بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
ارکان بازار سرمایه
بازندگان بزرگ‌سال ۱۴۰۲: سرمایه گذاران بازار سرمایه 

سوژه هفته: ضعف‌های نظارتی، چپاول‌های دولتی و فرار سرمایه، شاخصه‌های اصلی بازار بورس در سالی که گذشت؛

بازندگان بزرگ‌سال ۱۴۰۲: سرمایه گذاران بازار سرمایه 

اکنون شما قضاوت کنید، در بازار سرمایه‌ای که نهاد‌های تصمیم‌گیرنده‌اش، کوچک‌ترین دخالت و قدرتی در دفاع از منافع سرمایه‌گذارانش ندارند و دولت گاه‌وبی‌گاه با تغییرات خودسرانه در نرخ‌گذاری‌هایش، سود شرکت‌هایش را کاهش می‌دهد، می‌توان در انتظار ورود سرمایه و سرمایه‌گذارانی جدید بود؟ به نظر شما در سال آینده که کسری بودجه به‌مراتب بیشتر از سال ۱۴۰۲ می‌باشد، شاهد چه هنرنمایی‌ها و سوپرایز‌هایی از دولت برای بازار سرمایه خواهیم بود؟ 
توهم دارایی، عامل اصلی رشد شرکت؟!

چهارشنبه‌های داغ: تورم، فرهنگ سرمایه‌گذاری را هم نابود کرد؛

توهم دارایی، عامل اصلی رشد شرکت؟!

در فضای کنونی بازار سرمایه کشور چندان تفاوتی ندارد که شما سهام چه شرکتی را با چه کادر مدیریتی، با چه کیفیت محصول و میزان انحصاری خریداری کنید. مهم نیست حاشیه سود عملیاتی و خالص شرکت چه درصد‌هایی را نشان می‌دهد. ریسک ها، تهدیدات و مزیت‌های صنایع مختلف از اهمیت محسوسی برخوردار نیست. آنچه این روز‌ها به عنوان یکی از اصلی‌ترین پتانسیل‌های رشد ارزش سهام یک شرکت در بین سرمایه گذاران بازار سرمایه مطرح است، توهم افزایش ارزش دارایی‌های شرکت با توجه به تورم سالانه کشور است. 
جدی می‌فرمائید؟ پس ما هر سال حقوق و عیدی کارکنان دولت را از کجا در می‌آوریم؟

سوژه هفته: سهامداران عزیز، حواستان باشد که دولت عیدی اش را از جیب شما بر ندارد؛

جدی می‌فرمائید؟ پس ما هر سال حقوق و عیدی کارکنان دولت را از کجا در می‌آوریم؟

متأسفانه، علی‌رغم آنکه بسیاری از آحاد مردم به طور مدام در کوچه و بازار، تاکسی، مجالس خانگی و... دم از بی‌سوادی و ناآگاهی مسئولین و مدیران کشور می‌زنند، جیب‌هایشان، بارهاوبار‌ها و با روش‌های مختلف توسط همین مسئولین به‌اصطلاح کم‌سواد، خالی می‌شود. دراین‌خصوص که باتوجه‌به تورم خجالت‌آور و افزایش نرخ دلار، سهام برخی شرکت‌ها (و نه بسیاری از شرکت‌ها) در محدوده‌های قیمتی جذاب و ارزنده‌ای قرار دارند، ما نیز با مسئولین کشور هم‌نظریم، اما اینکه دولت به دلیل اوضاع وخیم نقدینگی، چه زمانی و چگونه از مواضع خود عقب‌نشینی نماید و یا با وضع قوانین غیرکارشناسی در چه صنایعی نقره‌داغمان کند، مشخص نیست.
جمعه بازار بورس - شماره ۲۲ - ۱۸ اسفند ۱۴۰۲

بورس زیر ذره‌بین میرزاقلمدون

جمعه بازار بورس - شماره ۲۲ - ۱۸ اسفند ۱۴۰۲

به نظر می‌رسد تغییرات اخیر شورای عالی بورس، ورق را به نفع رئیس بزرگ برگرداند و در حالی که چمدان بسته بود تا در پایان دوره ۳۰ ماهه، تخت‌طاووس را ترک کند، رفیق گرمابه و گلستانش که مسبب حضور این بی‌نوا در تخت‌طاووس هم بود، ناگهان سر از شورا درآورد و به پشت‌گرمی این حضور، رئیس بزرگ بلافاصله دست به امضا شد...

سوژه هفته: چرا انتخابات مجلس برای اهالی بازار سرمایه اهمیتی ندارد 

"نمایندگان محترم مجلس"، ما را به خیر شما امیدی نیست، شر مرسانید

تابه‌حال قانون و یا قوانینی به یاد دارید که توسط نمایندگان مجلس و برای کمک به اهالی بازار سرمایه و نه برای فشار به اهالی بازار سرمایه تصویب شده باشد. به نظر شما باتوجه‌به مدارک تحصیلی (عمدتاً حوزوی، فلسفه و...)، چند تن از نمایندگان مجلس مکانیزم واقعی بازار سرمایه را می‌دانند و یا توانایی درک آن را دارند؟  باور کنید دغدغه اصلی امروز کشور، اخلاق نیست که این‌همه استاد اخلاق، فلسفه و روحانی به مجلس می‌روند. بهتر بود این دوستان در جایی دیگر به خلق‌الله خدمت می‌کردند و می‌گذاشتند چند اقتصاددان و کسانی که می‌توانند و می‌فهمند که چگونه به اقتصاد کشور کمک کنند کاندید می‌شدند.
وقتی

چهارشنبه‌های داغ: دستاورد‌های بازار پایه تمامی ندارد؛

وقتی"گپارس" روی بزرگ‌ترین شرکت‌های معدنی دنیا را کم می‌کند!

مدیران این شرکت، سرمایه‌گذاری‌های کلانی در تجهیز تیم‌های کامل کشف معدن در سال‌های اخیر کرده‌اند که احتمالاً دستاورد‌های آن را در ۱۰۰ یا ۲۰۰ سال آینده خواهید دید. به‌راستی تاکنون هیئت‌مدیره‌ای دیده‌اید که حتی عکس سنگ‌های جمع‌آوری‌شده در اکتشافات خود را برای سهام‌داران به نمایش بگذارند. درود بر ذهن سفید و پاکتان!
بازار سرمایه کشور را به سخره گرفته اید؟

سوژه هفته: بورس دستوری به روایت تصویر

بازار سرمایه کشور را به سخره گرفته اید؟

خوشمان بیاید یا نیاید، آنچه که منجر به سود و زیان بسیاری از ما فعالین بازار سرمایه می‌شود، میزان هوش، آگاهی، سواد و تسلط بر روانشناسی بازار نیست بلکه عملکرد ما در بازار سرمایه، وابستگی زیادی به تصمیمات مدیران دولتی (اکثرا کم سواد) دارد، پس خودتان را خیلی سرزنش نکنید. شوربختانه دخالت‌های دولت در بازار سرمایه دیگر به کلیت بازار محدود نمی‌شود و این روزها، دولت به واسطه بکار گماشتن نیرو‌های دولتی در نهاد‌های تصمیم گیرنده، حتی در جزئیات و روند معاملات بازار سرمایه نیز دخالت‌هایی جدی دارد.
بریز و بپاش‌های سازمان بورس با کارمزد‌های معاملاتی شما؟

چهارشنبه‌های داغ: وقتی ریش و قیچی دست خودتان است؛

بریز و بپاش‌های سازمان بورس با کارمزد‌های معاملاتی شما؟

 یعنی حساب کنید بزرگ‌ترین مرکز تماس با بیش از ۴۰ کانتر حضوری را در مرکز افکارسنجی را راه اندازی کنید، از ۱۰۰ اپراتور دورکار و ۱۰۰۰ نیروی پرسشگر استفاده نمایید تا ببنید میزان شناخت مردم از آقای عشقی ریاست سازمان بورس، چقدر است؟

برای اولین بار در بورس؛

ارسال سفارش فروش توسط بازارگردان‌ها ممنوع اعلام شد!

باتوجه به ممنوع اعلام شدن ارسال سفارش فروش توسط بازارگردان‌ها در روز جاری، بهتر است نگاهی به شرکت‌های دارای مجوز بازارگردانی بیندازیم.
جمعه بازار بورس - شماره ۲۱ - ۲۷ بهمن ۱۴۰۲

بورس زیر ذره‌بین میرزاقلمدون

جمعه بازار بورس - شماره ۲۱ - ۲۷ بهمن ۱۴۰۲

از نکات قابل توجه این هفته، نامه دادگستری استان تهران به معاون دادستانی و ذکر ایرادات مربوط به قانون تعیین مصادیق مجرمانه موضوع بند سوم ماده ٤٦ قانون بازار اوراق بهادار بوده است. کارشناسان محترم حقوقی نهاد رگولاتور بازار سرمایه، چنان قانونی نوشته‌اند که انگار تدوینش کار یک نوجوان ١٢ ساله بوده! و جالب‌تر آنکه همین‌ها که ٤ خط متن حقوقی را با ٤٠ غلط ارائه می‌کنند؛ صبح تا شب در کمین نشسته‌اند از رسانه‌های بورسی آتو بگیرند و طرح شکایت کنند!