آغاز به کار "سیستم مکانیزه رسیدگی به شکایات" سازمان بورس و اوراق بهادار
معاونت حقوقی سازمان بورس و اوراق بهادار از آغاز به کار سیستم مکانیزه رسیدگی به شکایات، در راستای فراگیری نظارت سازمان بر بازار سرمایه خبر داد.
کد خبر : ۱۸۸۴۷
به گزارشبورس نیوز به نقل از معاونت حقوقی سازمان بورس و اوراق بهادار، متن اطلاعیه معاونت حقوقی سازمان به شرح زیر است: سازمان بورس و اوراق بهادار در راستای تحقق بخشی از اهداف مندرج در قانون بازار اوراق بهادار مصوب سال 84، تحت عنوان "حمایت از حقوق سهامداران و ایجاد بازار شفاف و منصفانه" ، امکانی فراهم کرده تا تمامی سرمایهگذاران از اقصی نقاط کشور بتوانند در کمترین زمان ممکن نسبت به تضییع حقوقی که درخصوص آنها صورت می گیرد، تظلم خواهی کرده و به حقوق حقه خود نائل شوند.
دریافت شکایات مردمی از طریق پایگاه الکترونیکی http://shekayat.seo.ir و پاسخگویی از طریق همان سایت، بدون اتلاف وقت و تحمل هزینههای پستی یا ایاب و ذهاب می تواند در حمایت از حقوق سرمایهگذاران گام بزرگی تلقی شود، خصوصا اینکه پیگیریها و رسیدگیهای بموقع سازمان نیز تأثیرات پیشگیرانهی مهمی درکاهش وقوع ناهنجاریها به دنبال خواهد داشت.
سازمان بورس علاوه بر اینکه با بهرهگیری از سیستم مکانیزه رسیدگی به شکایات این امکان را فراهم میکند که حقوق سرمایهگذاران به طور ملموس مورد حمایت قرار گیرد، بازخورد عملکرد مدیران شرکتها را هم میتواند در شکایات مردمی به دست آورده و بر این اساس اقدام به تدوین برنامهها و سیاستهایی نماید که به صورت سیستمی منجر به از بین رفتن یا کاهش چشمگیر تخلفات مدیران شرکتها گردد.
با این مقدمه امکانات و قابلیتهای "سیستم مکانیزه رسیدگی به شکایات" به طور مختصر بیان می شود. در سیستم یاد شده هر سرمایهگذار یا سهامداری می تواند از طریق دسترسی به اینترنت وارد سایت سازمان بورس شود و بر روی لینک موجود در سایت سازمان که در بخش سایتهای مرتبط با عنوان سیستم شکایات درج شده است کلیک کرده و وارد وب سایت شکایات شود، یا اینکه از طریق وارد کردن آدرس http://shekayat.seo.ir در بخش آدرس بار اینترنت اکسپلورر وارد سایت شکایات شود.
در صفحهای که کاربر در پیش روی خود خواهد دید دو قسمت با عنوان "طرح شکایت" و "پیگیری شکایت" تعبیه شده است. کاربر با ورود در بخش طرح شکایت می تواند از طریق انتخاب شخص حقوقی که مورد شکایت وی است، پس از تکمیل مشخصات خود و مشخصات شخص مورد شکایت و نوشتن محتوای شکایت در بخش "متن شکایت" و پیوست کردن مستندات خود که قبلا به صورت فایل الکترونیکی آماده ساخته است، شکایت خود را به سازمان ارسال کند.
سیستم یاد شده پس از اینکه شکایت مزبور را ثبت نمود، به شاکی یک کد رهگیری یا پیگیری خواهد داد که یادداشت کردن و نگهداری شماره مذکور ضروری است و پس از مهلتی که کمتر از یک هفته خواهد بود (بستگی به سرعت عمل شرکت مورد شکایت در پاسخگویی به مکاتبه سازمان دارد) از طریق مراجعه به آدرس فوقالذکر و وارد کردن آن در بخش "پیگیری شکایت"، شاکی می تواند پاسخ شکایت خود را دریافت نماید.
در سیستم یاد شده چنانچه شاکی مستنداتی را پس از ارسال شکایت به دست بیاورد، به طوری که مستندات مذکور در احقاق حقوق وی موثر باشد می تواند آنها را از طریق وارد کردن کد رهگیری و پیوست نمودن مستندات، به سازمان ارسال کند.
سازمان در طراحی سایت یاد شده متوجه شرایط کاربران خود بوده و احتمال می داده که برخی کاربران نتوانند مستندات مکتوب خود را به فایلهای الکترونیکی تبدیل کنند، لذا ارسال مستندات از طریق سایت مذکور الزامی نیست.
بر این اساس چنانچه شاکی نتواند مستندات خود را از طریق سایت ارسال نماید می تواند از طریق یادادشت کردن کد رهگیری بر روی مستندات (که سیستم پس از ثبت شکایت در اختیار وی قرار می دهد)، آنها را از طریق فکس (88679546-021) یا آدرس پستی (تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، شماره 15، مدیریت پیگیری تخلفات و شکایات) ارسال کند. در سیستم مکانیزه رسیدگی به شکایات اسامی اشخاصی که ممکن است مورد شکایت سرمایه گذاران و سهامداران واقع شوند عبارتند از : کارگزاری های اوراق بهادار، کارگزاری های کالا، شرکت های بورسی، شرکت های غیر بورسی، بورس ها و فرا بورس، حسابرسان معتمد، شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، کانون ها، شرکت مدیریت فناوری بورس تهران و سازمان بورس و اوراق بهادار.
بدیهی است که اسامی فوق بر اساس ماهیت فعالیت آنان در بورس اوراق بهادار و بورس کالا و به دلیل ارتباطی که به اقتضای حرفه با سرمایه گذاران و سهامداران دارند، ذکر شده است.
با این وجود با درنظر گرفتن این احتمال که ممکن است شخصی غیر از اشخاص مذکور مورد شکایت واقع شود، عنوان دیگری به لیست فوق با عبارت "سایر شکایات" افزوده شده است که می تواند حسب مورد برای کاربران مفید باشد.
امید است با ارتباطی که سرمایه گذاران و سهامداران از طریق سیستم مکانیزه رسیدگی به شکایات با سازمان بورس و اوراق بهادار برقرار خواهند کرد، سازمان را در تحقق اهدافش در حمایت از حقوق سرمایه گذاران و سهامداران یاری نمایند و از طریق بازخوردی که از عملکرد فعالان بازار در اختیار سازمان قرار می دهند، نظارت سازمان را در بازار سرمایه فراگیر کرده و در تدوین راهبردهای کاهش ناهنجاری در بازار به سازمان کمک کنند.
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
من که یک ماه پیش طرح شکایت علیه دو شرکت فرابورسی ثغرب بخاطر عدم درج eps درست و فولای بخاطر عدم پرداخت سود در موعد مقرر ( پس از 4 ماه هنوز قول دو ماه دیگر را می دهند) را کرده ام، هنوز همچنان درحال رسیدگی است. آقایون هنوز بعد از یکماه وقت پاسخگویی پیدا نکرده اند. ولی پول گرفتنی شما حتی 1 ثانیه هم نباید تأخیر داشته باشی.