چهارشنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۴ - ۱۳:۳۵
چند مرحله کلیدی خرید سیمان؛

فرایند خرید سیمان صادراتی از بورس کالا

براساس ابلاغیه وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت ایران و با هدف شفاف‌سازی قیمت‌ها، جلوگیری از رقابت منفی و حفظ بازار‌های صادراتی، از این پس صادرات سیمان و کلینکر خاکستری تنها با ارائه گواهی معامله در رینگ صادراتی بورس کالا مجاز خواهد بود.
کد خبر : ۲۹۹۲۲۰
نویسنده :
مینا علیزاده

به گزارش بورس نیوز، براساس ابلاغیه وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت ایران و با هدف شفاف‌سازی قیمت‌ها، جلوگیری از رقابت منفی و حفظ بازار‌های صادراتی، از این پس صادرات سیمان و کلینکر خاکستری تنها با ارائه گواهی معامله در رینگ صادراتی بورس کالا مجاز خواهد بود که در این گزارش به مراحل خرید سیمان صادراتی از بورس کالا می‌پردازیم.

براساس این گزارش، فرآیند خرید سیمان صادراتی از بورس کالا شامل چندین مرحله کلیدی است که شامل آغاز درخواست خرید تا تحویل کالا به مشتری است.

 

دریافت کد معاملاتی از کارگزار دارای مجوز:

اولین گام برای خرید سیمان صادراتی از بورس کالا، دریافت کد معاملاتی بازار فیزیکی بورس کالاست. مشتریان باید از کارگزارانی که مجوز فعالیت در بورس کالا را دارند، این کد را دریافت کنند.

 

واریز وجه پیش‌پرداخت به حساب وکالتی:

پس از دریافت کد معاملاتی، مشتری باید مبلغ پیش‌پرداخت را به حساب وکالتی واریز کند تا بتواند در فرآیند خرید سیمان شرکت کند.

 

تکمیل فرم درخواست خرید کالا نزد کارگزار:

تکمیل فرم درخواست خرید یکی دیگر از مراحل ضروری است که باید توسط مشتری انجام شود. این فرم به کارگزار تحویل داده می‌شود و طی آن متقاضی خرید کالا، ردیف عرضه موردنظر، حجم و قیمت پیشنهادی را اعلام می‌کند.

 

ثبت سفارش خرید از طریق کارگزاری در سامانه معاملاتی:

کارگزار سفارش خرید مشتری را در سامانه معاملات بورس ثبت می‌کند تا فرآیند خرید سیمان آغاز شود.

 

شرکت در فرآیند حراج و حضور درفرآیند رقابت:

مشتریان از طریق کارگزاری منتخب خود در فرآیند حراج که در بورس برگزار می‌شود، شرکت می‌کنند و در صورت بالا بودن حجم تقاضا نسبت به میزان عرضه، می‌توانند در رقابت با سایر متقاضیان نیز حضور داشته باشند.

 

تسویه ثمن معامله و واریز سایر هزینه‌ها طی مهلت مقرر:

پس از پایان فرآیند حراج و کشف قیمت نهایی و مشخص شدن برندگان حراج، مشتری به عنوان خریدار کالا باید مبلغ معامله را همراه با سایر هزینه‌های مربوطه طی مدت زمان مشخص تسویه کند.

 

ارائه مستندات تسویه به بورس از طریق کارگزار:

پس از انجام پرداخت‌ها توسط خریدار، مستندات تسویه باید توسط کارگزار به بورس ارسال شود.

 

اقدام جهت تحویل کالا از عرضه‌کننده:

در نهایت، فرآیند تحویل کالا از عرضه‌کننده به مشتری انجام می‌شود.

نحوه دریافت کد معاملاتی بازار فیزیکی

همچنین برای انجام معاملات فیزیکی در بورس کالا، مشتریان باید کد معاملاتی دریافت کنند.

 

مراحل دریافت کد معاملاتی به شرح زیر است:

ثبت‌نام مشتریان حقیقی در سامانه سجام و ارائه مدارک به کارگزار

مراجعه حضوری مشتریان حقوقی، عمومی داخلی و مشتریان خارجی به کارگزار و ارائه مدارک

ارسال مدارک لازم از طریق کارگزاری به بورس

صدور کد معاملاتی توسط بورس و اعلام به مشتری از طریق کارگزار

گفتنی است با اجرایی شدن ابلاغیه سازمان توسعه تجارت، صادرات سیمان و کلینکر خاکستری از مسیر‌های غیررسمی و غیرشفاف مسدود شده و همه معاملات صادراتی این دو کالای راهبردی از رینگ صادراتی بورس کالا عبور می‌کند. این فرآیند، در کنار الزامات گمرکی جدید، به‌عنوان یک گام مهم برای جلوگیری از رقابت ناسالم، حفظ بازار‌های صادراتی ایران و ارتقای استاندارد‌های شفافیت در زنجیره ارزش صادرات شناخته می‌شود.

 

اشتراک گذاری :
ارسال نظر