{mosimage}اظهار نظرها در موارد این چنینی که از اهمیت برخوردار می باشند باید با دقت بوده و نباید از منظر محدودسازی صورت پذیرد. ما فعالان بازار سرمایه وظیفه داریم تا به پیشرفت این بازار تا حد توان خود کمک نماییم و اگر قرار باشد نوآوری در کشور سرکوب شود و برچسب عمل مجرمانه بر آن زده شود باید در یک جمله گفت که " وای بر آینده این بازار و اقتصاد کشور"

"> سرکوب نوآوری نباید بدعت بورس شود

بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۸۶ - ۰۹:۳۰

{mosimage}اظهار نظرها در موارد این چنینی که از اهمیت برخوردار می باشند باید با دقت بوده و نباید از منظر محدودسازی صورت پذیرد. ما فعالان بازار سرمایه وظیفه داریم تا به پیشرفت این بازار تا حد توان خود کمک نماییم و اگر قرار باشد نوآوری در کشور سرکوب شود و برچسب عمل مجرمانه بر آن زده شود باید در یک جمله گفت که " وای بر آینده این بازار و اقتصاد کشور"

کد خبر : ۱۲۱۴۶

سرکوب نوآوری نباید بدعت بورس شود

با توجه به مصاحبه روزنامه همشهری با محمود خواجه نصیری رییس اداراه بورس ها و بازارهای سازمان بورس و اشاره ایشان به این مطلب که فعالیت سه بازار فرابورس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو o.t.c) شبکه داد وستد مهر سپاهان اصفهان و بهمن ( متعلق به گروه بهمن) بدون اخذ مجوز از بورس بوده و هر گونه فعالیت این بازار غیرقانونی است، خبرنگار بورس نیوز طی تماسی با مدیر عامل ایدرو o.t.c صحت و سقم این مسئله را جویا شد.

در همین راستا دکتر اسکندری مدیرعامل بازار فرابورس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با بیان این مطلب که از 4 ماه پیش درخواست مجوز را به سازمان بورس ارایه کرده ایم، اظهار داشت: 2 سال از تاسیس شرکت شبکه مبادلات غیربورسی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران می گذرد و این شرکت بیش ازیکسال است که فعالیت خود را آغاز کرده و ما همواره آمادگی خود را با در خواست هایی که به سازمان بورس ارایه کرده ایم عنوان نموده ایم.

وی ادامه داد: اولین درخواست ما یکسال پیش بود که به سازمان ارسال شد و سازمان بورس به دلیل عدم وجود آیین نامه درخواست را منوط به تصویب آیین نامه بورس نمود و در حدود 6 ماه پیش سازمان بورس پس از تصویب و نهایی کردن آیین نامه خواستار ارایه درخواست تشکیل بازار فرابورس از سوی ما شد که پس از مذاکراتی که با سازمان بورس داشتیم مقرر شد تا مجوز فعالیت این بازار در ازای ادغام o.t.c ایدرو با دیگر فعالان بازار فرا بورس در اختیار ما گذاشته شود و پس از چندی، سازمان مجدداً درخواست ارایه طرح تجاری و درخواست جدید مبنی بر راه اندازی چنین بازاری نمود که پس از مدتها بحث و تاخیر در اجرای این امر دوباره نظر سازمان به این شد که شرکتهای فعال در این زمینه با یکدیگر ادغام شوند تا مجوز راه اندازی o.t.c صادر گردد.

اسکندری در پاسخ به این سوال بورس نیوز که چرا تا زمان نهایی شدن ارایه مجوز از سوی بورس منتظر نمانده و اقدام به معامله کردید؟ گفت: اقدامی که ما انجام می دهیم بیشتر از اینکه به بازار فرابورس مربوط باشد به بازار چهارم شبیه است و بازار چهارم نیز در قانون بورس تعریف نشده و فعالیتهای ما کاملاً منطبق با قانون تجارت است و بورس وظیفه دارد تا در معاملاتی که جنبه�عرضه عمومی و ورود عموم مردم را دارند نظارت کند در حالی که در معاملات عمده (معاملات انجام شده در o.t.cایدرو) طرفین خریدار و فروشنده با آگاهی کامل وارد این بازار شده و این نوع معاملات بر خلاف معاملات مزایده ای پاکتی، شفاف و در شرایط مساوی بوده و طرفین خریدار و فروشنده با صلاحدید خود و بررسی کامل و دقیق و حرفه ای اقدام به رقابت برای انجام معامله می کنند.

