بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۰۵ خرداد ۱۳۸۴ - ۱۵:۳۸

دبير کل بورس اوراق بهادار از موافقت بورس با درخواست 6 شرکت براى انتشار اوراق مشارکت در خارج کشور خبر داد. حسين عبده‌تبريزى ضمن اعلام اين خبر اظهار داشت: براى انتشار اوراق مشارکت تقاضاى 20 شرکت به بورس ارايه شده و هيات پذيرش با 6 تقاضا موافقت کرده است.

کد خبر : ۳۸
فارس : دبير کل بورس اوراق بهادار از موافقت بورس با درخواست 6 شرکت براى انتشار اوراق مشارکت در خارج کشور خبر داد. 
حسين عبده‌تبريزى ضمن اعلام اين خبر اظهار داشت: براى انتشار اوراق مشارکت تقاضاى 20 شرکت به بورس ارايه شده و هيات پذيرش با 6 تقاضا موافقت کرده است.
به گفته وى موارد پذيرفته شده عمدتا مربوط به شرکتهاى خودرو و ساختمان هستند.
دبيرکل بورس اوراق بهادار در پاسخ به اين پرسش که چرا پس از گذشت يک سال تنها يک شرکت اقدام به انتشار اوراق مشارکت کرده است، اظهار داشت: هر ابزار جديد که ارايه مى‌شود با مشکلاتى در ابتداى کار مواجه است و مدتى به طول مى‌انجامد تا جا بيفتند
وى با بيان اين که سازمان بورس اوراق بهادار انتشار اوراق مشارکت به اندازه 2 برابر سهام موجود در بازار را هدف قرار داده است، افزود: اگر در سال جارى اوراق مشارکت 20 تا 30 شرکت را منتشر کنيم به موفقيت نسبى دست يافته‌ايم عبده تبريزى تاکيد کرد: آيين‌نامه انتشار اوراق مشارکت توسط شرکت‌ها در دولت با تاخير تهيه شد و آيين‌نامه‌اى هم که ما بايد در بورس تهيه مى‌کرديم با تاخير تهيه شد.
عبده تبريزى در خصوص نحوه اقدام شرکت‌ها براى انتشار اوراق مشارکت اظهار داشت: شرکت‌ها بايد تقاضايشان را به سازمان بورس ارايه داده و فرم‌هاى مربوطه را دريافت کنند و هيات پذيرش نيز اين درخواست‌ها را بررسى کرده و پس از تصويب آن را به سازمان بورس مى‌فرستد و انتشار اوراق انجام مى‌شود.
حسين عبده‌تبريزى دربين مديران سازمان اقتصادى استان‌هاى کشور،گفت: عمليات اجرايى تالارهاى بورس دربسيارى از شهرهاى کشور در مراحل پايانى قرار گرفته و به زودى اين تالارهادر شهرهاى بندرعباس، بوشهر، ياسوج، ايلام، شهرکردوگرگان افتتاح شده و راه اندازى تالار جزيره قشم نيز در دست بررسى است.
دبير کل بورس اوراق بهادار گفت: طبق برنامه‌هاى سازمان بورس، تالار‌هاى منطقه اى بورس در بيشتر مناطق آزاد تجارى کشور که مستعد اين امر هستند، تشکيل مى‌شوند.
وى با اشاره به اينکه در هيچ جاى دنيا شرکت‌هاى عام به سادگى تشکيل نمى‌شوند، تصريح کرد: اگر در بازار دو حرفه‌اى قصد معامله با يکديگررا دارند، به دولت مربوط نمى‌شود اما زمانى که بحث اوراق مشارکت و فروش سهام که مخاطب آنها به‌طور مستقيم مردم عادى هستند مطرح مى‌شود دولت مکلف است براى کنترل آن برنامه ريزى صورت دهد.
دبير کل بورس اوراق بهادار وضعيت بازار اوليه را درکشور بسيار نگران کننده عنوان کرد وافزود: نتيجه مهمى که ازاجراى لايحه بازار اوراق بهادار حاصل مى‌شود بحث مهم تفکيک مقام ناظرازمقام اجرايى بازار است که به منظم کردن فرآيند‌هاى بورس کمک زيادى خواهد نمود.وى با انتقاد از نبود اطلاعات متمرکز در کشور، گفت: هنوزهيچ آماردقيقى ازتعداد و نحوه فعاليت شرکت‌هاى داخلى دردست نيست، درحالى که براى هرگونه تصميم گيرى بايد اطلاعات دقيقى از اين شرکت‌ها داشته باشيم. به گزارش ايرنا، همچنين دبيرکل بورس تهران، در همايش بازار سرمايه گفت: بازار اوراق بهادار براى عملکرد مشاوران سرمايه‌گذارى در حال حاضر قانونى را ندارد. وى افزود: با اجراى قانون جديد بازار سرمايه در کشور، نقش و عملکرد مشاوران سرمايه‌گذارى در بورس قانونمند مى‌شود. عبده‌تبريزي، توسعه فعاليت‌هاى تحليلگرى در بازار سهام را از جمله الزامات دستيابى به اهداف متعالى بورس دانست و افزود: انجام تحليل کارشناسى فعاليت بورس توسط افراد متخصص و کاردان به جاى ترويج شايعات در آن بازار ضرورى است.
وى تصريح کرد: با گسترش شبکه کارگزارى بازار اوراق بهادار علاوه بر توسعه دامنه فعاليت آنها در زمينه تحت پوشش قرار دادن بيشتر سهامداران، اطلاعات بورس نيز قابل تحليل خواهد بود.  
 
اشتراک گذاری :
ارسال نظر