بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۰:۱۰
کد خبر : ۱۲۲۴۲

پتروشیمی فنآوران طلسم عرضه سهام شرکت‌های نفتی را شکست

با عرضه سهام پتروشیمی فنآوران به عنوان هشتمین شرکت تازه وارد بورس و پنجمین شرکت مشمول اصل 44، طلسم عرضه سهام شرکت‌های نفتی شکسته شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، سهام پتروشیمی فنآوران در حالی بعد از بدقولی‌های فراوان مسئولان واگذاری و عدم همکاری سهامداران عمده آن در بورس عرضه شد که این شرکت طلسم واگذاری شرکت‌های نفتی را بعد از ماه ها شکست.

براساس این گزارش، از ابتدای ابلاغ 44 وزارت صنایع به عنوان تنها عرضه‌کننده سهام شرکت‌های دولتی اقدام به واگذاری چند شرکت در بورس کرده بود اما وزارت نفت که براساس این اصل باید 122 شرکت را از طریق بورس و مزایده واگذاری کند تا ماه گذشته هیچ اقدام عملی در تحقق این اصل و واگذاری شرکت‌های نفتی نکرده بود که به باور برخی از کارشناسان و مسئولان این اتفاق برآیند مخالفت مدیران میانی در واگذاری شرکت‌های سودده بود.

این در حالی است که بعد از امروز و فردا شدن‌های مکرر در عرضه سهام پتروشیمی فناورآن بالاخره پنجمین شرکت مشمول اصل 44 و اولین شرکت وزارت نفت در 14 بهمن وارد بازار سهام شد.

بدین ترتیب، سازمان خصوصی‌سازی بعد از 4 شرکت اصل چهل و چهار (شامل ملی مس، فولاد مبارکه، ایرالکو و فولاد خوزستان) به وکالت از شرکت ملی صنایع پتروشیمی 47 میلیون و 500 هزار سهم این شرکت را با نماد معاملاتی «شفن» توسط کارگزاری سهام پژویان در تابلوی فرعی بورس عرضه کرد که با توجه به پیش‌بینی سود 137 تومانی و وضعیت تولید و فروش آن کشف قیمت سهام این شرکت بر روی 675 تومان انجام شد و در عرض 4 دقیقه بیش از 32 میلیارد تومان توسط دولت از بازار سرمایه جمع شد.

براساس این گزارش، اکثر کارگزاران در حالی از کشف قیمت این سهم راضی بودند که سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد 11 درصد دیگر از سهام «شفن» در روزهای بعد نیز عرضه خواهد شد که با توجه به عرضه‌های تدریجی تاکنون بیش از 372 میلیون سهم این شرکت در بورس معامله شده است.

بررسی‌های فارس از وضعیت روند قیمتی و بازدهی پتروشیمی فنآوران نشان می‌دهد که در طول 28 روز کاری حضور، نرخ سهام این شرکت با رشد همراه بوده و هم‌اکنون دارای میانگین بازدهی 7 درصدی است.

بالاترین بهای هر سهم این شرکت 748 تومان (4 اسفند) و پایین قیمت نیز 700 (21 اسفند) بود و با توجه به عرضه‌های تدریجی از رتبه‌بندی شوندگی کمتر از 10 برخوردار و در اکثر روزها قابل معامله بود.

براساس این گزارش، با حضور این شرکت در بورس تعداد شرکت‌های پتروشیمی در حالی به 7 شرکت رسید که آخرین وضعیت سهام پتروشیمی فنآوران نشان می‌دهد که سود هر سهم به 153 تومان افزایش یافته و قیمت آن به 716 تومان رسیده که با توجه به این دو متغیر، نسبت P/E این سهم به 7/4 مرتبه رسیده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر