کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با بورس نیوز:
تصمیمات دیرهنگام بحران صنعت خودرو را به دنبال دارد
کارشناس صنعت خودرو گفت: سایپا دولتی است و دوست ندارد که دعوای رسانه ای رخ دهد. یکی از بخشهای مهم این ماجرا، عدم اقدام جدی در برابر مسائل مطرحشده است. با این حال، فشار بر دو خودروساز افزایش یافته و این عدم واکنش بهنوعی به کمکاری تعبیر میشود.
۱۷ اردیبهشت زیر ذرهبین دادستانی؟ یا در بایگانی نهاد ناظر؟؛
۱۷ اردیبهشت، زخم باز بازار سرمایه که درمان نشد
حمید اسدی، حقوقدان و کارشناس بازار سرمایه، در گفتوگویی صریح با بورسنیوز، از غیبت سازمان بورس در مهمترین رویداد سالانه صنعت مالی کشور انتقاد کرد و آن را نمادی از بیمسئولیتی و ضعف ساختاری در نهاد ناظر دانست. وی همچنین با تحلیل شرایط بازار، به نقش پررنگ متغیرهای سیاسی در نوسانات شاخصها، ضعف نظارت مؤثر، و تعارض منافع نهادهای قانونگذار اشاره کرد و نسبت به فرسایش اعتماد عمومی و خروج سرمایه از بورس هشدار داد.
سرمایهگذاران به پناهگاه درآمد ثابت پناه بردند
بازگشت شاخص کل به کانال ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار واحد/ بازار در انتظار تعیینتکلیف وزارت اقتصاد
در معاملات امروز بازار سرمایه، شاخص کل بورس با افتی سنگین به زیر مرز روانی ۳ میلیون واحد سقوط کرد و در عدد ۲ میلیون و ۹۸۹ هزار واحد متوقف شد. کاهش ۴۶ هزار واحدی شاخص کل و افت بیش از ۹ هزار واحدی شاخص هموزن، نشان از حاکمیت فضای منفی و فشار شدید فروش در میان اکثریت نمادها داشت. در شرایطی که ۷۰۴ نماد با افت قیمت و بیش از ۳۰۰ نماد با صف فروش مواجه شدند، تنها سه صنعت محدود توانستند در محدوده مثبت باقی بمانند.
حرکت مثبت بازار پس از تهدید ایرانخودرو به قیمتگذاری مستقل؛
بازار به وزیر اقتصاد جدید خوشبین است، اما راه دشوار است
محمدحسین علیبخشی تحلیلگر بازار سرمایه، در گفتوگو با بورسنیوز به بررسی شرایط فعلی بازار سرمایه و ارز پرداخت. او با اشاره به ثبات نسبی دلار در کانال ۸۲ هزار تومان، فضای بلاتکلیف مذاکرات هستهای و واکنش تند بازار سهام به اخبار سیاسی، از نبود مدیریت مؤثر، کاهش اعتماد سرمایهگذاران و انفعال سازمان بورس انتقاد کرد.
سردرگمی در سیاست خارجی، بورس را در شوک نگه داشته است؛
بیتصمیمی سیاسی و اقتصادی، عامل رکود عمیق در بورس
در نخستین روز معاملاتی هفته، بازار سرمایه با افت شدید شاخصها، کاهش ارزش معاملات و غلبه فروشندگان همراه شد؛ علی فراقی، کارشناس بازار سرمایه، علت اصلی این وضعیت را بیتصمیمی در سیاستگذاری و سردرگمی ناشی از اخبار متناقض سیاسی دانست که منجر به فرار نقدینگی و کاهش اعتماد سرمایهگذاران شده است.
کاهش شکاف قیمتی به نفع تولیدکننده و مصرفکننده است؛
بورس کالا راه نجات صنعت خودرو از بیاعتمادی و آشفتگی قیمتی
نیما میرزایی کارشناس بازار سرمایه، با رد برداشتهای نادرست از افزایش قیمت خودروهای ایرانخودرو تأکید کرد که قیمت واقعی همان نرخ بازار آزاد است و کاهش شکاف میان قیمت کارخانه و بازار نهتنها به نفع خودروسازان و مصرفکنندگان است، بلکه میتواند به تعادل بازار خودرو نیز منجر شود. وی عرضه خودرو در بورس کالا را یکی از ابزارهای شفافسازی، حذف رانت و گام مهم در مسیر اصلاح ساختار دانست.
گرانی خودرو قبل از کروز هم وجود داشت، ریشه را در سیاستها بجویید؛
آزادسازی قیمتها و کاهش دخالت دولت، تنها راه نجات صنعت خودرو
سهیلا نقیپور کارشناس بازار سرمایه، در تحلیل واگذاری مدیریت ایرانخودرو به بخش خصوصی، تأکید میکند که گرانیهای اخیر خودرو ریشهای عمیقتر از تغییرات مالکیتی دارد. وی با اشاره به تورم مزمن، نوسان نرخ ارز، بدهیهای سنگین و ناکارآمدی سیاستهای دولتی، تأکید میکند که بدون آزادسازی تدریجی قیمتها و خروج دولت از فرآیند قیمتگذاری، امیدی به نجات صنعت خودرو وجود ندارد.
صنعت خودرو در بنبست سیاستگذاری غلط؛
راهحل اصلی صنعت خودرو حذف قیمتگذاری دستوری است
پیام الیاسکردی، بر لزوم حذف قیمتگذاری دستوری، آزادسازی واردات و جذب سرمایه خارجی برای نجات این صنعت تأکید دارند. بحران خودرو نه تنها به زیان تولیدکنندگان و مصرفکنندگان، بلکه تهدیدی برای آینده اقتصاد کشور است.
عرضه خودرو در بورس کالا مانند یک جراحی ضروری است؛
قیمتگذاری دستوری، قاتل صنعت خودرو
۲۵۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته تنها بخشی از خسارتی است که سیاستهای اقتصادی دستوری به صنعت خودروی ایران وارد کردهاند. امیرحسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو، در گفتوگو با بورسنیوز، با انتقاد از سیاستهای متناقض حاکم بر قیمتگذاری، از وضعیت بحرانی ایرانخودرو و سایپا سخن گفت و تأکید کرد که مسیر نجات، عبور از دخالتهای پرهزینه و بازگشت به بازار شفاف بورس کالاست. او هشدار داد: ادامه این وضعیت به فروپاشی صنعت خواهد انجامید.