وی خاطرنشان کرد: اصولاً اینگونه فعالیت ها نیاز به مجوز ندارند. حتی در فعالیتهای خاص در حوزه معاملات خرد که به نظر می رسد نیازمند مجوز باشد، به راحتی می توان دریافت اقدامی که شرکتهای o.t.c برای انجام معاملات انجام داده اند به گونه ای نیست که به راحتی بتوان از کلمات عمل مجرمانه و یا غیر قانونی از آنها یاد کرد و من از بیان این نوع کلمات در خصوص شرکتهای o.t.c گله دارم.

مدیر عامل o.t.c ایدرو با اشاره به تاثیر اینگونه فعالیت ها در رشد اقتصاد اظهار داشت: ما نمی توانیم فعالیت خود را تعطیل کنیم مگراینکه برای آن جایگزینی پیدا شود و این عمل سازمان بورس در منع فعالیت بازارهای فرابورس تا پیدا شدن راهکار یا جایگزینی برای آن نه تنها جلوی رشد اقتصاد و تسهیل مبادلات صحیح را می گیرد بلکه می تواند سبب تقویت زمینه فساد، تبانی، دلالی غیر شفاف و سرخوردگی فعالان بازار سرمایه از رقابت سالم نیز بشود.

وی افزود: بورس باید به جای گفتن کلمه" این کار را نکن" بگوید " چکار بکن" و گرنه سازمانی که فقط منع کننده فعالیتهای مثبت و نوآورانه و خیرخواهانه فعالان بازار سرمایه باشد نه تنها کارکردها و وظایف خود را انجام نداده بلکه آنچه دیگران بخاطر کم کاری ها بر این حوزه و آیین نامه ها و فقدان دستورالعمل ها شروع کرده اند را عقیم می گذارد و این مسئله از رسالتهای سازمان بورس و اظهارنظر کنندگان بدور است و از سوی دیگرما نباید بهای تعلل دیگران را بپردازیم.

اسکندری در پایان گفتگوی خود با بورس نیوز تصریح کرد: اظهار نظرها در موارد این چنینی که از اهمیت برخوردار می باشند باید با دقت بوده و نباید از منظر محدودسازی صورت پذیرد. ما فعالان بازار سرمایه وظیفه داریم تا به پیشرفت این بازار تا حد توان خود کمک نماییم و اگر قرار باشد نوآوری در کشور سرکوب شود و برچسب عمل مجرمانه بر آن زده شود باید در یک جمله گفت که " وای بر آینده این بازار و اقتصاد کشور" البته قطعاً این موضوع به این گونه رسانه ای شود مناسب نیست و امیدوارم فضایی فراهم شود تا به دور از هر گونه جنجال رسانه ای زمینه فعالیت سالم در این حوزه نیز فراهم گردد و ای کاش این اظهارنظر پس از جلسه هفته آینده شورای بورس و با رعایت همه جوانب موضوع انجام می شد.

گفتنی است روز گذشته محمود خواجه نصیری رییس اداره بورس و بازارهای سازمان بورس عنوان کرده بود که تا کنون هیچ مجوزی برای تشکیل بازار فرا بورس (o.t.c) از سوی سازمان بورس صادر نشده و در حال حاضر سه بازار مذکور بدون دریافت مجوز در حال فعالیت هستند و این گونه فعالیت ها غیرقانونی و عملی مجرمانه تلقی می شود.

شایان ذکر است خبرنگار بورس نیوز با توجه به اهمیت روشن شدن این موضوع اقدام به برقراری تماس تلفنی با مدیران عامل بازار فرابورس بهمن و مهرسپاهان نمود که این افراد از دادن جواب به خبرنگار بورس نیوز امتناع ورزیدند به نظر می رسد بلاتکلیفی در این بخش باعث گردیده است که مدیران برای حفظ جایگاه خود سکوت پیشه کنند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر