بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۸۴ - ۱۶:۰۲

{mosimage}شرکت بين المللى ساختمان ايران با سرمايه 1000 ميليارد ريال به عنوان هلدينگ شرکت هاى ساختمانى غدير به خريد ملک و زمين به منظور احداث ساختمان و شهرک و احداث هر نوع ساختمان مبادرت دارد.
از جمله ديگر فعاليتهاى شرکت سرمايه گذارى در بورس اوراق بهادار و ساير بورسها مى باشد.

کد خبر : ۱۹۳
شرکت بين المللى ساختمان ايران با سرمايه 1000 ميليارد ريال به عنوان هلدينگ شرکت هاى ساختمانى غدير به خريد ملک و زمين به منظور احداث ساختمان و شهرک و احداث هر نوع ساختمان مبادرت دارد.
از جمله ديگر فعاليتهاى شرکت سرمايه گذارى در بورس اوراق بهادار و ساير بورسها مى باشد. سهامداران اين شرکت سرمايه گذارى غدير و شرکت زير مجموعه آن سرمايه گذارى صنعت سيمان غدير هستند .
در حدود 28./ درصد آن نيز در اختيار سايرين قرار دارد.اين شرکت عمليات پروژه هاى خود را ار طريق شرکتهاى تابع خود و در قالب قراردادهاى پيمانى انجام مى دهد .
با توجه به ماهيت شرکت قابل ذکر است که شرکتهاى سرمايه گذارى ساختمان ، سرمايه گذارى مسکن و شرکت آتى ساز از رقباى اصلى اين شرکت مى باشند.شرکت در حال حاضر به دو شيوه سرمايه گذارى و اجراى پروژه و تکميل آن درآمدهاى خود را پوشش مى دهد.
بزرگترين پروژه در دست اجراى شرکت پروژه برج تهران مى باشد که در حدود 80 درصد از درآمد حاصل از اجراى پروژه ها توسط شرکت را تشکيل مى دهد .
با اين وجود به دليل روش شناسايى درآمد به شيوه کار تکميل شده ، همچنان بخشى از درآمد اين پروژه شناسايى نشده است .
به غير از اين پروژه ، شرکت 3 پروژه ديگر در دست اجرا دارد.ساير درآمد شرکت همانطور که ذکر شد توسط سرمايه گذاريهاى مالى کسب مى گردد و بنا بر ساختار آن هلدينگى براى شرکتهاى ساختمانى مى باشد.
بر اين اساس سرمايه گذاريها شرکت شامل 13 شرکت است که با ديد بلند مدت و با درصد مالکيتهاى بالاى 20 درصد خريدارى شده است .
بالاترين پيش بينى درآمد در ميان اين سرمايه گذاريها متعلق به شرکت خانه سازى باغ ميشه مى باشد.همچنين شرکت با ديد کوتاه مدت به سرمايه گذارى و خريد سهام در بورس اوراق بهادارپرداخته است که در حدود 68 درصد از درآمد سرمايه گذاريها را به خود اختصاص داده است .
پرتفوى شرکتهاى بورسى توسعه ساختمان ايران شامل 12 شرکت مى باشد که مهمترين آنها به ترتيب تعداد سهام، در سال مالى 83 عبارتند از سرمايه گذارى غدير ، سرمايه گذارى سپه ، روغن نباتى پارس ، گروه بهمن ، سرمايه گذارى پتروشيمى ، داده پردازى ايران و چند شرکت ديگر .
پيش بينى کل درآمدهاى حاصل از اين سرمايه گذارى ها براى سال مالى 84 با بيش از 300 درصد رشد اعلام شده است .
در پيش بينى هاى سال مالى 84 کاهش سهم هزينه هاى عملياتى به مقدار 10 درصد مشاهده مى شود که منجر به افزايش حاشيه سود عملياتى شرکت شده است .
همچنين هزينه هاى مالى نيز از اقلامى هستند که به ميزان قابل توجهى کاهش سهم از فروش را نشان مى دهند .
در بررسى درآمد حاصل از فروش همچنين بايد به اين نکته توجه نمود که پيش فروش برج تهران و برج ياس که در حدود 93 درصد از درآمد را تشکيل مى دهند ، در سه ماهه انتهاى سال مالى در حسابها لحاظ خواهند شد .
همچنين شرکت نرخهاى پيش فروش خود را در برج تهران به جهت سهولت در فروش و دستيابى به منافع بيشتر 28 درصد کاهش داده است که اين کاهش با هماهنگيهاى به عمل آمده با شرکت غدير قرار است توسط خريد و فروش سهام و منفعت حاصله از آن در بازار بورس جبران گردد.
‌ ‌قابل ذکر است که بخشى افزايش سرمايه اخير شرکت به جهت خريد املاک از شرکت سرمايه گذارى غدير صورت پذيرفته است.
EPS ‌شرکت براى سال مالى 84 معادل 800 ريال پيش بينى شده که در عملکرد 6 ماهه شرکت 20 ريال ان پوشش داده شده است .
نکته اى که بايد به آن توجه نمود ، نوع ساختار درآمدى شرکت مى باشد که عمده درآمدهاى آن با توجه به پيشرفت فيزيکى پروژه ها ى در دست اجرا در انتهى هر سال مالى محقق مى گردد .
قاب ذکر است که اکثر پروژه هاى شرکت در انتهاى سال مالى 85 به بعد به اتمام خواهند رسيد در نتيجه مى توان به سرمايه گذاريهاى شرکت اعم از بلند مدت و کوتاه مدت براى سال مالى 84 اتکاى بيشترى نمود .
اشتراک گذاری :
ارسال نظر