زر ماکارون تقاضای بازار را با مدیریت موجودی پاسخ داد
بورسنیوز:
شرکت زر ماکارون با نماد "غزر" در آبان ماه ۱۴۰۴ عملکردی چشمگیر از خود برجای گذاشت و توانست با ثبت درآمد عملیاتی ۸۹۱ میلیارد تومانی، رشد قابلتوجه ۲۶ درصدی را نسبت به دوره مشابه سال گذشته به ثبت برساند. بررسی دادههای منتشرشده در سامانه کدال و عملکرد ۸ ماهه شرکت نشان میدهد که زر ماکارون در هفت ماه از سال جاری، درآمدی بیش از عملکرد نقطه به نقطه سال گذشته محقق کرده و روندی پایدار از رشد را دنبال میکند.
درآمد عملیاتی شرکت از ابتدای سال مالی تا پایان آبان ماه به ۶ هزار و ۵۹۳ میلیارد تومان رسیده که نسبت به دوره مشابه سال ۱۴۰۳ رشدی ۶۲ درصدی را نشان میدهد. این جهش بیانگر توانایی "غزر" در ایجاد تعادلی مؤثر میان افزایش فروش داخلی و توسعه بازارهای صادراتی است.
بازار داخلی همچنان اصلیترین منبع درآمد زر ماکارون محسوب میشود. در آبان ماه حدود ۸۹ درصد فروش شرکت معادل ۷۹۳ میلیارد تومان از داخل کشور حاصلشده؛ رقمی که نشاندهنده اعتماد گسترده خانوارها به برند زر و نقش پررنگ این شرکت در تأمین محصولات غذایی موردنیاز بازار داخلی است. در کنار آن، فروش صادراتی با ۹۸ میلیارد تومان و سهم ۱۱ درصدی ضمن حفظ روند رشد، بر گسترش بازارهای منطقهای و تقویت برند ایرانی در عرصه بینالمللی تأکید دارد.
در میان محصولات مختلف، ماکارونی رشتهای داخلی با فروش ۴۸۷ میلیارد تومانی بیشترین سهم را در سبد درآمدی آبان ماه به خود اختصاص داده و پسازآن، ماکارونی فرمی داخلی با درآمد ۱۸۴ میلیارد تومانی در جایگاه دوم قرارگرفته است. این دو محصول درمجموع بیش از سهچهارم فروش ماهانه شرکت را تشکیل میدهند.
در آبان ماه مجموع فروش زر ماکارون به ۱۶ هزار و ۵۲۹ تن رسید که از این میزان، ۱۴ هزار و ۱۰۰ تن در بازار داخلی و ۲ هزار و ۴۲۹ تن در بازار صادراتی عرضهشده است. این سطح از فروش یکی از بیشترین حجمهای ماهانه در سال جاری به شمار میرود. حجم تولید ماهانه نیز ۱۵ هزار و ۹۷۸ تن گزارششده است. نکته قابلتوجه آنکه حجم فروش شرکت در آبان از میزان تولید همان ماه فراتر رفته و نشاندهنده برنامهریزی دقیق برای مدیریت موجودی و پاسخگویی پایدار به تقاضاست.
عملکرد صادراتی زر ماکارون نیز طی سال جاری قابلتوجه بوده است. شرکت از ابتدای سال مالی تاکنون ۱۶ هزار و ۴۵ تن محصول صادراتی تولید کرده که حدود ۹۸ درصد آن به فروش رسیده است. مجموع صادرات از ابتدای سال تا پایان آبان ماه به ۱۵ هزار و ۷۵۰ تن رسیده؛ رقمی که نتیجه توسعه شبکه توزیع بینالمللی و افزایش نفوذ برند زر در بازارهای منطقهای است. این دستاورد، سندی روشن از موفقیت استراتژی صادراتمحور شرکت در سال ۱۴۰۴ به شمار میرود.
با استمرار روند فعلی، زر ماکارون میتواند در نیمه دوم سال به یکی از پربازدهترین نمادهای صنعت غذایی تبدیل شود؛ برندی که فراتر از یک نام تجاری مصرفی، اکنون نمونهای موفق از جهش صنعتی و توسعه صادراتی در اقتصاد ایران محسوب میشود.