بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۳:۳۴
کد خبر : ۱۲۱۴۰

ایسنا: حسابرس معتمد بورس: نتوانستیم بازار را به صورت یکپارچه واگذار کنیم

/ارزیابی اقتصاد ایران درسال ‌‌٨٦/

بازار سرمایه به یک شبه دولتی خصوصی نما تبدیل شده است

بعد از گذشت دو سال از تصویب قانون جدید تا کنون آیین نامه حاکمیتی و چگونگی کنترل معاملات به طور کامل پیاده نشده است و اغلب نهادهای دولتی و شبه دولتی اقدام به خریداری سهم کردند.

عباس هشی ـ حسابرس معتمد بورس ـ در گفت‌وگو با خبرنگار بورس خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به تشریح عمکلرد یک ساله بازار سرمایه کشور پرداخت و گفت: باید توجه داشت که مقررات قانون جدید بازار سرمایه از سال 85 اجرا شده و با گذشت دو سال از اجرای قانون همچنان پروسه اجرای قانون و نظارت‌هایی که به موجب آن بسترسازی می شود را شاهد هستیم.

وی سال 86 را از نظر بازار سهام و آنچه که به مردم مربوط است سال حباب قیمت دانست و ادامه داد:‌ در این سال افرادی که اطلاعات محرم داشته سهام خود را به قیمت گرانی فروخته و نهادهای شبه دولتی و نهادهای سرمایه‌گذاری نیز اقدام به خریداری سهام کردند علاوه به آن بخشی از سهام که توسط مردم عادی خریداری شد با ضرر و زیان مواجه شد بنابراین دراین دو سال بخشی از سهام که در اختیار مردم عادی قرار داشت رشد قیمت نداشته و افراد با وضع نامطلوبی مواجه شدند.

به اعتقاد وی، بازار سرمایه ایران اگرچه به صورت خصوصی معرفی می شود ولی بازاری در انحصار بخش دولتی و شبه دولتی و متمرکز و سازمان یافته است که به راحتی می تواند در مورد خریداری سهم تصمیم گیری کند.

هشی اضافه کرد: بنابراین بازار سرمایه در این مدت از انحصار دولتی به شبه دولتی و در حال حاضر به یک شبه دولتی خصوصی نما، تبدیل شده است که این امر نشان دهنده این است که به دلیل انحصار شبه دولتی نتوانستیم بازار را به صورت یکپارچه به بخش خصوصی واگذار کنیم.

این کارشناس بازار سرمایه نیاز بورس را حضور مقام ناظر برای شرکت‌های سهامی عام دانست واظهار کرد: از وظایف سازمان بورس است که در این زمینه نظارت داشته و اجازه ندهد حقوق سهامداران جز توسط سهامداران عمده در شرکت های سهامی عام غیربورسی از بین برود.

به اعتقاد وی دولت و سازمان بورس در زمینه نظارت بر شرکت‌های پذیرفته شده در بورس موفق عمل کرده ولی تا کنون و در زمینه نظارتی در شرکت‌های سهامی ‌عام فراهم نشده است و این جزو کاستی‌های است که باید در برنامه‌ سال آینده مورد توجه قرار گیرد.

حسابرس معتمد بورس با اشاره به اینکه قاضی نظارت سازمان بورس حسابرسان هستند ابراز کرد: در زمانیکه صورت مالی غیر واقعی باشد مسوولیت تهیه آن بر عهده هیات مدیره و مسوولیت اظهار نظر آن با حسابرس است در حالی که عملکرد دو سال گذشته بورس نشان می‌دهد که تنها چوب نظارت برحسابرسان و کارگزاران اعمال شده و آن طور که باید و شاید بر عملکرد مدیران چوب نظارت اجرا نشده است.

وی به دلیل این امر پرداخت و افزود: تا کنون هیچ منع قانونی برای توقف یک مدیر اجرایی نشده است در حالی که کارگزار و حسابرس که ارایه دهنده خدمات است چوب نظارت می تواند به راحتی فعالیت آنها را در بورس متوقف کند.

هشی با ذکر مثالی ادامه داد: در حال حاضر واقعه شکست بازار سرمایه آمریکا و بی اعتمادی مردم به بازار سرمایه آن یک درسی است زیرا زمانی که مقررات نظارتی در آنجا اعمال می شود هیات مدیره، حسابرس و کارگزار با هم مورد رسیدگی، ‌نظارت و مجازات قرار می‌گیرند بنابراین در سال جدید باید آئین نامه حاکمیت شرکت‌ها اجرایی شود.

وی نحوه نظارت و مجازات بر مدیران مالکیتی و یا حتی دارای سهام جزء را علامت سوال بزرگی دانست و اظهار کرد:‌ تجربه سال 77 نشان داد که مدیر یک شرکت صنعتی زیر بار نظارت بورس نرفته و به راحتی سهام خود را از فهرست خارج کرده و دولت به عنوان مقام ناظر هیچ دخالتی بر این امر ندارد که انتطار است در سال 87 زمینه این فعالیت‌ها فراهم شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر