بررسی موفقیتهای بانک صادرات ایران در چهار حوزه کلیدی
به گزارش بورسنیوز، محسن سیفی در مراسم افتتاحیه این همایش دو روزه که به مناسبت میلاد با برکت ثامنالحجج حضرت امام رضا علیهالسلام و با حضور فرشاد محمدپور، معاون تنظیمگری و نظارت بانک مرکزی، علی دیواندری، کارشناس بانکی و استاد بانکداری، محمداسماعیل قدس، رئیس هیئتمدیره شرکت کدبانو (دلپذیر) و پخش پگاه، اعضای هیئتمدیره، معاونان، مدیران شعب استانی و مدیران ارشد ستادی بانک و شرکتهای وابسته برگزار شد، روند اصلاحات ساختاری در بخشهای مختلف مالی، فناوری اطلاعات، فرآیندها و مولدسازی داراییهای غیرمولد و وصول مطالبات را بهعنوان ۴ محور اصلی اقدامات راهبردی بانک در ۲۰ ماه گذشته معرفی کرد.
وی با تأکید بر تلاش جدی این بانک در راستای اصلاح ساختارهای مالی در ماههای اخیر، به انجام اقدامات مؤثر در زمینه افزایش سرمایه بانک اشاره کرد و گفت: از ماههای گذشته چند مرحله افزایش سرمایه در بانک صادرات ایران انجام شده و میزان کفایت سرمایه که در سالهای گذشته منفی بود، امروز به حدود ۳ درصد افزایش یافته است. طبق اهداف و برنامههای بانک، افزایش سرمایه تا ۱۲۰ هزار میلیارد تومان تا پایان سال در حال پیگیری است و در ادامه، افزایش سرمایه به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان نیز مدنظر قرار دارد. ما در تلاش هستیم تا شاخصهای سرمایه نظارتی و کفایت سرمایه بانک را به حد مناسبی ارتقا دهیم تا بتوانیم خدمات بهتری به مجموعههای خدماتی و تولیدی در اقتصاد کشور ارائه دهیم.
سیفی همچنین به چالشهای بزرگ در مسیر اصلاح و سودآوری پایدار اشاره کرده و گفت: در گذشته، بانک سود انباشتهای برای استفاده در فرآیند افزایش سرمایه نداشت، اما اکنون بانک وارد سود عملیاتی شده و دهها همت سود انباشته ایجاد خواهد کرد.
او با تأکید بر اینکه موفقیتهای اخیر بانک صادرات ایران نتیجه زحمات تمامی کارکنان و مدیران فعال و باانگیزه این بانک است، افزود: هدف از برگزاری این همایش ارزیابی عملکرد تمامی استانها و مناطق تهران و همچنین تبیین اهداف پیشرو برای تحقق اهداف بلندمدت بانک، افزایش سهم بازار و ایفای نقش مؤثرتر در اقتصاد کشور است.
مدیرعامل بانک صادرات ایران در این نشست به اصلاح فرآیندهای فناوری اطلاعات بانک نیز اشاره کرد و گفت: بانک صادرات ایران با گذر از برخی چالشهای جدی، موفق به اصلاح فرآیندها و زیرساختهای بنیادین فناوری اطلاعات شده و مشکلات در بخش همراهبانک نیز به شکل مؤثری حل شده است. امروز با ارائه محصولات نوین از جمله پلتفرم جدید بانکداری دیجیتال، شاهد استقبال بیشتری از خدمات غیرحضوری بانک هستیم.
سیفی همچنین پیشرو بودن و موفقیت چکنو بهعنوان نخستین چک امن دیجیتال نظام بانکی را مورد تأکید قرار داد و افزود: ما اولین بانکی هستیم که چک الکترونیک صادر کردهایم و تعداد چکنوهای صادر شده در بانک صادرات ایران امروز از ۸.۵ میلیون برگ عبور کرده و در این راستا پیشرو هستیم؛ این نشان میدهد که بانک صادرات ایران توانسته است به تعهدات خود به مجموعه نظارتی بانک مرکزی عمل کند.
وی همچنین به وصول مطالبات بانک صادرات ایران اشاره کرده و گفت: وصول مطالبات کلان از برخی بدهکاران پس از ۱۳ سال، با حمایت سازمانهای نظارتی و نهادهای قضایی با موفقیت انجام شده و ۱۳۰ هزار میلیارد ریال مطالبات معوق از یک بدهکار وصول شده و انتظار میرود این مبلغ تا پایان سال به ۲۳۰ هزار میلیارد ریال افزایش یابد. با وصول برخی دیگر از مطالبات کلان بانک در سال جاری، بزرگترین وصول مطالبات شبکه بانکی در بانک صادرات ایران رقم خواهد خورد.
مدیرعامل بانک صادرات ایران در ادامه به موفقیت این بانک در دادگاه لاهه اشاره کرد و گفت: بانک صادرات ایران توانست موضوع دادگاه لاهه درخصوص دریافت غرامت از دولت بحرین بابت سهم خود در فیوچربانک را با موفقیت به سرانجام برساند.
سیفی همچنین به مولدسازی داراییهای منجمد و غیرمولد بانک بهعنوان یکی دیگر از محورهای اقدام بانک اشاره کرده و گفت: عرضه اولیه سهام شرکت توسعه نیشکر توسط بانک صادرات ایران، بزرگترین عرضه اولیه در فرابورس بوده و در همین راستا، سهام سپهر تهران و چند شرکت دیگر نیز در آینده نزدیک در بازار سرمایه عرضه میشود.
سیفی استقبال بیسابقه و صف خرید ۲۷ میلیاردی «وبصادر» را از دیگر دستاوردهای این بانک در حوزه بازار سرمایه دانست و گفت: این روند نشاندهنده شرایط مطلوب سهام بانک است.
وی افزایش منابع بانک و عبور از مرز ۱۰۰۰ همت را موفقیتی دیگر در بانک عنوان کرد و تدوین بسته اعتباری در راستای مقررات بانک مرکزی را اقدامی دیگر برای رعایت بهداشت اعتباری و کنترل دقیقتر بر نسبت منابع و مصارف بانک و به صفر رساندن ناترازی بانک، ذکر کرد.
محسن سیفی همچنین با اشاره به رفع چالشهای آکچوئری و مرتفع شدن بخش قابل توجهی از بندهای حسابرسی باقیمانده از سنوات گذشته، از عملیاتی شدن شعب خارج از کشور خبر داد و گفت: احتمال افزایش سود انباشته بانک از محل اقدامات انجام شده در احیای شعب خارج از کشور به ۲۰ الی ۳۰ همت وجود دارد.
وی توفیقات بانک در بهبود کفایت سرمایه، بازده داراییها، افزایش قابل توجه حقوق صاحبان سهام، بهبود حاشیه سود، افزایش منابع و سایر شاخصهای عملکردی بانک را نتیجه تلاش تمامی همکاران دانست و گفت: بانک صادرات ایران پس از سالها موفق به تحقق ۱۰۰ درصد اهداف سالانه خود در سال ۱۴۰۳ شده است.
سیفی تکریم مشتریان را نقطه قوت فرهنگ سازمانی بانک صادرات ایران دانسته و تأکید کرد: خط قرمز بانک، تکریم مشتریان است.
او همچنین توجه به سرمایههای انسانی در بانک صادرات ایران را از ارکان بنیادی و اساسی بانک دانست و بر تداوم رسیدگی به کارکنان و خانواده ۳۰۰ هزار نفری بانک برای تقویت جایگاه خدمتگذاری به اقتصاد و مردم کشور تأکید کرد.
مدیرعامل بانک صادرات ایران همچنین از برنامه این بانک برای ایجاد «نشان مهندس محمدعلی مفرح» بنیانگذار بانک صادرات ایران، بهمنظور اهدا به نخبگان صنعت بانکداری، همزمان با سالگرد تأسیس بانک صادرات ایران خبر داد و گفت: تلاش داریم با این اقدام نام، یاد و خدمات ارزشمند او را در تاریخ بانکداری کشور جاودان کنیم.
انتهای پیام/