دوشنبه ۰۹ تير ۱۴۰۴ - ۱۵:۰۶

وضعیت جدید بازار خودرو چگونه است؟

بازار خودرو مانند سه سال قبل همچنان در بلاتکلیفی ناشی از نبود برنامه‌ریزی روشن در حوزه تولید و واردات خودرو و عدم اتخاذ تصمیمات قاطع و کارشناسی از سوی متولیان مواجه است.
کد خبر : ۲۹۶۷۱۸

به گزارش بورس‌نیوز، به نقل از مهر، بازار خودرو که در سال‌های اخیر همواره با نوسانات و بی‌ثباتی مواجه بوده، در روزهای اخیر و تحت تأثیر تحولات میان ایران و رژیم صهیونیستی دچار رکود و بی‌تحرکی عمیق‌تری شده است. این رکود نه‌تنها به دلیل فضای جنگی و تعلیق روانی اقتصاد کشور ایجاد شده، بلکه ریشه‌های آن به قبل از بحران بازمی‌گردد و به نظر نمی‌رسد که به زودی تغییرات مثبتی در این زمینه حاصل شود.

در این روزهای پرتنش، بازار خودرو بیشتر از همیشه درگیر رکود معاملات بوده است. به رغم این که در این مدت آئین‌نامه واردات خودرو برای سال ۱۴۰۴ ابلاغ شده و همچنین افزایش ۱۵ درصدی قیمت محصولات سایپا و پارس‌خودرو اعلام گردیده، اما هیچ یک از این عوامل نتوانسته‌اند فضای بی‌اعتمادی و انتظار در بازار را تغییر دهند. حتی پس از اعلام آتش‌بس و بازگشت نسبی ثبات به بازار ارز، نشانه‌ای از رونق خرید و فروش در بازار خودرو مشاهده نمی‌شود و تمامی بازیگران این حوزه -از فروشندگان تا خریداران- در وضعیت انتظار مشابهی به سر می‌برند.

قابل ذکر است که بازار خودرو پیش از آغاز بحران اخیر نیز با مشکلات ساختاری جدی روبرو بوده است. یکی از مهم‌ترین دلایل رکود، عدم اعلام قیمت رسمی کارخانه‌ای خودروها توسط سیاست‌گذاران است که باعث شده عرضه توسط تولیدکنندگان به حالت نیمه‌تعطیل درآید. همچنین، روند تولید خودرو نیز تحت تأثیر همین تعلل‌ها و عدم اطمینان از سیاست‌های آینده، با کاهش نسبی همراه شده است.

در زمینه واردات خودرو، با وجود وعده‌های مکرر مسئولان در خصوص ابلاغ آئین‌نامه اجرایی از ابتدای سال ۱۴۰۴، تا نیمه خرداد عملاً هیچ اقدام مؤثری صورت نگرفته و بازار خودروهای وارداتی در شرایطی مبهم و ایستا باقی مانده است.

با نگاهی به قیمت‌ها در سه بخش عمده بازار -خودروهای داخلی، مونتاژی و وارداتی- به وضوح مشخص است که بازار به هیچ وجه روند مشخصی را دنبال نمی‌کند. نه افزایش تقاضا یا کاهش عرضه‌ای وجود دارد که روند صعودی ثابتی به همراه داشته باشد و نه کاهش ملموسی که نشانه‌ای از اصلاح قیمت‌ها باشد. آنچه امروز در بازار خودرو مشاهده می‌شود، نوعی بلاتکلیفی مزمن است که ناشی از تلاقی بحران‌های ژئوپلیتیک، نبود برنامه‌ریزی روشن در حوزه تولید و تجارت خودرو و عدم اتخاذ تصمیمات قاطع از سوی مسئولان است.

به نظر می‌رسد که اگر سیاست‌گذاران بخواهند از وضعیت کنونی عبور کنند، راهکار اصلی، پایان دادن به سردرگمی‌های تصمیم‌گیری، ایجاد شفافیت در قیمت‌گذاری و افزایش اعتماد عمومی به بازار از طریق اقدامات عملی و پیام‌های روشن خواهد بود.

همچنین در این شرایط، تسریع در روند واردات خودرو می‌تواند به‌عنوان یکی از معدود راهکارهای کوتاه‌مدت برای خروج بازار از وضعیت رکودی فعلی مطرح شود. ورود خودروهای جدید، به‌ویژه در کلاس‌های قیمتی میانی و اقتصادی، نه‌تنها به افزایش رقابت و شکستن انحصار در بازار داخلی کمک می‌کند، بلکه می‌تواند به کاهش انتظارات تورمی و متعادل‌سازی قیمت‌ها نیز منجر شود. در واقع، تداوم تعلل در اجرای آئین‌نامه واردات و عدم ورود مستمر خودروها، این پیام را به بازار منتقل می‌کند که چشم‌انداز اصلاح قیمتی و افزایش عرضه همچنان مبهم است؛ موضوعی که می‌تواند به تعمیق رکود و تشدید سردرگمی در میان خریداران منجر گردد. بنابراین، چنانچه دولت خواهان خروج بازار از بن‌بست فعلی باشد، باید بدون تأخیر فرآیند اجرایی واردات را آغاز کرده و موانع مقرراتی و گمرکی موجود را به‌طور قاطع برطرف سازد.

 

در ادامه قیمت خودروهای پرتیراژ بازار آمده است:

 

خودرو | قیمت  

---|---  

سورن پلاس (XU۷P) | ۷۵۹,۰۰۰,۰۰۰  

سورن پلاس (فول) | ۱,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰  

دنا پلاس بورسی | ۹۵۳,۰۰۰,۰۰۰  

دنا پلاس توربو اتوماتیک (آپشنال) | ۱,۲۳۲,۰۰۰,۰۰۰  

پژو ۲۰۷ موتور TU۳ | ۷۶۶,۰۰۰,۰۰۰  

پژو ۲۰۷ دنده‌ای پانوراما | ۹۳۶,۰۰۰,۰۰۰  

پژو ۲۰۷ اتوماتیک | ۱,۰۷۸,۰۰۰,۰۰۰  

رانا پلاس | ۷۷۹,۰۰۰,۰۰۰  

تارا دستی V۱ | ۹۶۶,۰۰۰,۰۰۰  

ری را | ۱,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰  

اطلس G | ۶۳۳,۰۰۰,۰۰۰  

ساینا اتوماتیک | ۶۴۵,۰۰۰,۰۰۰  

ساینا S | ۵۴۲,۰۰۰,۰۰۰  

کوییک S | ۵۱۵,۰۰۰,۰۰۰  

شاهین اتوماتیک G | ۱,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰  

شاهین GL | ۹۰۷,۰۰۰,۰۰۰  

 

 

انتهای پیام/

این خبر توسط هوش مصنوعی بورس نیوز تهیه شده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر