جوابیه شرکت رایان هم افزا در خصوص قطعی سامانه معاملات
خبرگزاری محترم بورس نیوز
بادرود و احترام ؛
در پاسخ به خبر منتشره به شماره 140745 و با هدف شفاف سازی برای مخاطبان بازارسرمایه خواهشمند است موارد ذیل در سایت رسمی آن خبرگزاری و مرتبط با خبر مذکور درج گردد.
1- در خصوص قطعی سامانه ی معاملات برخط مورخ 19/09/93، همانگونه که در پاسخ به تماس تلفنی آن خبرگزاری و در همان روز عنوان شد مشکل مربوط به عدم امکان برقراری ارتباط با سامانه ی معاملات بوده است (برخلاف اظهار نظر آن خبرگزاری، این موضوع می تواند در حالی که سرویس شرکتهای مشابه برقرار است اتفاق بیافتد) که از دقایق ابتدایی رخداد، پیگیری لازم با کارشناسان شرکت مدیریت فناوری انجام و در نهایت با همکاری ایشان مرتفع گردید.
در این رابطه راه حل کوتاه مدت جهت مرتفع شدن بدون درنگ اشکال، در صورت وقوع مجدد، از سوی کارشناسان شرکت مدیریت فناوری به این شرکت اعلام گردیده است. همچنین طی آخرین پیگیری ها از مدیرعامل محترم آن شرکت، موضوع و روش پیشگیری از رخداد مجدد آن در دست بررسی است و با حسن توجه ایشان به موضوع، جلسه ای نیز در همین رابطه با آن مجموعه هماهنگ گردیده است.
2- این شرکت بعنوان اولین شرکت دریافت کننده ی مجوز ارایه ی خدمات معاملات برخط و نیز تنها ارایه دهنده ی توافق نامه ی سطح خدمات (SLA) با نظر کانون کارگزاران و سازمان بورس اوراق بهادار در چارچوب تعهدات خود در قبال کارگزاران محترم بورس عمل خواهد نمود و ضمن پوزش از بهره گیرندگان از خدمات بابت قطعی های گذشته، تلاش خواهد نمود با اتخاذ تدابیر لازم میزان قطعی ها را بیش از پیش کاهش دهد.
3- حسب اطلاع رسانی، میانگین زمان خارج از دسترس بودن خدمات معاملات برخط این شرکت، از ابتدای سال جاری تا این تاریخ به شرح ذیل می باشد:
- فروردین: بدون قطعی - اردیبهشت: بدون قطعی - خرداد: 38 دقیقه
- تیر: بدون قطعی - مرداد: بدون قطعی - شهریور: 60 دقیقه
- مهر: بدون قطعی - آبان: 13 دقیقه
- آذر: 09.08 : 30 دقیقه 09.19 : 1:45 (مشکل در ارتباط با فناوری) 09.26: 65 دقیقه
4- در خصوص نحوه ی اطلاع رسانی آن خبرگزاری نیز -که البته کمی فراتر از اطلاع رسانی بوده و راوی خود موضوع را بررسی، حکم را صادر و نهادهای ذیربط را مجاب به اجرا گردانیده است و در عین حال بسیار شفاف مخاطبان را ترغیب به استفاده از خدمات دو شرکت نرم افزاری دیگر نموده است- نکاتی قابل ذکر است:
- شرکت رایان هم افزا مرکز داده نیست. ارایه دهنده ی خدمات نرم افزاری در حوزه ی بازار سرمایه است که البته بصورت منحصر به فرد مجهز به مرکز داده ی اختصاصی نیز می باشد.
- اعضای هیات مدیره و مدیریت این مجموعه هیچ ارتباطی با عزیزان دیگر در شرکتهایی با نام مشابه (بطور مثال رایان بورس) ندارند.
- اتهام به ارکان بازار سرمایه مبنی بر ایجاد انحصار در بحث خدمات نرم افزاری که البته کمی کهنه و تکراری است با کمترین تحقیق در این حوزه غیر قابل طرح می باشد، چرا که از شکل گیری شرکت سگال با مشارکت بیش از 50 کارگزاری قریب به سه سال می گذرد و این موضوع نمی تواند بدون هماهنگی با ارکان ذیربط بوده باشد. ضمن اینکه مدت زیادی است که از صدور مجوز فعالیت شرکتهای دیگری مثل داتکس و آسا و . . . نیز می گذرد. جهت استحضار شرکتهای دیگری نیز در حال فعالیت در همین زمینه هستند و در صورت حصول نتیجه مراحل اخذ مجوز را طی خواهند نمود. نمونه هایی هم بوده که از محصول خود در نمایشگاه بورس، بانک و بیمه رونمایی کردند ولیکن به مرحله عرضه به بازار نرسیدند.
لذا به نظر میرسد لازم است مدیریت آن خبرگزاری وزین، در کنار بررسی ضعفهای ساختاری بازار سرمایه، به بهبود کیفیت و بی طرفی در فضای تخصصی مجموعه ی خود نیز نظری بیندازد.
با تشکر
حمیدرضا عبداله پور
مدیرعامل
بغیر از کندی سرعت در انجام تعهداتشون و ارائه نرم افزارها مطابق با تکنولوژی روز مورد نیاز بازار سرمایه، حضور افرادی چون آقایی که زیر نامه رو از طرف امضا کرده و هربار درخواستی ازشون واسه رفع و توسعه نرم افزارها میشه مشتریان و کارگزاران رو مقصر میدونند رو مشکل بزرگ و اصلی شرکت رایان هم افزا میدونم.
درخواستهایی که حدود 3 سال پیش از شون شد و رو هنوز اجرایی نکردن درصورتی که شرکتهای دیگری که ازشون نام بردن در نرم افزارهای خودشون موارد رو برطرف کردند ولی چون این آقا باهاش مخالفند هنوز اجرایی نشده.
از مسولین جدید بورس هم تقاضا دارم نسبت به رفع انحصار و نیز اخذ ضمانتهای لازم برای این شرکتها جهت جبران خسارت وارده به مشتریان در صورت هر گونه اشکال نرم افزاری اهتمام داشته باشند.
گیر کسی نمیومد به جز خواص
شما که قبلا تجربه قطعی سیستم رو داشتید چرا یکبار هم که شده عذر خواهی نکردید، چرا سازمان بورس این شرکتها را جریمه نمی کنه تا این جور کارها تکرار نشه
چون سه موضوع عمومی است و پلایشگاهها کلیت ندارد
مشکل عرض اولیه هم که هست البته اینجا ایران است ولی شکایتنامه تنظیم نموده که بتوانم حقوق پایمال خودرا ابرگردانم به همه سازمانها وادارات دولتی رونوشت میدهم
آره نه
5 ساعت قطعی در 9 ماه
البته احیانا منظورشون 50 ساعت بوده اشتباه تایپی شده.
اما دوستان نگران نباشن
کلا سیستم ما پاسخگوس
بزودی یه چیزی هم بدهکار میشید ، بنابراین دیگه گله نکنید ، و گرنه به نشانه ی اعتراض سال دیگه 100 ساعت قطع میشه
انگار اتفاقی هم نیافتاده
طلبکار هم هستند
هر شرکتی برای اینکه خدمات بهتری انجام دهد باید فکر این مواقع را داشته باشد
راه های ذخیرهای وجبرانی در هنگام این قطعی ها
بورس فرصتها ولحضه ها است ،
چند دقیقه ویا لحظه غفلت برابر است با زیان چند ده میلیونی ویا صد میلیونی برای معامله کننده
شما در تایم فریم کوتاه مدت معامله میکنید مقاومت یا حمایتی شکسته میشود باید انی از بازار خارج یا وارد شوید در غیر این صورت فرصت فروش یا خرید از دست میرود
" با آمار واعداد هم می شود خلافی را واقع ودرست نمایاند"
این وسط انگار سهامداران خرد که مکرر امکان خرید وفروش از انان در شرایط بحرانی وحساس سلب شده واز این رهگذر متضرر شده ومی شوند هم بدهکار و یا در اوهام به سر برده ونتیجه " خلاف واقع گفته اند "!!!
گویا اصلا اتفاقی در این زمینه رخ نداده است.اما مساله بسیارساده ست .آنلاین ها مکرر در عرضه اولیه وزمان های خاص !!قطع شده.نمونه اش در همین ماه جاری چندین بار. اینکه سهم عاملین درصدش کم وزیاد شده هیچ تاثیری در ضرر وزیان تحمیل شده به سهامدارانیکه آنلاین خرید وفروش می کنند نداشته ونمی تواند تعهد اخلاقی قانونی وشرعی مسولین ذی ربط را توجیه وبدل به نوعی طلبکاری مضاعف از صد ها سهامداری که صدای اعتراضشان بلند شده است نماید.
به نظر می رسد کسی در این رابطه تعهد واراده اخلاقی اجتماعی در پذیرش سهم خود در قطع شدن مکرر شبکه خرید وفروش اینترنتی ندارد لذا ساده است توپ را در حاشیه موضوع وزمین حاشا شوت کردن و نهایت کی بود کی بود من نبودم ..... بی شک در جهان هستی بالاترین قاضی وجدان وعقلی ست که اگر فریبش دهیم خود فریبی ست نه پاک کردن صورت مساله!
میخوای ما رو رنگ کنی؟!!! ما چند ساعت قطع بودیم حتما شخص ما قعطع بودیم نه شما!!!!!
با توجه به اینکه تمامی سفارشات به هسته معاملات بورس (مدیریت فناوری بورس) ارسال می شود و قطعا در آنجا زمان دریافت سفارشات ثبت می شود راستی آزمایی این آمار به سادگی قابل انجام است (به همین دلیل در قراردادهای این شرکت با کارگزاران شرکت مدیریت فناوری بعنوان ناظر در این خصوص معرفی شده است)
در خصوص عرضه اولیه هم مکررا در گذشته صحبت شده است و بدلیل مشکلاتی که این شیوه عرضه اولیه دارد فرآیند تغییر مدل در عرضه اولیه از طرف مدیریت فناوری بورس انجام شده که مراحل تست آن در حال انجام است