اصلاح قیمتگذاری خودرو میتواند به سوددهی خودروسازان منجر شود
فرهنگ حسینی، کارشناس بازار سرمایه درگفتگو با بورس نیوز، در خصوص حذف شورای رقابت از فرایند قیمت تعیین خودرو بیان کرد: یکی از چالشهای اصلی خودروسازان با شورای رقابت و وزارت صمت، تعیین نهاد و مسئول قیمت گذاری یا تایید قیمت بوده است.
وی افزود: از اواخر دهه ۱۳۸۰ شورای رقابت تشکیل و مسئول قیمت گذاری خودرو شد که عملا خودرو در دهه ۱۳۹۰ با قیمت گذاری شورای رقابت با روشهای مختلف مواجه شد که زیان چند ده همتی را برای خودروسازان به دنبال داشت.
این کارشناس بازار سرمایه در این باره ادامه داد: مهمترین چالش خودروسازان، عدم تعدیل قیمت خودرو در زمان مناسب و عدم تناسب میزان رشد با افزایش هزینهها بوده است. در نتیجه این موضوع همواره با اعتراض خودروسازان و سهامداران گروه خودرویی روبهرو میشد. اخیرا نیز چالش در این خصوص به شدت افزایش یافته بود که منجر به توقف فروش برخی از خودروسازان شده بود. در نتیجه این موضوع، شورای رقابت، فرایند قیمت گذاری را بازبینی و تسهیل کرد.
بیشتر بخوانید: نقش شورای رقابت از تعیین قیمت خودرو کمرنگ شد
حسینی همچنین خاطرنشان کرد: مهمترین تسهیل صورت گرفته، تغییر مبنای قیمت گذاری است. مبنا براساس محاسبه قیمت تمام شده و حاشیه سود برای خودروسازان خواهد بود که بازگشتی به دهه ۱۳۸۰ و کنار گذاشتن فرمولهای عجیب و غریب شورای رقابت در این سال هاست. در عین حال، نظارت نیز به سازمان حمایت واگذار گردید تا مسئول نهایی نظارت بر قیمت تعیین شود. از سوی دیگر، خودروهای تولیدی با خودروهای خارجی مشابه مقایسه شده و در صورتی که قیمت جهانی کمتری داشته باشند، میتوانند افزایش نرخ دریافت کنند. همچنین خارج نمودن عوارض و مالیات و سایر هزینههای تحمیلی دولت از قیمت گذاری به شفاف شدن نرخ فروش شرکت و هزینههای قانونی دیگر منجر میشود.
وی عنوان کرد: با توجه به اینکه قیمت خودروهای تولیدی سایپا و ایران خودرو از نمونههای خارجی ارزانتر است، انتظار میرود تا رویکرد قیمت گذاری اصلاح شود و براساس بهای تمام شده شرکتهای خودروسازی با حاشیه سود ۱۰ تا ۱۵ درصدی محاسبه و اعلام شود.
حسینی در پایان گفت: این موضوع میتواند به افزایش درآمد و خروج خودروسازان از زیان و کسب سود کمک کند. هر چند خودروسازان نیز بایستی بر کاهش بهای تمام شده و کاهش بهای سربار متمرکز باشند تا بتوانند به سوددهی مناسب برسند.
پایان مطلب