تداوم رشد درآمدی "مارون" در میانه چالشهای صنعت
بورس نیوز:
در شرایطی که بخش قابلتوجهی از صنایع پتروشیمی کشور با نوسانات تقاضا، محدودیتهای ارزی و دشواریهای صادراتی مواجه هستند، پتروشیمی مارون در آبان ماه ۱۴۰۴ بار دیگر توانست جایگاه خود را در بازار داخلی و منطقهای تثبیت کند. این شرکت با سرمایه ۲٬۳۰۰ میلیارد تومانی، در گزارش ماهانه منتشرشده در سامانه کدال، تصویری روشن از ثبات تولید و استمرار روند روبه رشد درآمدی خود ارائه داد.
بر اساس این گزارش، مارون در آبان ماه به درآمد ۷ هزار و ۲۲۴ میلیارد تومانی دستیافته؛ رقمی که نسبت به دوره مشابه سال گذشته رشد قابلتوجه ۵۱ درصدی را نشان میدهد. هرچند این عدد نسبت به مهرماه افت جزئی ۲ درصدی داشته، اما مسیر کلی فروش شرکت در ماههای اخیر همچنان صعودی و منظم بوده است.
عملکرد تجمیعی شرکت نیز تأییدکننده همین روند است. مارون طی هشت ماه نخست سال، ۵۰ هزار و ۲۱۶ میلیارد تومان درآمد ثبت کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایشی ۴۶ درصدی را رقمزده است؛ نشانهای روشن از اجرای موفق استراتژیهای فروش در محیطی رقابتی و پرچانش.
از مجموع درآمد آبان ماه، ۸۲ درصد (۵ هزار و ۹۱۶ میلیارد تومان) از بازار داخلی و ۱۸ درصد (یکهزار و ۳۰۷ میلیارد تومان) از محل صادرات حاصلشده است. این اتکای بیشتر به بازار داخلی، در کنار پایداری جریان نقدی، شرکت را در برابر ریسکهای ناشی از محدودیتهای صادراتی مقاومتر کرده؛ هرچند در مقابل، حساسیت مارون نسبت به سیاستگذاریهای قیمتی دولت و نوسانات تقاضای داخلی نیز افزایشیافته است.
در بررسی ترکیب سبد فروش، اتیلن با ۱٬۷۸۹ میلیارد تومان بیشترین سهم را به خود اختصاص داده و پسازآن پلیپروپیلن با ۱٬۶۸۹ میلیارد تومان قرار دارد؛ فاصلهای اندک که نشاندهنده تنوع هدفمند محصولات اصلی شرکت است. در کنار این دو محصول، مجموعهای از پلیاتیلنها، گلایکولها، هیدروژن و سایر مشتقات پلیمری، انعطاف بالایی به مارون در برابر نوسانات بازارهای جهانی بخشیده است. این تنوع محصول سبب شده که شرکت حتی در دورههایی که قیمتهای بینالمللی تحتفشار قرار میگیرند نیز عملکرد باثباتی داشته باشد.
در آبان ماه، مارون ۱۷۱ هزار و ۴۷۶ تن محصول به فروش رسانده است؛ رقمی که معادل ۴۱ درصد از تولید ۴۱۷ هزار و ۶۱۰ تنی شرکت در این ماه است. این فروش حجمی نسبت به آبان سال گذشته ۳ درصد رشد داشته و در کنار افزایش نرخهای فروش، زمینهساز جهش چشمگیر درآمدی شده است.
مجموعه این دادهها نشان میدهد که مارون توانسته با اتکا به مدیریت کارآمد تولید، بهینهسازی مصرف انرژی و سیاستهای هوشمندانه در بازاریابی و فروش، از چالشهای مقطعی عبور کرده و جایگاه خود را بهعنوان یکی از شرکتهای محوری صنعت پتروشیمی ایران تحکیم کند. در دورهای که بازار جهانی پتروشیمی با رقابت شدید و فشار قیمتها روبهروست، تداوم این روند میتواند نقطه عطفی برای توسعه پایدار، تقویت صادرات هدفمند و تثبیت نام مارون در بازارهای بینالمللی باشد.