شنبه ۰۷ تير ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۸

زیان شرکت‌های بندری در کاهش حضور خطوط کشتیرانی خارجی

کد خبر : ۱۲۶۶۴۵

محمدرضا قائم‌مقامی‌ در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادیخبرگزاری فارس،درباره هدفگذاری امسال اظهار داشت: در سال جدید اهداف مختلفی مدنظر است که بر اساس مشکلات و نارسایی‌های اعلام شده در کمیته‌های مختلف انجمن پیگیری و تحلیل می‌شود.

* لزوم واقعی شدن نرخ تعرفه‌‌های بندری ‌

وی بیان کرد: یکی از هدفگذاری‌های امسالموضوع واقعی‌کردن نرخ تعرفه‌هااست؛ در این راستا با سازمان مربوطه مذاکراتی‌ انجام شده است، تا بتوان تعرفه‌های انبارداری را با توجه به هزینه‌ واقعی اعضا واقعی‌تر کرد، تابدین ترتیب میزان سرمایه‌گذاری توجیه‌پذیرباشد.

* پیگیری اصلاح طرح‌های بنادر/ ترافیک جاده‌های بندری گلوگاه می‌شود

رئیس انجمن پایانه‌داران بنادر با بیان اینکه دیگر هدف این انجمن در سال جاریبررسی موضوع طرح‌های بنادر است،اضافه کرد: دیدگاه ما این است که موضوع ترافیک در بندر به طور کارشناسی بررسی شده و سپسنسبت به کاهش ترافیک در بنادر اقدام شود؛ اگر روند تصمیم‌گیری‌ها به همین نحو باشد در آینده در جاده‌های منتهی به بندر و نیز در داخل بندر با مشکلگلوگاهی و ترافیکی جاده‌‌های بندریمواجه خواهیم شد.

* درخواست اصلاح روند اخذ مالیات‌ها

وی ادامه داد: سومین هدفگذاری امسالپیگیریاصلاح روند اخذمالیات‌هااست؛‌ به مقامات دولتی بارها اعلام کرده‌ایم که این نحوه اخذ مالیات صحیح نیست، زیرا کسانی که در داخل بندر سرمایه‌گذاری می‌کنندلازم استبه صورت BOT سرمایه‌گذاری کنند، بنابراین باید در پایان دوره مشارکت، همه سرمایه خودرا گذاشته و از بندر خارج شوند.

رئیس انجمن پایانه‌داران بنادر با تأکید بر اینکه‌ موضوع استهلاک سرمایه در این سیستم دیده نشده است، افزود: از طریق اتاق بازرگانی ایران پیشنهاد داده‌ایم که درلایحه ارسالی به مجلس در اینحیطه موضوع را بررسی کرده و مطرح کند.

قائم‌مقامیتوضیح داد: در بنادر ضریب استهلاک در قانون به نحوی خاصتعریف شده است؛ در بنادر به دلیلی وجود رطوبت بالای هوا، استهلاک و خوردگی در بالاترین درجه خود قرار دارد، بنابراین شخص سرمایه‌گذار سرمایه خود را در مدت زمان کوتاه‌تری از دست می‌دهد.

رئیس انجمن پایانه‌داران بنادر اظهار داشت: البته درباره لایحه اصلاح قانون مالیات‌ها این موضوع همبررسی شد.

* تحریم‌ها موجب کاهش بهره‌وری شرکت‌های بندری شد‌

قائم‌مقامیاضافه کرد: چهارمین هدفگذاری امسال این است که به دولت اعلام کنیم نگاه کاملاً منطقی و کارشناسی به پروژه‌ها داشته باشد.

رئیس انجمن پایانه‌داران بنادر تأکید کرد: پروژه‌های بندری بایدبا توجه به مطالعات کارشناسی و دقیقی علمی،‌ اجرایی شود و تنها نگاه کورکورانه به کشورهای غربی نداشته باشیم.

وی ادامه داد: کشور ایران چند سالی در شرایط تحریم قرار دارد، بنابراین سرمایه‌گذاران بندری به علت کمبود فعالیت، چند سالی است کهعقب افتاده‌اند؛ در قرارداد BOT قید زمان وجود دارد، بنابراین شرکت‌های بندری در شرایط تحریم در واقع مدت زمان کوتاه‌تری فعالیت کردند و زمان را از دست داده‌اند و مثلاً اگر قرار بوده است 15 سال از سرمایه بهره‌برداری کنند، چندین سال از این رقم کاهش یافته است، زیرا به دلیلی شرایط تحریم،مدتها کالایی وارد نشد بنابراین شرکت‌ها زیان دیدند و باید در این راستا حمایتی از آنها انجام شود.

رئیس انجمن پایانه‌داران بنادربا بیان اینکهدر این‌باره پیگیری‌هاییانجام شدهاست، گفت: ‌با توجه به آنکه اعضا منافع کشور را مدنظر قرار دادند بدون پشتوانه دولتی سرمایه‌گذاری‌های خود را در بنادر انجام داده‌اند، بسیاری از مواد ‌و تجهیزات لازم خودبا چندین برابر قیمت جهانی ‌آن خریداری کرده‌آند اما نتوانستند، در شرایط تحریم از آنها استفاده کنند.

وی با تأکید بر اینکه قطعاً تحریم‌ها موجب پختگی ما شد، افزود:‌ در این عرصه سرمایه‌گذاران بنادر از محل درآمدهای شخصی خود، در بنادر سرمایه‌گذاری کردند‌ تا کشور روی پای خود بایستد، بنابراین دولت نیز باید در این عرصه برخورد منطقی داشته باشد.

رئیس انجمن پایانه‌داران بنادر بیان کرد:وقتی 3 سال تحریم باشیم و درآمد در بنادرکاهش یابد، اما از زاویه دیگر‌ قیمت سوختافزایش یابد، ولی تعرفه‌های بخش خصوصی همانند سالهای قبل باشد، قطعاً این روندمنطقی نیست.

وی اضافه کرذد: با افزایش نرخ سوخت، هزینه‌های تولید کنندگان نیز افزایش می‌یابد و از جهت دیگر تعرفه‌‌های بندری هم ثابت است،بنابراین وقتی تولید کننده در فشار مالی قرار گیرد یا کار خود را تعطیل کرده و یا فعالیت خود را کمتر می‌کند.

* اعلام زیان شرکت‌های بندری در تحریم‌های گذشته

قائم‌مقامیبیان کرد: پنجمین هدفگذاری ما در سال جاری این بود که دولت را آگاه کنیم که بخش خصوصی در بنادر چه میزان زیان دیده است؛‌ همه تجهیزاتی کهدر بندر فعالیت می‌کنند، ‌نیازمند قطعات یدکی، روغن، سوخت، لاستیک و از این قبیل است؛ در شرایط فعلی اقتصاد هم که تهیهکالاهای مذکور پرهزینه است.

رئیس انجمن پایانه‌داران بنادر با اشاره به عدم ارائه یارانه سوخت به تجهیزات بندری،بیان کرد: به هر حال وقتی میزان بهره‌وریتجهیزات در شرایط تحریم پایین است و از سوی دیگر استهلاک آنها به دلیلی شرایط جوی بالا است و تعرفه‌ها هم ثابت است، بنابراین بخش خصوصی با چه توجیه مالی در بندر فعالیت کند.

وی اضافه کرد: البته به تازگی موضوع تحریم‌ها در بنادر ایران و به خصوص بندر کانتینری شهید رجایی کاهش یافته است و این امر قطعاً موجب استقبال لاینر‌های خارجی و پویایی روند فعالیت بنادر خواهد شد.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر