح شود، در کنار افزایش حجم و ارزش معاملات و نبود ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک برای بازار، در مجموع این عوامل می‌توانند همبستگی مثبتی با رشد بازار سرمایه داشته باشند تا زمستان سختی پیش رو نداشته باشیم. 

نیلوفر سادات اقوامی، گفت: اکنون یکی از عوامل کاهش ورود نقدینگی به بازار عدم شفافیت در صنایع یا اخبار و تصمیمات خلق‌الساعه سران کشور است، عامل بعدی می‌توان به قیمت‌گذاری‌های دستوری در برخی صنایع اشاره کرد و یا حمایت‌نکردن برخی صنایع همانند خودرو که با ورود آن به بورس کالا سال گذشته دیدیم، مقداری از زیان خودروسازان که عموماً نماد‌های پرتراکنش و قابل‌توجه بازار سرمایه هستند جبران شد فلذا حمایت از صنایع بسیار تأثیرگذار است.

وی ادامه داد: عامل بعدی رسانه است در حال حاضر شاهد هستیم که بسیاری از اخبار بدون اینکه به‌صورت موثق منتشر شوند در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شوند و واکنش‌هایی را در بازار ثبت می‌کنند و باتوجه‌به شرایط بازار تأثیر اخبار منفی بر مثبت بیشتر دیده می‌شود (حداقل از بعد زمانی)، درنتیجه وجود رسانه قابل‌اتکا برای انتشار اخبار موثق بازار سرمایه و تکذیب اخبار کذب بسیار در کنترل هیجانات بازار تأثیرگذار است.

سادات اقوامی گفت: از عوامل دیگر نیز می‌توان به نرخ بهره بانکی اشاره کرد که تا زمانی که سود‌های بالا و بی ریسکی برای عموم مردم وجود دارد، سرمایه‌گذاران بازدهی بالای بازار سرمایه را در کنار ریسک بیشتر به نسبت سود سپرده بانکی چندان جذاب نمی‌بینند. 

وی ادامه داد: در بعد وسیع‌تر، باید بحث آموزش و سرمایه‌گذاری از جامعه دانش‌آموزی توسط نهاد‌های مالی همچون کارگزاری‌ها و شعب آن صورت گیرد به صورتی که یک دانش‌آموز ماهیت بازار سرمایه در ذهن ایشان به‌صورت نهادینه شکل گیرد و خرید، فروش، سود و زیان را شناسایی کند و با مفهوم بازار‌های مالی و سرمایه‌گذاری آشنا شوند. 

کارشناس بازار سرمایه تکمیل کرد: موضوع دوم می‌توان به ترغیب عموم مردم برای ورود به بازار سرمایه باشد که با سرمایه‌گذاری خود منجر به حمایت از صنایع و شرکت‌های کشورمان باشند و با درنظرگرفتن منشور سهام‌داری از جمله ورود به بازار سرمایه با پول مازاد و تشکیل سبد سهام مبتنی بر صندوق‌های سهامی سرمایه‌گذاری مناسبی در بازار سرمایه داشته باشند. 

سادات اقوامی گفت: نکته دیگر حمایت جامعه سهام‌داران برای تسهیل کسب دانش در بازار سرمایه از جمله تحلیل تکنیکال، بنیادی، روان‌شناسی بازار و... می‌توان اشاره کرد. می‌دانیم بازار سرمایه در بلندمدت همیشه صعودی بوده است و باید نقش مسئولان کشور برای باور و حمایت از این بازار در قالب بستری شفاف و پویا و کاهش ریسک‌ها، در کنار حمایت‌های قوی برای حفظ روند طبیعی نبض اقتصاد کشور که بازار سرمایه است، باشد. 

وی در خصوص چگونگی آینده بازار سرمایه، با وجود ثبات نرخ ارز و وضعیت تورم، بیان کرد: طبق پیش‌بینی اخیر صندوق بین‌المللی پول، تورم سال جاری میلادی را ۴۷ درصد پیش‌بینی کرده است که به دلیل شیب نزولی تورم ایران در سال آینده، یعنی سال ۲۰۲۴ میلادی را کاهشی تخمین زده است و در حال حاضر شاهدیم سیاست‌گذار نیز به مهار نرخ ارز و کاهش تورم توجه دارد و نمی‌توان ثبات نرخ دلار را به عدم رشد بازار سرمایه به‌صورت خاص تعمیم داد.

نیلوفر سادات اقوامی در پایان گفت: فی‌المجموع، در حال حاضر نیز بسیاری از شرکت‌ها با نرخ دلار و تورم جاری کشور، عملکردی بالاتر از تورم را باتوجه‌به گزارش‌های در حال حاضر که در کدال منتشر شدند، می‌توانند تا پایان سال مالی خود در بازار سرمایه ثبت کنند، در نتیجه انتخاب سهام خوب یکی از متغیر‌های مهار تورم و کسب بازدهی مناسب می‌تواند باشد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر