دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۴ - ۰۹:۲۲

زیان روزانه ایران خودرو به مرز ۲۰۰ میلیارد تومان رسید

قائم مقام ارشد مدیرعامل ایران‌خودرو با بیان این‌که این شرکت روزانه حدود ۲۰۰ میلیارد تومان زیان جدید می‌سازد، هشدار داد: اگر قیمت‌ها به‌موقع تعدیل نشوند، از سایر ظرفیت‌های قانونی برای احقاق حقوق سهام‌داران استفاده خواهیم کرد.
کد خبر : ۲۹۵۹۳۲

به گزارش بورس‌نیوز، جمشید ایمانی، قائم‌مقام مدیرعامل ایران خودرو در برنامه «میز اقتصاد» شبکه خبر سیما به بررسی چالش‌های موجود در صنعت خودرو پرداخت و از شورای رقابت و سازمان حمایت به دلیل عدم شفافیت انتقاد کرد.

 

تاخیر در تعدیل قیمت‌ها؛ زیان ۲۰۰ میلیارد تومانی روزانه

 

ایمانی بیان کرد که آخرین تعدیل قیمت‌های ایران‌خودرو بر اساس صورت‌های مالی سال ۱۴۰۲ و نرخ ارز در آبان‌ماه انجام شده است، در حالی که اکنون نرخ ارز به حدود ۷۰ هزار تومان رسیده است. وی تاکید داشت که از بهمن‌ماه سال گذشته درخواست تعدیل قیمت به وزارت صمت ارائه شده، اما بررسی‌های سازمان حمایت تا هفته گذشته به طول انجامیده و وزارت صمت هنوز قیمت‌های جدید را اعلام نکرده است. 

قائم مقام ارشد مدیرعامل ایران‌خودرو خاطرنشان کرد که این شرکت روزانه حدود ۲۰۰ میلیارد تومان زیان جدید متحمل می‌شود و هشدار داد که در صورت عدم تعدیل به‌موقع قیمت‌ها، از دیگر ظرفیت‌های قانونی برای احقاق حقوق سهام‌داران استفاده خواهد کرد.

ایمانی به عدم حضور نمایندگان وزارت صمت در جلسه شورای رقابت اشاره کرد و گفت که نمی‌توان با رویکرد دستوری با صنعت مواجه شد، به ویژه در شرایطی که ایران‌خودرو با ۱۵۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته روبروست. او افزود که در سالی که به نام «سرمایه‌گذاری برای تولید» نام‌گذاری شده، این نوع برخوردها قابل قبول نیست.

 

چالش‌های بازار خودرو و تناقض در سیاست‌ها

 

ایمانی با اشاره به تولید سالانه یک تا ۱.۳۵ میلیون دستگاه خودرو در سه سال اخیر، اظهار داشت که در شرایطی که تقاضای بازار سالانه یک میلیون دستگاه خودرو است، آیا با حذف عرضه خودرو در بورس کالا، بازار به درستی تنظیم شده است؟ 

وی همچنین تاکید کرد که نباید قانون‌گذار بود و همزمان از اجرای قوانین سر باز زد. صنعت خودرو نیازمند تصمیم‌گیری‌های به‌موقع و هماهنگ با تحولات بازار است و در شرایط تورمی، قیمت‌گذاری دستوری به صنعت آسیب می‌زند.

ایمانی در ادامه به انتقاد از واردات خودروهای چینی اشاره کرد و پرسید که آیا امکان مذاکره با کشورهای دیگر وجود دارد؟ وی تصریح کرد که تاکنون سه میلیارد دلار برای واردات خودرو اختصاص یافته، در حالی که با ارز موجود تنها می‌توان در بهترین حالت ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو وارد کرد. 

او همچنین خاطرنشان کرد که برای صنعت خودرو کشور تنها پنج میلیارد دلار ارز در نظر گرفته شده تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید شود. به علاوه، با تعرفه پایین اجازه واردات خودروهای تجاری با ۳۰۰ هزار کیلومتر پیمایش و عمر ۱۰ ساله داده می‌شود که نتیجه آن بروز مشکلات در حوزه خدمات پس از فروش بوده است.

ایمانی در پایان تاکید کرد که اگر واقعاً امکان واردات یک خودروی ۱۰ هزار دلاری وجود دارد و منابع مالی آن نیز تأمین شده، باید این خودروها وارد شوند و نمی‌توان تنها به شعار بسنده کرد. اقتصاد صنعت خودرو، مانند هر بنگاه دیگری، باید سودآور باشد و با سیاست‌گذاری غیرشفاف و فشارهای متضاد، نمی‌توان انتظار رشد داشت.

منبع: صدای بورس

 

انتهای پیام/

این خبر توسط هوش مصنوعی بورس نیوز تهیه شده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر