بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۰۵ خرداد ۱۳۸۴ - ۱۶:۱۲
کد خبر : ۴۳

ايسنا : حجم مبادلات بورس از كل تولیدات بخش كشاورزی تا پنج سال آینده به حدود 20 درصد می‌رسد.

‌چیذری، معاون برنامه‌ریزی بورس كالای كشاورزی، بازار منسجم و قانونمند را بازاری دانست كه در آن پیرو یكسری قوانین و مقررات، معاملات به صورت شفاف انجام شود.

وی گفت: نوع دیگر بازار بورس برای كالا، بازار فرابورس است كه محصولات متعددی در آن جا قابل معامله است.

او بازار سنتی را مواجه با نداشتن كارایی و شفافیت دانست و عنوان كرد: در این بازار نه تنها قیمت‌ها بسیار نوسان دارد، بلكه بازدهی كم نیز در این بازار حاكم است؛ همچنین تأمین اعتبار در این بازار بسیار مشكل بوده و بازار از ریسك بالا برخوردار می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی بورس كالای كشاورزی وجود رویه‌های مضاعف در بازار سنتی را ذكر كرد و افزود: بین تولیدكننده و مصرف‌كننده نهایی رویه‌های مضاعفی وجود دارد كه باعث می‌شود قیمتی كه از سوی مصرف كننده پرداخت می‌شود بیش از قیمت واقعی محصول باشد.

چیذری شفافیت در بازار بورس را یكی از خصوصیات مهم برشمرد و توضیح داد: در بورس نه تنها اطلاعات بیشتری دریافت می‌شود، بلكه كالا دارای كیفیت و استاندارد بوده و همچنین امنیت بازار نیز به مطلوبیت بورس اضافه می‌كند.

وی بازاریابی و حضور عرضه‌كننده و تقاضاكننده را از اثرات بورس برشمرد و گفت: علاوه بر فرهنگ‌سازی، ورود محصولات جدیدی همچون زیره، كشمش و خرما نیز باید مورد توجه قرار گیرد و دولت باید مجبور شود محصولاتی همچون كلزا و گندم را در بورس عرضه كند.

به گفته وی، گسترش انواع قرارداد معامله نسیه، اعتباری، سلف و آتی و همچنین تاسیس تالارهای منطقه‌ای بورس كالا در مناطق عمده تولید و افزایش حجم معاملات بورس از كل تولیدات، از برنامه‌های كلان بورس كالای كشاورزی است.

 

اشتراک گذاری :
ارسال نظر