بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۲ خرداد ۱۳۸۴ - ۰۴:۲۹

سهام دولتی‌ها در بورس، گرانتر از قیمت واقعی عرضه می‌شود

۸۴/۳/۱ - ۱۴:۵۳ - آسیا

مدیرعامل شركت كارگزاری آریا بورس گفت:‌متاسفانه دولت سهام شركت‌های خود را گرانتر از ارزش واقعی آن عرضه می‌كند.

بهزاد روحی در گفت‌وگو با فارس افزود: دولت در واگذاری سهام شركت‌های خود خست عجیبی به خرج می‌دهد كه در هیچ جای دنیا سابقه‌ندارد و سهام شركت‌های خود را حدود 10 درصد بالای قیمت واقعی می‌فروشد.

وی افزود: هنگامی كه سهام شركت‌های دولتی در بورس عرضه می‌شود، دست كم یك سال طول می‌كشد تا سهامداران خصوصی مدیران قبلی را كنار گذاشته و مدیر توانمندی جایگزین كنند.

مدیرعامل كارگزاری آریا بورس گفت:‌با توجه به شرایط تورمی و انتظارات سهامداران حداقل خواب سرمایه درمورد شركت‌های دولتی واگذار شده 30 درصد است، بنابراین دولت باید سهام دولتی را 30 درصد ارزانتر از قیمت واقعی بفروشد، ولی 10 درصد هم گرانتر می فروشد.

روحی گفت:‌در بسیاری از كشورها دولت برای توسعه سرمایه، سهام ارزان عرضه می‌كند تا مردم به سرمایه‌گذاری در بازار بورس تشویق شوند.

وی افزود: برای تضمین حداقل بازدهی سهام برای سهامداران باید «صندوق ضمانت بیمه فعالان بورس» ایجاد شود،‌تا به ویژه خریداران غیر حرفه‌ای از یك حداقل بازدهی درمورد سرمایه‌گذاری در بورس بهره‌مند شوند.

مدیرعامل شركت كارگزاری آریابورس گفت: با توجه به نوپا بودن بازار سرمایه‌ایران، حمایت از سرمایه‌گذاران این بازار تا چند سال آینده لازم است تا زمانی كه بازار سرمایه مطمئن باشد.

وی گفت: در طرح«بازارگردانی» توسط كارگزاران تلاش بر این است كه ارزش سهام عرضه‌شده به قیمت واقعی نزدیكتر باشد و جلوی افزایش یا كاهش بی‌مورد قیمت سهام گرفته شود.

روحی هدف از طرح بازارگردانی توسط كارگزاری‌ها را جلوگیری از ضرر خریداران غیرحرفه‌ای سهام دانست و گفت: جلوگیری از ضرر بی‌مورد سهامداران راهی برای تشویق مردم به حضور بیشتر در بازار سرمایه است.

 

کد خبر : ۴۵
اشتراک گذاری :
ارسال نظر